Învierea lui Lazăr, anticiparea învierii noastre
În calendarul liturgic al Bisericii celei dreptmăritoare şi mărturisitoare a Învierii, în sâmbăta de dinaintea intrării triumfale a Domnului în cetatea Ierusalimului, se face amintirea minunii învierii lui Lazăr din morţi.
Starea generală a omului contemporan este marcată de suferinţe care culminează cu moartea – de faptul că se propagă prin toate mijloacele o cultură a răului şi a morţii, a realităţilor tragice marcate de morţi violente, năprasnice sau urmare a unor boli incurabile, manifestate la vârste foarte tinere, a lacrimilor despărţirii de cei dragi. Biserica ne aşază înaintea ochilor noştri această minune, care a cutremurat profund contemporanii, sinedriul fariseilor şi saducheilor, care au hotărât moartea Dătătorului vieţii, Hristos-Dumnezeu. Sfinţii evanghelişti sinoptici nu menţionează acest eveniment, ci relatează în termeni eshatologici evenimentul ultimei intrări în cetatea Ierusalimului. Singur evanghelistul iubirii, Ioan, îi dedică un capitol întreg, parcurgând etapizat şi cronologic felul în care s-a ajuns la moartea prietenului Domnului, Lazăr, fratele Martei şi al Mariei, în casa cărora adesea intra Domnul în călătoriile Sale spre Ierusalim. Şi astăzi, ruinele fostei case în care Domnul îşi găsea liniştea, după oboseli epuizante în Betania, demonstrează o oarecare poziţie socială deosebită a lui Lazăr, dar şi un caracter ospitalier.
Sfântul Evanghelist Ioan descrie cu amănunte pline de emoţie şi cu un evident realism boala grea a lui Lazăr, boală care i-a provocat moartea. Aflând despre suferinţa prietenului Său, Lazăr, Mântuitorul dezleagă, în acest caz, taina neînţeleasă şi trăită dramatic de către surorile lui: „Această boală nu este spre moarte, ci pentru slava lui Dumnezeu ca, prin ea, Fiul lui Dumnezeu Să se preamărească“ (Ioan 11, 4). Astfel, constatăm aspecte divergente, care surprind acelaşi eveniment. Nouă, oamenilor muritori, marcaţi de tragedia şi spectrul morţii, ne este greu să percepem în profunzime adevărata faţă a celor care se petrec cu noi şi în viaţa noastră.
„Cel ce crede în El, chiar dacă va muri, va trăi“
Pentru ca lucrurile să se petreacă după rânduiala lor tainică, Domnul nostru întârzie două zile în localitatea în care se afla, apoi vorbeşte ucenicilor Săi despre adormirea lui Lazăr, sinonimă cu moartea. Referirea Mântuitorului la adormirea lui Lazăr nu presupune că moartea acestuia ar fi fost o moarte ipotetică. În cazul de faţă, Cel ce este Învierea şi Viaţa consideră despărţirea sufletului de trup adormire, pentru că în curând urma să revină la viaţa cea de fiecare zi.
Învierile săvârşite de Domnul, menţionate de către evangheliştii sinoptici – „fiicei lui Iair“ (Luca 8,41-56), „a tânărului văduvei din cetatea Nain“ (Luca 7,11-17) –, s-au petrecut spontan şi direct. Acum, minunea urmează a se face în urma unui plan prin care Dumnezeu, Dătătorul Vieţii, anticipa apropiata lui biruinţă asupra morţii întregii omeniri prin Învierea Sa.
La afirmaţia directă „Lazăr a murit“, aplecat spre îndoială, Toma apostolul se resemnează cu gândul că ar putea şi el împărtăşi aceeaşi soartă. Nu aşteaptă o minune, ci înfricoşat ca şi toţi ceilalţi apostoli, la gândul revenirii în Ierusalim, unde îi aştepta ura şi răutatea care mergeau spre moarte, acceptă cu seninătate moartea alături de Domnul Său. Cuvintele lui exprimă o mare capacitate de suferinţă, finalizată cu resemnarea omenească: în definitiv, toate se termină cu sfârşitul vieţii pământeşti – moartea.
În casa lui Lazăr era spectrul morţii şi al durerii. Mulţi iudei îşi arătau compasiunea prin gestul de a fi cu surorile lui, mângâindu-le. Moartea desparte şi uneşte, trezeşte manifestări diferite ale oamenilor şi uneori chiar schimbă vieţi îndepărtate de Dumnezeu.
