Jurnalismul religios
De ce este nevoie de jurnalism religios? Oare nu este suficient că oamenii cred în Dumnezeu, merg la biserică și au asigurată prin Constituție deplina libertate religioasă?
Cei care merg frecvent la slujbe, care-și cunosc preotul, care participă la activitățile parohiei - nu doar religioase, ci și sociale, de caritate, culturale etc. - știu bine cum merg lucrurile. Dar sunt și destui care nu au o imagine completă asupra Bisericii şi a misiunilor ei. Este cel mai important motiv pentru care e necesar jurnalismul religios, mai ales când Biserica Ortodoxă Română este atacată în mod arbitrar.
Pe de altă parte, să privim puțin contextul. După decembrie 1989, presa românească a explodat pur și simplu. Spre mijlocul lui 1990 existau aproape 1.500 de publicații, destule dintre ele demne de atenție. În timp, tabloul s-a schimbat radical, până am ajuns la presa de azi, dominată de publicațiile de scandal (acum, majoritatea online) și așa-zisele talk-show-uri TV. Un al doilea motiv pentru care este nevoie de presa religioasă și, în general, de jurnalism serios și de calitate.
Centrul de Presă BASILICA al Bisericii Ortodoxe a fost fondat în 27 octombrie 2007, la inițiativa și cu binecuvântarea Preafericitului Părinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române. El are cinci componente: Radio TRINITAS, TRINITAS TV, Publicațiile Lumina (cotidianul Ziarul Lumina, săptămânalul Lumina de Duminică, revista Vestitorul Ortodoxiei), Agenția de știri BASILICA, Biroul de presă și relații publice.
Ce conținut oferă acestea? Doar știri despre evenimente religioase, istoria credinței, portrete de sfinți și de ierarhi, articole teologice? Nu. Chiar dacă acestea acoperă, firesc, majoritatea spațiului, nu lipsesc articolele, emisiunile și rubricile de cultură, știință, sănătate, educație, economie, finanțe, psihologie și mai ales cele sociale.
Lansat de către Mitropolia Moldovei şi Bucovinei în 7 februarie 2005, Ziarul Lumina, primul cotidian creştin din România şi, până în prezent, singurul cotidian creştin ortodox din lume, a cunoscut o evoluţie permanent ascendentă. El a derulat mai multe campanii sociale, precum cea privind prevenirea consumului de droguri sau aceea referitoare la donarea de sânge. Tot din zona articolelor non-religioase merită amintite, între altele, seria de prezentări de muzee și case memoriale ale personalităților; articolele dedicate Festivalului Internațional „George Enescu”; o serie de materiale la împlinirea a 30 de ani de la Revoluția din decembrie 1989; articolele despre pandemia de COVID-19, incluzând mărturii ale românilor de peste granițe și relatări despre cum s-a adaptat Biserica restricțiilor; materiale de turism spiritual și cultural; numeroase prezentări de cărți și autori români etc.
Lumea contemporană se confruntă cu multe provocări. Două războaie, dintre care unul la granița României, se desfășoară chiar acum. Oamenii au nevoie de ajutor, atât material, cât și spiritual. Un rol esențial îl are Biserica Ortodoxă Română - care poate să ofere - și oferă - atât îndrumare, cât și ajutoare concrete. Misiunile Bisericii, însă, și felul în care și le îndeplinește trebuie cunoscute! Și anume pe scară cât mai largă, pentru a oferi oamenilor încurajare, exemple de comportament și o bună cunoaștere a problemelor și a soluțiilor.
Este rolul jurnalismului religios, mai necesar azi ca oricând.