Istorie şi cultură în casa lui Nicolae Iorga
Numele lui Nicolae Iorga este asemenea unei pecete domnești pentru Vălenii de Munte din judeţul Prahova. La începutul secolului al 20-lea, savantul a transformat vechiul târg de ţară într-o cetate a culturii. Pasionată de istoria locului, Claudia Giannotti, șef de secție la Muzeul Memorial „Nicolae Iorga”, ne-a vorbit înainte de pandemie despre activitatea de la Vălenii de Munte a istoricului. În clădirea care păstrează manuscrise, fotografii, mobilier, tablouri, scoarţe și diverse obiecte care au aparţinut familiei Iorga, atmosfera de epocă te face să simţi personalitatea de excepție a stăpânului casei.
Chiar de la intrare, vizitatorul este întâmpinat de o poartă masivă de lemn. Imediat, o curte largă se deschide şi pășești pe o alee pavată cu pietre de râu. Un spaţiu verde înconjoară casa prevăzută cu prispă înaltă şi cu intrare laterală. De la înălţimea pridvorului poţi privi bustul savantului turnat în bronz de sculptorul Oscar Han, dominând cadrul cu privirea energică.
Casa în care a locuit familia Iorga a fost construită de polcovnicul Panca şi este atestată documentar în 1833. Istoricul a cumpărat-o de la urmaşii acestuia în 1908, el asistând şi supraveghind renovarea ei.
„Neamul românesc”
„Universitatea Populară”
Instituţia care pune cel mai bine în valoare activitatea culturală desfăşurată de Nicolae Iorga în Vălenii de Munte este Universitatea de Vară, înfiinţată în 1908. În perioada interbelică, aceasta a purtat denumirea de „Universitatea Populară”, scopul cursurilor fiind de a prezenta inovaţiile ştiinţei pentru desăvârşirea şi întărirea neamului românesc. Temele abordate au fost, în general, de istorie, nelipsind caracterul popular şi patriotic, cu accent pe ideea de solidaritate naţională.
Sosirea lui Nicolae Iorga la cursuri era aşteptată cu înfrigurare, iar apariţia sa pe scenă se făcea într-o mare simplitate, influenţa cuvântului său asupra ascultătorilor fiind covârşitoare. Istoricul nu făcea introducere în subiectul pe care îl aborda, ci începea direct, fără preambul. Încă de la începutul activităţii „Universităţii Populare”, puterea habsburgică a căutat să intimideze şi să-l pedepsească pe orice român care se ducea la Văleni, iar politicienii au încercat să-i atragă pe intelectuali la alte cursuri care se ţineau la Iaşi. Piedicile s-au spulberat prin voinţa neclintită a savantului de a duce la capăt orice faptă: „Cursurile au început şi vor urma întocmai aşa cum ele au fost anunţate”, scria el în ziarul „Neamul românesc”. Aici au conferențiat cu regularitate Nicolae Iorga, G. M. Murgoci, N. Dobrescu, St. Bogdan, V. Bogrea, N. Manicatide, Al. Lapedatu, tratând subiecte privind trecutul istoric şi cultural, geografia şi economia ţării. Ascultătorii au fost profesori din Braşov, câţiva bucovineni, învăţători, studenţi şi chiar persoane venite din ţară.
Ecaterina Iorga
Ecoul în epocă al activității istoricului
Când păşeşti prin camerele locuinţei lui Iorga, se simt căldura şi familiaritatea de altădată, ai senzaţia că eşti binevenit într-o casă ai cărei locatari doar lipsesc puțin. În continuarea casei, un hol lung duce spre fostele dormitoare ale copiilor. Aici se pot vedea vitrine cu documente, fotografii, facsimile ce reprezintă momente din activitatea publică a savantului: preşedinte al Comisiei Monumentelor Istorice, prim-ministru, preşedinte al Ligii pentru Unitatea Culturală a Tuturor Românilor. În sala a doua, vizitatorul poate admira costumul de academician pe care Iorga l-a purtat la şedinţele solemne ale Academiei Române. Într-una dintre vitrine sunt expuse fotografii şi documente ce imortalizează secvenţe ale vizitei din 1930 în SUA.