Venirea Domnului în Betania a făcut ca Marta, sora lui Lazăr, să-L întâmpine cu durere în suflet, dar şi cu oarecare nuanţă de reproş: „Doamne, dacă ai fi fost aici, fratele meu n-ar fi murit“, urmată de o nezdruncinată mărturisire a credinţei: „Acum ştiu că orice vei cere de la Dumnezeu, Dumnezeu Îţi va da“ (Ioan 11, 22).
În ciuda realităţii tragice pe care o trăia de patru zile – Lazăr murise, era îngropat, corpul lui intrase în descompunere –, nu se îndoieşte de puterea dumnezeiescului Învăţător: „Fratele tău va învia!“ (Ioan 11,23). Cuvintele sunt o mângâiere în faţa morţii, însă timpul învierii este centrat în ziua cea de apoi, ultima zi a istoriei, când Dumnezeu va trimite pe îngerul Său şi „cei morţi vor învia“ (I Tesaloniceni 4, 16).
De această dată, ziua de apoi va deveni ziua prezentă în care „cel ce crede în El, chiar dacă va muri, va trăi“ (Ioan 11,26), El identificându-se cu puterea de viaţă dătătoare, care va înfrânge spectrul morţii. Pentru a înţelege această taină, Marta va trebui să mărturisească puterea credinţei ei. De aceea, Domnul o întreabă, provocând-o: „Crezi tu aceasta? Ca şi oarecând, pe drumul către Ierihon, l-a întrebat pe omul orb dacă crede că Hristos îi poate redeschide ochii“ (Luca 18,42). „Da, Doamne, Eu am văzut că Tu eşti Hristos, Fiul lui Dumnezeu, Care a venit în lume“ (Ioan 11, 27). Această mărturisire a dumnezeirii Mântuitorului a fost făcută public de către o femeie aflată în lumea realistă a durerii şi a speranţei, a morţii, dar şi a vieţii. Împreună cu bărbatul ei, femeia a căzut, cunoscând moartea. Acum, tot cu el, este chemată la mântuire. Ceea ce a mărturisit Marta va accelera săvârşirea minunii care va descoperi celor prezenţi dumnezeirea Mântuitorului Iisus Hristos, anticipând biruinţa Lui definitivă asupra morţii. Multe chipuri de femei evlavioase „L-au urmat pe Mântuitorul“(Luca 8,1-3), însă doar aceasta s-a învrednicit a mărturisi identitatea Lui, combătând peste veacuri spusele ereticilor care au atacat credinţa Bisericii, până în zilele noastre. Chemând-o şi pe sora ei, Maria, aceasta cade la picioarele Domnului, mărturisind plină de durere, cu lacrimi: „Doamne, dacă ai fi fost aici, fratele meu n-ar fi murit!“ (Ioan 11,32).
Domnul, în faţa durerii şi a lacrimilor, a suspinat, iar apoi a plâns. Ca şi în faţa cetăţii Ierusalimului, lacrimile Domnului anticipau tragedia existenţei umane neascultătoare şi purtătoare de necredinţă, opacă la chemarea Domnului, mergând pe calea suferinţei şi a morţii. Viitorul ei va fi cel al lacrimilor. Cetatea Ierusalimului primea o ultimă chemare, însă rămâne indiferentă şi respingătoare la iubirea compătimitoare a Domnului. „Unde l-aţi pus?“ (Ioan 11, 34)„Doamne, vino şi vezi!“ Oare nu ştia Cel ce stăpâneşte peste cei vii şi cei morţi unde se află Lazăr? Însă ca om a întrebat, iar ca Dumnezeu l-a înviat. Omul pune întrebări la care aşteaptă răspuns. Deseori, răspunsul este nesatisfăcător. Cele omeneşti se împletesc în minunea de faţă cu cele dumnezeieşti, toate minunile Domnului fiind teandrice. Poate nicio minune a Domnului nu evidenţiază unirea Sa ipostatică şi consecinţele ei în persoana Sa. Cele dumnezeieşti s-au unit cu cele omeneşti, ambele firi fiind prezente în persoana Lui istorică. Împreună cu oamenii a vieţuit, dar nu a încetat a rămâne ceea ce era înainte de întrupare – Dumnezeu.
La fel şi noi „vom ieşi din morminte, unii spre învierea vieţii, iar alţii spre învierea osândirii“
În faţa întunericului şi a mormântului rece în care Lazăr intrase în descompunere din cele din care fusese alcătuit, Domnul porunceşte: „Ridicaţi piatra!“(Ioan 11, 38). Cumplita realitate a morţii îi apare Domnului foarte dureroasă, deoarece cel mort era pentru El o persoană dragă. Înainte de a învinge moartea lumii prin crucea Sa, Domnul lua din nou contact cu realitatea înfricoşătoare care-i desparte pe oameni unii de alţii. Femeile devotate, purtătoare de mir, în dimineaţa Învierii, se vor întreba: „Cine ne va ridica piatra de deasupra mormântului?“(Marcu 16, 3). Acum, Domnul porunceşte ca piatra să fie înlăturată. Slava de care se vor învrednici cei prezenţi să o vadă va fi minunea învierii lui Lazăr, care va anticipa biruinţa Lui asupra morţii, dar şi a învierii finale, care va deveni completată de „un cer şi un pământ nou, unde moarte nu va mai fi“ (Apocalipsa 21, 1-4).
