Învăţarea prin experimentare sau poezia cosmică

Un articol de: Marta Grădinariu - 02 Martie 2013

Privim spre cer şi ne răsfirăm gândurile, atingem repejunile râului cu degetele, simţim mirosul proaspăt de fân cosit, ne lăsăm uneori mângâiaţi de adierea lină a vântului sau de picăturile ploii de vară, iar când vedem un chip senin de copil, zâmbim măcar cu ochii.

Când luăm aminte la fiecare detaliu di­m­­prejurul nostru, începem să vedem ce anume îi dă sens sau îl fa­­ce deosebit, începem să sesi­zăm esenţele, adică să deve­nim sensibili. Descoperim for­me ino­­vative de a folosi ceva sau în­­ţelegem într-o lumină di­­­fe­ri­tă, poate mai limpede, ra­­ţiunea u­nor trăiri întâlnite în contexte a­semănătoare. În­să toate acestea au nevoie de... un timp al sim­­ţirii – timpul pen­tru a sesi­za, pentru a des­coperi valoarea din ceva sau din cineva. Mai sim­plu spus, sensibilitatea cere a­ten­ţie, iar atenţia concentrată ne în­vaţă să simţim. Astfel, ce­le trei fa­cul­tăţi sunt exersate ple­­­nar şi armonios: voinţa ca­pa­­­citează concentrarea, ra­ţiu­nea se re­flec­tă într-o atenţie în­­ţe­legă­toa­re, iar efortul con­ju­­gat con­du­ce spre deprin­de­rea u­nei sen­sibilităţi revela­toa­­re ca­re îl impulsionează pe om să fie viu în orice face sau cugetă.

Pe de altă parte, părintele Du­­mitru Stăniloae explică în mod clar că natura poate doar să îi deschidă omului între­bări spre cunoaştere – nu îi poa­te o­fe­ri, însă, şi răspunsu­ri­le ulti­me care să odihnească se­tea de ab­solut a omului1, nu îl poate a­juta pe om să se simtă cu totul îm­plinit şi mul­ţu­mit.

Performanţele tehnologiei şi provocările naturii

Nu putem să nu remarcăm că oferta diversificată a per­for­­manţelor din industria teh­no­lo­gi­că ne face posibilă facili­ta­rea vie­ţii într-un sens destul de larg şi câştigă resurse sub­stan­­ţi­ale de timp de pe urma vi­­­te­zei. Uti­li­tatea multidi­men­­­­sio­­na­lă a teh­no­logiei în do­­­meniile a­­plicate ale şti­in­ţe­lor şi în viaţa co­tidiană ar­ti­cu­lea­ză încă o da­tă extra-or­di­na­ra (adică peste fi­re!) capaci­ta­tea creatoare de ca­re dispu­ne o­mul. Totuşi, exis­tă paliere în ca­re intervenţia mij­locită a teh­­ni­cii şi tehnologiei se cere a fi redusă la o li­mi­tă de bun-simţ (o limită cel pu­ţin mo­ra­lă), în special acele pa­li­ere ca­re vizează formarea o­mu­lui.

Timpul câştigat din utili­za­rea unei tehnologii casnice, să spu­­nem, reprezintă o nouă o­por­tunitate de investiţie. E­sen­­ţi­ală este, de astă dată, na­tura in­vestiţiei! Economia, ori­cât de ca­ptivantă se arată prin labi­rin­­tul afacerilor care pu­ne în va­loare potenţialul ui­mi­tor al o­mului, nu este şi nici nu poate fi cea mai fericită op­ţi­une pentru timpul personal. În plus, pri­vind mai îndea­proa­pe con­tex­­tul actual, ob­ser­­văm că s-a pier­dut capa­ci­ta­­tea de a recep­ta cu acurateţe sim­plele mesaje din mediul în­con­jurător, fie că vor­bim de na­tură, oameni, fe­no­mene sau circumstanţe.

De ce se plictiseşte copilul? Pen­­tru că nu înţelege ceva sau... poate că s-a obişnuit cu un mediu mult prea dinamizat ca­re să-i ofere permanent al­ter­­na­­tive de joacă, care să schim­be ceva. Iar cele mai po­tri­vite mij­loace bazate pe mo­bi­litate sporită sunt puse la dispoziţie de continua expansiune media­ti­că. Într-o activitate realizată la un meta-me­diu (informaţii fur­nizate concomitent sub mai mult forme, prin tehnică), cum ar fi com­pu­­terul, de exemplu, sti­mulii sunt hyper-solicitaţi da­torită multitudinii de micro-miş­cări şi sunetelor, vasta pa­le­tă cromatică, chiar dacă nu toa­te cu­lo­­rile (artificiale!) sunt se­si­­za­bi­le cu ochiul liber. Însă a­ces­te procese atentează la buna func­ţionare a creierului şi îi re­­du­ce anumite capacităţi pre­cum reflexia, introspecţia, gân­­di­rea critică în favoarea ac­ce­să­rii unui pachet eterogen de in­formaţii. Neurobiologii şi psi­­ho­­logii avertizează că din a­­ceas­­tă cauză sunt afectate şi al­­te facultăţi ale gândirii, precum analogia, filtrarea infor­ma­­­­ţiilor, aprecierea, com­pa­ra­ţia, extrapolarea2. Uneori, fo­lo­­­­si­­tă fără discernământ, teh­no­­lo­gia lezează indirect, desigur, atât de mult structura lăuntri­că a omului, încât creie­rul u­man devine leneş în cel mai a­de­vărat sens al cuvântului, iar re­zultatele - faptele, ges­turile, gân­durile - rămân lip­site de e­sen­ţă, adică de pu­te­re şi res­pon­sabilitate. Aşa­dar, creierul să­nătos are ne­voie să respire o se­vă plină de viaţă, nu mecani­za­tă, are ne­voie să proceseze viu şi spontan, nu să se lase ma­nipulat de către deprinderi­le senzoriale.

