Întrunirea Adunării eparhiale la Timişoara şi Arad
Sâmbătă, 23 ianuarie, la Timişoara şi Arad au avut loc lucrările Adunării eparhiale a Arhiepiscopiei Timişoarei şi Arhiepiscopiei Aradului. Cu acest prilej au fost prezentate rapoartele de activitate pe anul 2015 ale sectoarelor administraţiilor eparhiale, precum şi proiectele pentru anul în curs. Totodată, cu acest prilej, au avut loc şi sinaxele stareţilor şi stareţelor aşezămintelor monahale din cele două eparhii bănăţene.
La Timişoara, lucrările Adunării eparhiale au debutat cu oficierea unui Te Deum în Biserica „Învierea Domnului“, din incinta Reşedinţei mitropolitane, de către Preasfinţitul Paisie Lugojeanul, Episcop-vicar eparhial, în prezenţa Înaltpreasfinţitului Părinte Ioan, Arhiepiscopul Timişoarei şi Mitropolitul Banatului. La slujbă au participat membrii Adunării eparhiale, stareţii şi stareţele mănăstirilor timişene, dar şi protopopii eparhiei. În continuare, aceştia s-au reunit în şedinţe formate pe comisii, unde au fost discutate şi propuse spre aprobare teme şi activităţi care se doresc a fi realizate în acest an. De asemenea, a avut loc și o sinaxă a stareților și starețelor mănăstirilor din cuprinsul eparhiei, în prezența Înaltpreasfințitului Părinte Mitropolit Ioan. În cea de-a doua parte a întâlnirii, au fost prezentate rapoartele de activitate pe anul 2015 ale sectoarelor Arhiepiscopiei Timișoarei: administrativ-bisericesc, cultural și comunicații media, economic-financiar, social-filantropic și misionar, învățământ și activități cu tineretul și patrimoniu și construcții bisericești. Totodată, au fost prezentate și rapoartele cu propuneri pentru anul în curs ale celor 5 comisii ale Adunării eparhiale, respectiv: bisericească, culturală și educațională, economică, bugetară și patrimonială, asistență social-filantropică, organizatorică, juridică și de validare. Cuvântul de încheiere a aparţinut Înaltpreasfinţitului Părinte Ioan, care a apreciat activităţile desfăşurate în anul precedent şi a accentuat importanţa intensificării acţiunii Bisericii în societate, prin implicare filantropică în duh de rugăciune. Înaltpreasfinţia Sa a mulţumit principalelor instituţii locale şi judeţene pentru implicarea în viaţa Bisericii bănăţene, dorind ca această colaborare între Biserică şi instituţiile statului să continue şi pe viitor pentru binele semenilor.
Întrunirea Consiliului şi Adunării eparhiale la Arad
În zilele de 22 şi 23 ianuarie a.c., la Reşedinţa arhiepiscopală şi la Centrul eparhial din Arad s-au desfăşurat lucrările Consiliului şi ale Adunării eparhiale ale Arhiepiscopiei Aradului, ambele organisme având pe ordinea de zi prezentarea şi analizarea rapoartelor asupra activităţii administrativ-bisericeşti, cultural-pastorale, economice şi de asistenţă social-filantropică din eparhie în anul 2015. Întruniţi în şedinţa anuală ordinară, sub preşedinţia Înaltpreasfinţitului Timotei, Arhiepiscopul Aradului, membrii aleşi ai Consiliului eparhial, împreună cu membrii Permanenţei Consiliului eparhial, protopopii şi reprezentanţi ai mănăstirilor au avut ca principal punct pe ordinea de zi audierea, analizarea şi definitivarea rapoartelor generale ale sectoarelor administraţiei eparhiale, în vederea prezentării acestora spre ratificare Adunării eparhiale.
Analiză şi bilanţ asupra activităţii bisericeşti arădene
În deschiderea lucrărilor, Înaltpreasfinţitul Timotei i-a salutat pe cei prezenţi şi a subliniat importanţa acestei şedinţe de analiză şi bilanţ asupra unei activităţi desfăşurate pe parcursul unui an, cu concluziile şi măsurile ce se vor adopta pentru o activitate susţinută în viitor. Sub coordonarea Înaltpreasfinţiei Sale, lucrările s-au desfăşurat pe parcursul întregii zile. Preacuviosul părinte Teodor Vid, consilier administrativ-bisericesc, a prezentat raportul general asupra activităţii din Sectorul administrativ-bisericesc: situaţia statistică a unităţilor şi a locaşurilor de cult din cuprinsul eparhiei, a personalului bisericesc deservent, după vechime şi grade profesionale de încadrare, activitatea de pregătire şi perfecţionare a clerului, activitatea liturgică, canonică, juridică şi disciplinară în cuprinsul eparhiei, situaţia numirilor, încadrării, completării posturilor clericale şi neclericale, viaţa monahală, alte probleme care intră în competenţa administrativ-bisericească. Preacuviosul părinte dr. Iustin Popovici, consilier cultural, a prezentat raportul anual al Sectorului cultural-educaţional. În cele opt capitole ale raportului a fost evidenţiată activitatea pastoral-misionară la nivelul Centrului eparhial, la protopopiate şi parohii, desfăşurată sub auspiciile „Anului omagial al misiunii parohiei și mănăstirilor azi” şi „Anului comemorativ al Sfântului Ioan Gură de Aur și al marilor păstori de suflete din eparhii” în Patriarhia Română, activitatea educaţională în şcolile teologice ale eparhiei şi cea de predare a religiei în şcoli, relaţiile interconfesionale, activitatea de perfecţionare în latura cultural-teologică, prin editarea şi desfacerea lucrărilor teologice şi a cărţii religioase, activitatea mass-media, conservarea patrimoniului bisericesc-cultural, mobil şi imobil, activitatea bibliotecii şi arhivei eparhiale. Preacucernicul părinte Mihai-Octavian Blaj, consilier economic, a prezentat darea de seamă asupra activităţii eparhiale sub aspect economic-financiar, supunând spre analiză situaţia economică a eparhiei, bugetul anual de venituri şi cheltuieli, administrarea imobilelor eparhiale, gestionarea întregului patrimoniu bisericesc la nivelul parohiilor, la protopopiate şi la Centrul eparhial. O atenţie deosebită a fost acordată respectării disciplinei financiare la oficiile protopopeşti. În mod special s-a discutat despre stadiul actual al lucrărilor de pictură de la Catedrala Arhiepiscopală. Preacucernicul părinte Gabriel-Cosmin Mariş, consilier social, a prezentat activitatea eparhială din anul 2015 desfăşurată în Sectorul social. Astfel, au fost prezentate principalele coordonate ale unei preocupări susţinute în latura social-filantropică şi de caritate creştină: coordonarea activităţii de acordare a asistenţei religioase în instituţii bugetare, la protopopiate şi parohii, a activităţilor şi proiectelor cu caracter caritabil, educaţional sau umanitar iniţiate în cadrul eparhiei. După prezentarea şi analizarea rapoartelor anuale ale sectoarelor Consiliului eparhial, şedinţa a continuat cu soluţionarea unor probleme curente care intră în competenţa acestui for deliberativ eparhial.