În faţa mormântului în care de patru zile se află fără viaţă Lazăr – un simbol al mormântului ce cuprinde generaţii întregi care, trecând pe acest pământ, şi-au găsit odihna şi liniştea finală în pământ –, Iisus, Domnul vieţii, ridică ochii spre ceruri, rostind o rugăciune de mulţumire către Creatorul lumii. Creator care nu a voit moartea, dar care trebuia în faţa mulţimii să preamărească şi să certifice pe Fiul Său Cel veşnic, pe care L-a trimis în lume să o izbăvească de frica şi de tirania morţii. „Părinte, îţi mulţumesc că M-ai ascultat! Eu ştiam că întotdeauna Mă asculţi, dar pentru mulţimea care stă de faţă am zis, să creadă că Tu M-ai trimis!“ (Ioan 11, 41-42).
Minunea învierii din morţi a lui Lazăr va avea un ultim fundament – de a chema pe cei de atunci, ca şi pe cei de astăzi, să creadă că Iisus este Dumnezeu, „Cel ce a venit şi lumea a mântuit-o, iar crezând, să aibă viaţă în numele Lui“ (Ioan 20, 31). „Lazăr este chemat după numele lui, Păstorul cel bun cunoaşte oile Sale“ (Ioan 10, 14), „aşa va fi şi la învierea cea de obşte, când toţi vom auzi glasul Lui şi vom ieşi din morminte unii spre învierea vieţii, iar alţii spre învierea osândirii“ (Ioan 5, 29).
Spre deosebire de alte învieri pe care le-a săvârşit Domnul, acum va striga cu glas mare, ca anticipare a luptei pe care o va purta cu moartea noastră, singura diferenţă fiind că aceasta din urmă va fi pentru totdeauna biruită. La auzul strigării Domnului, cel mort se reîntoarce la viaţă. Elementul cel mai convingător al faptului că era mort şi nu în sincopă, aşa cum vor renega duşmanii şi ereticii Adevărului Hristos, este faptul că intrase în descompunere, fiind legat de picioare cu fâşii de pânză.
Lazăr a revenit la viaţă, iar Domnul şi-a arătat dumnezeirea Sa, încât minunea a creat reacţii contradictorii. Unii de faţă au crezut în El, au început să-L urmeze. Alţii, deşi au văzut minunea, s-au îndrăcit fiind cuprinşi de ură şi invidie. Ca mulţi semeni contemporani posedaţi şi satanizaţi, au înştiinţat membrii instanţei de judecată iudaice, Sinedriul, care avea în componenţa lui 71 de membri. Evidenţa minunii nu putea fi negată, o văzuseră mulţi, Lazăr acum era viu, vorbea, trăia, dădea mărturii despre moartea prin care trecuse. Acum i-a neliniştit faptul că Mântuitorul, prin minunile Sale, pune în pericol existenţa statală: „Ce facem? Omul Acesta face multe minuni? Dacă-L lăsăm aşa, toţi vor crede în El şi vor veni romanii şi ne vor lua ţara şi neamul“ (Ioan 11, 48). Dar mai exista atunci statul iudaic independent? Nu era o provincie a marelui imperiu roman? Ce să mai atenteze la fiinţa statală care nu mai exista?
Argumentul sinedriştilor este specific discipolilor diabolici, care mereu au venit cu teorii mincinoase, perfide, atacând credinţa mântuitoare ortodoxă şi Biserica Mântuitorului, care mereu suferă duşmănia, ura şi ipocrizia diavolului ce vorbeşte prin gura lor. Rezolvarea a venit din partea arhiereului corupt şi josnic, Caiafa: „Este mai bine şi de folos să moară un om pentru popor, decât să piară tot neamul“ (Ioan 11, 50). Fără să-şi dea seama, acesta, vorbind, a anticipat condamnarea la moarte a Domnului. Din ziua aceea, „s-au hotărât să-L omoare“ (Ioan 11,53), dar nu numai pe Domnul nostru, ci şi pe Lazăr, care, prin simpla lui prezenţă, amintea tuturor de biruinţa asupra morţii Lui (Ioan 12, 10).