În afară de cursurile ţinute la „Universitatea Populară”, care aveau un caracter cu totul liber, se purtau discuţii între auditori sau între aceştia şi profesori, în timpul preumblărilor prin târg şi de-a lungul Teleajenului. Se organizau excursii prin împrejurimi, la Slănic, Măneciu, Suzana şi Cheia. Aceștia vorbeau cu localnicii din satele din jur. Îl vizitau pe profesor, observându-l atunci când lucra. „După o lună trăită acolo, erai un alt om, purtai cu tine ceva din gândirea şi simţămintele lui Nicolae Iorga, de entuziasm şi încredere totală în viitorul ţării”, scria Barbu Teodorescu. Ecoul acestor cursuri - „non-formale” le-am spune astăzi - a fost foarte mare în epocă.
Excursiile şi festivalurile literare nu au contenit, au avut loc şi concursuri de costume populare, distinse cu premii. La un astfel de concurs au luat parte trei sute de ţărani, remarcându-se costumele muscelene şi bucovinene. Pe parcurs a devenit un obicei ca fiecare participant să vină la activitățile de aici cu costumul tradiţional al zonei din care provenea.
Activitatea culturală de la Vălenii de Munte nu a fost susţinută de stat. Fiecare profesor ce ţinea prelegeri suporta toate cheltuielile deplasării, la fel şi ascultătorii. Prin susţinerea şi perseverenţa lui Nicolae Iorga, cursurile au dăinuit peste trei decenii, până la stingerea din viaţă a istoricului.
În vara anului 1912, a fost inaugurată sala de cursuri, unde s-au auzit ideile marilor cărturari: A. D. Xenopol, Vasile Pârvan, Dimitrie Gusti, Barbu Delavrancea, Ion Bianu, Sextil Puşcariu şi ale unor savanţi străini.
Regii României la Vălenii de Munte
Înainte de Primul Război Mondial, la Vălenii de Munte venea regele Carol I, iar după această conflagraţie au poposit aici regele Ferdinand I şi regina Maria, aceasta fiind fascinată de faptele îndrăzneţe ale marelui istoric din această nouă cetate a culturii. La cursurile de vară au participat studenţi şi profesori din mai multe ţări europene şi chiar din America. Ziua de duminică era dedicată excursiilor, iar cea de sâmbătă era presărată cu coruri, dansuri şi piese scurte de teatru.
Teatrul popular
Începând din 1921, aproape în fiecare an, Nicolae Iorga compunea două piese de teatru, una pentru Teatrul Naţional din Bucureşti, iar alta pentru Vălenii de Munte. Conducătorii artistici ai teatrului popular au fost George Mihail Zamfirescu, Petre Liciu, Ioan I. Livescu şi Victor Ioan Popa, care au regizat piese din dramaturgia autohtonă, dar şi străină. Teatrul în aer liber a fost construit pe un deal, unde s-a săpat un fel de amfiteatru, al treilea de acest fel din Europa, după cele din Ungaria şi Germania. Instituţia a fost activă până la moartea savantului, în 1940. Uneori asistau la spectacole şi 7.000 de oameni.
Şcoala de misionare naţionale şi morale „Regina Maria”
Cu prilejul împlinirii a 50 de ani de viaţă ai lui Nicolae Iorga şi ca semn de recunoştinţă pentru munca sa depusă în cadrul Ligii Culturale, conducătorii acestei instituţii au luat hotărârea să facă la Văleni un aşezământ superior de cultură, având ca scop „chemarea femeii române la spiritul cel nou al vremii şi pregătirea ei cultural-naţională”. Astfel, în cursul anului 1921, s-a deschis o listă de subscripţie pentru a strânge fondurile necesare. Apelul a avut un amplu ecou, mai ales în rândul românilor din America, cu ajutorul cărora s-au strâns 2.000 de dolari. Banca „Almăşanu” din Văleni a oferit o veche clădire boierească, așa că, la 19 august 1922, s-a deschis „Şcoala de misionare naţionale şi morale”. Misionarele erau recrutate dintre tinerele învăţătoare române, săsoaice şi unguroaice, care erau educate în spirit nou, pedagogic, ştiinţific şi patriotic, timp de un an, după care acestea se întorceau în sate pentru ridicarea nivelului cultural.
Oraşul pus în valoare de Nicolae Iorga
În prezent, în cadrul complexului muzeal al oraşului, alături de Muzeul Memorial „Nicolae Iorga”, se află şi Muzeul Etnografic al Văii Teleajenului, înfiinţat în anul 1923 de savant şi pus sub îngrijirea elevelor Şcolii de misionare naţionale şi morale, precum și Muzeul de Artă Religioasă. Toate trei s-au redeschis miercuri, 3 iunie, şi îşi aşteaptă vizitatorii, cu respectarea regulilor de igienă şi distanţare în vigoare.