Materiile şcolare – în aer liber

Unul dintre obiectivele de for­ţă pe care le urmăreşte pro­gra­­ma educaţională din State­le U­nite, în urma rapoartelor PISA care au aşezat sistemul fin­­landez în top, este să îi în­ve­­ţe pe copii cum să înveţe. Ja­­po­nia, China şi Coreea, în mod spe­cial, au făcut multe in­ves­ti­ţii în modernizarea şi u­mani­za­rea tehnologiilor care ser­vesc plat­formei e-Learning, iar cele mai recente tind să per­fec­ţio­ne­ze Agentul BDI (cu com­ponen­tă afectivă con­diţio­na­tă de bio­sen­zori). Tehno­lo­gia vizată, în­să, nu face decât să răspundă u­nor nevoi punc­tu­­ale. Finlanda s-a arătat u­ne­­ori chiar rudi­men­­tară, deşi e­ficientă, în prac­­ticile ei edu­ca­ţionale. Ca sim­plu exemplu, profesorii pot să îi scoată pe elevi în aer liber, în apro­pie­rea unei păduri even­tu­al, şi îi în­vaţă operaţiile ele­men­tare din algebră cu ajuto­rul pietri­ce­lelor sau al ramu­ri­lor3. Este foarte fecundă şi inte­li­gentă a­ceastă alternativă de a e­xersa în aer liber, la o oareca­re dis­tan­ţă de electricitate, aer în­chis şi spaţiu închis.

Sigur că cel mai adesea teh­­no­­logia reuşeşte să produ­că re­zul­tate concrete imedia­te, com­pa­­rativ cu practicile cla­­sice de a învăţa. Totuşi se im­pun câ­te­va întrebări ine­ren­­te: dezvol­ta­rea elevului de­pin­de obligatoriu de tehnologie? Sau mijloa­ce­le tehnice re­u­şesc să capa­ci­te­ze inteligenţa umană la un ma­ximum accesibil? Ce se în­tâm­plă dacă se pro­­duce o pană de curent sau, mai rău, statul a­junge într-un colaps financiar ca­re nu-i permite să facă anu­mi­­te cheltuieli facultative pentru situa­ţii­le critice – elevii sunt defavo­ri­zaţi? Inteligenţa es­te antrenată doar prin in­ter­me­diul teh­nicii şi tehnologiei? Câ­te din­tre informaţiile propu­se îl în­vaţă pe copil să fie sensi­bil la om, natură sau să se cu­noas­­că pe sine însuşi, să fie în­­ţe­legător, să ia atitudine, să fie dis­­cret prin prezenţa sa, dar şi viu, în acelaşi timp? Ci­ne îl în­va­ţă pe copil să gân­deas­­că şi să sim­tă atunci când părinţii lor dis­pun doar de un timp econo­mic?

Întâlniri cu prezenţa

Mai mult, studiile de spe­­ci­a­­­li­­­tate pledează pentru re­du­ce­­rea apelului educaţiei la teh­­no­lo­gii şi media multitasking în­tru­cât încetinesc proce­se­le de gân­dire4. Profunzimea se core­lea­­ză cu capacitatea de a obser­va, capacitatea de a con­centra a­tenţia spre raţiunile înconju­ră­toare, de a fi sen­sibil la fru­mu­­seţe, de a con­verti o infor­ma­ţie şi de a-i ex­trage e­sen­ţia­lul, în sfârşit, de a învăţa să tră­im intens. Unul este gustul lap­telui de la o vacă crescută pe păşune şi al­tul este gustul lap­telui din ma­gazinele ali­men­­tare. Altfel spus, oamenii ca­re sunt vii îl ating pe celălalt cu cea mai mi­că vibraţie a fiin­ţei lor – cu o privire, un cuvânt, un gest, un surâs, o lucrare – pen­tru că am­prenta lor este pu­ternică. În­tâlnirea cu ei te pe­cetluieşte pe viaţă (amintiri vii, cu miez re­­memorabil). A­ceş­tia sunt oa­meni de marcă (per­so­na­li­tăţi autentice!) pentru că mar­chează pe celălalt cu sim­pla prezenţă (de spirit). Ast­fel de per­soane frapează prin­tr-o pre­zenţă vie, plenară şi, da­to­ri­­tă acestui fapt, îşi a­duc in­ter­locutorul într-un pre­zent con­tinuu. Profesorii sau pe­­dago­gii de o asemenea statu­ră s-au impregnat în discipolii lor prin această prezenţă care ul­terior îi formează (pe urma­ş­ii în duh) ca oameni de an­ver­gu­ră. Iar informaţia transmi­să de a­ceşti profesori este lizi­bi­lă, inteligibilă şi aplicabilă.

Note: 1 ‑Pr. prof. Dumitru Stă­ni­loae, nota 328 la Sf. Maxim Măr­turisitorul, Ambigua, IBMBOR, Bucureşti, 2006, p. 393

2 ‑http://www.bri­ta­n­ni­ca.com/blogs/2009/12/were-al­ways-multitasking-and-thats-the-problem/

3 ‑http://www.guar­di­an.co.uk/world/2010/dec/05/fin­land-schools-curriculum-teaching

4 ‑http://multitasking.stanford.edu/MM_FinalReport_030510.pdf, The impact of me­dia multitasking on chil­dren's learning and de­ve­lopment