Cu toţii am pierdut câte un Lazăr drag din familie
Atitudinea ostilă, luptătoare împotriva evidenţei, dorinţa de a nimici orice urmă care mărturisea această minune se vor perpetua de-a lungul istoriei. Biserica cea adevărată, în smerenie, discretă şi luptătoare va fi mereu acuzată, supusă infamiei. De la vechii filosofi păgâni Cels, Crescens şi până la temuţii susţinători ai libertinajului şi imoralităţii Voltaire, Monstesquieu, promotorii ideologiilor morţii ai veacului trecut, materializate în sistemele nazist şi comunist, care au decimat tot ceea ce li se părea deranjant. Astăzi se continuă aceeaşi luptă perfidă, mincinoasă, josnică, bine susţinută financiar, împotriva evidenţelor Adevărului – Hristos Dumnezeu şi Biserica Lui. Se caută defăimarea, calomnia, acuzaţia şi distorsionarea împotriva evidenţei.
Astăzi există câte un Lazăr mort în fiecare familie, având amintirea pierderii celor dragi. Evanghelia învierii lui Lazăr, care este solicitată a se citi la intrarea convoiului mortuar în cimitir, confirmă trei lucruri clare:
Moartea ne înconjoară zilnic, răpind dintre noi pe cei dragi, pe care nu-i mai întâlnim. Despărţirea aceasta creează stări tensionate, pline de durere, lacrimi şi neputinţă.
Realitatea morţii este un memento, o privire a propriei vieţi. Ce se va întâmpla cu noi după ce vom părăsi această lume, ce vom răspunde când vom fi chemaţi pe nume, aşa cum a fost chemat Lazăr? Oare ne-am gândit vreodată la acea zi, care este înfricoşătoare? Cu ea se sfârşesc toate ale acestei lumi pentru noi, începe marea taină a vieţii de dincolo.
Învierea lui Lazăr descoperă identitatea Mântuitorului Iisus Hristos, care, Dumnezeu fiind, stăpâneşte viaţa şi moartea, care primeşte pe oricine s-a ostenit în această viaţă pentru El, mângâindu-l şi aşezându-l acolo unde nu mai există durere, întristare sau suspin.
În preajma apropiatei şi ultimei Intrări a Domnului în Ierusalim, mulţimea, ţinând seama de atitudinea ostilă a clasei politico-clericale faţă de Mântuitorul, „a venit să-L vadă şi pe Lazăr cel înviat“ (Ioan 12, 9), ba chiar păgâni eleni au dorit să vadă „chipul cel nemuritor al lui Iisus“ (Ioan 12, 21), „icoana veşnică a Tatălui celui nevăzut“(Coloseni 1, 16).
Valul de entuziasm va stăpâni ziua intrării ultime a Domnului în Ierusalimul pământesc. Locuitorii îşi aşterneau hainele pe unde avea să vină Domnul, alţii ţineau în mâini ramuri de finic şi strigau: „Osana! Mântuieşte-ne!“ (Matei 21, 9). Pace în cer şi slavă întru cei de sus! Minunea învierii lui Lazăr a continuat să provoace stări diverse, de la entuziasm, la dispreţ, de la uimire, la invidie, de la admiraţie, la negare. Totuşi, Domnul intră pentru ultima dată în acest Ierusalim ucigaş de proroci, pământesc, însetat de sânge, cetate a noului Împărat şi destinat distrugerii fiecărei pietre ce-l alcătuia. El vine umil, şezând pe asin – imagine a Sfintei Biserici Ortodoxe, umilită de stăpânirile păgâne, criminale şi duşmănoase, care, ca şi dumnezeiescul ei Întemeietor, vesteşte împăcarea omului cu Dumnezeu prin taina pocăinţei şi a iertării, a schimbării vieţii şi alegerii căii ce duce la viaţa cea veşnică.
Mulţimea prezentă la sărbătoare în această zi, venită din întreg Imperiul Roman, simboliza apropiata zi a biruinţei morţii şi a intrării în Ierusalimul cel ceresc. Acum va începe lupta între cel pământesc şi cel ceresc, între cele trecătoare, legate de privilegiile unei lumi aflate în continuă prefacere, schimbare, dăinuire în rău şi între o lume biruitoare prin cruce şi prin credinţă. Minunea învierii lui Lazăr ne aminteşte mereu de acea zi în care vom fi chemaţi, fiecare după numele nostru: Vino la viaţă, scoală-te din uitare şi necredinţă, apropie-te de Domnul nostru, Cel ce a biruit moartea, caută-L şi-L vei găsi. Găsindu-L, pentru tine va începe o zi nouă, plină de lumină, bunătate, iertare şi bucurie!