Învăţământul dual se extinde în şcolile din Brașov
Pentru anul şcolar viitor, se preconizează să existe la Brașov 1.439 de locuri în învățământul profesional. În Olt, o primă clasă de învăţământ dual va funcţiona din toamnă, cu sprijinul Alro Slatina. Toţi elevii care vor ocupa aceste locuri vor avea după absolvire un loc de muncă sigur, în urma contractelor încheiate de agenţii economici cu unităţile de învăţământ.
„Pentru anul şcolar viitor sunt noutăţi în ceea ce priveşte învăţământul profesional şi tehnic. A apărut legislaţia necesară pentru funcţionarea învăţământului dual şi avem clase care încep învăţământul profesional dual. Pe lângă Şcoala Kronstadt, alte şapte unităţi şcolare din municipiul reşedinţă, dar şi din Făgăraş şi Săcele vor avea acest sistem de învăţământ în anul şcolar viitor. Elevii acestor clase se vor pregăti în meseriile din domeniul mecanic, operator maşini cu comandă numerică, cel mai solicitat domeniu, electromecanic, electric. Domeniul turism şi alimentaţie va debuta în anul şcolar 2017‑2018 la Colegiul Tehnic «Maria Baiulescu»”, a anunţat prof. Mirela Blemovici, inspector şcolar general delegat al Inspectoratului Şcolar Braşov, în cadrul unei conferințe de presă. Aceasta a adăugat că, în total, în învăţământul profesional vor exista în viitorul an şcolar 1.439 de locuri. Toţi cei care vor ocupa aceste locuri vor avea după absolvire un loc de muncă sigur, având în vedere contractele pe care agenţii economici le încheie cu unităţile de învăţământ.
Pe piața muncii este o nevoie extraordinară de forţă calificată. Presiunile sunt foarte mari din toate domeniile de activitate, susține Blemovici, care speră să se facă faţă solicitărilor din partea companiilor.
În cadrul aceleiași conferințe, prof. Ariana Bucur, secretar de stat în Ministerul Educaţiei, a precizat că Braşovul ocupă primele locuri în ţară în ceea ce priveşte învăţământul profesional dual şi datorită exemplului de bună practică de la Şcoala profesională Kronstadt şi Şcoala profesională franceză din Făgăraş. „În general, absolvenţii claselor a VIII‑a din mediul urban nu prea sunt interesaţi de învăţământul profesional dual. Este vorba poate şi de schimbarea unei mentalităţi, care nu se poate face peste noapte. Facem tot ce depinde de noi, în aşa fel încât să‑i informăm corect pe părinţii acestor copii şi, încet‑încet, dacă vom avea şi alte dotări, ca de exemplu campusuri în care să existe şi un mediu pentru alte activităţi, gen sportive, acest învăţământ să devină atrăgător”, a explicat secretarul de stat.
În judeţul Olt, organizarea unei clase de învăţământ dual este o premieră. Din toamna acestui an, 20 de elevi vor putea urma specializarea Mecanică utilaje şi instalaţii în industrie la Colegiul Tehnic Metalurgic Slatina, cu sprijinul combinatului Alro.
Potrivit inspectorului şcolar general al ISJ Olt, Felicia Man, au fost organizate mai multe întâlniri cu potenţialii angajatori în vederea organizării unor clase de învăţământ dual, dar numai Alro Slatina a decis să susţină o astfel de clasă, în condiţiile în care acest tip de învăţământ implică anumite costuri pentru operatorul economic, respectiv burse şi alte cheltuieli pentru formarea elevilor.
Veştile nu sunt la fel de bune în judeţul Bistriţa‑Năsăud, unde nici o firmă nu a dorit să se implice în învăţământul dual şi să finanţeze burse pentru elevii şcolilor profesionale, a anunţat şefa Inspectoratului Şcolar Judeţean, Camelia Tabără. „Avem o excelentă colaborare din perspectiva practicii şi a implementării învăţământului profesional şi tehnic, dar, în final, rezultatul învăţământului dual este zero în judeţul Bistriţa‑Năsăud”, a spus Tabără.