Lecții de patrimoniu prezentate de un elev de clasa a III-a

Data: 02 Feb 2021

Muzeul Național de Istorie a României (MNIR) a continuat activitatea educațională pe perioada pandemiei, însă on-line, prin intermediul unor proiecte în cadrul programului „Atelierul Micilor Istorici”. Scopul este acela de a prezenta patrimoniul muzeal și de a înțelege istoria obiectelor prin învățarea modalității în care au fost realizate. Astfel, „Atelierul Micilor Istorici” își propune să aducă în atenția copiilor subiecte din istoria României prezentate de un elev de clasa a III-a pentru care acest muzeu este a doua casă.

În vremurile în care copiii sunt fascinați de lumea virtuală, iată că Alexandru Scorțar este excepția. La doar 9 ani știe fiecare colţ al MNIR pentru că venea săptămânal și petrecea ore în șir printre exponate. De aceea, echipa muzeului s-a gândit să îl coopteze la realizarea atelierelor on-line. Alexandru este gazda „Atelierului Micilor Istorici” și se bucură că astfel are ocazia să se documenteze și mai mult și să descopere informații noi din istorie. 

„Mi se pare foarte interesant cum strămoșii noștri au locuit și e important să ne uităm la obiectele lor și la cum era viața lor de zi cu zi. Îmi place foarte mult muzeul. Admir obiectele prezentate și încerc să construiesc o întreagă civi­li­zație. Putem să plecăm de la o co­loană de piatră și să ne ima­ginăm un templu roman sau grec, depinde de situație, și chiar mai multe, din epoci diferite. Documentându-mă pentru ateliere, am descoperit lucruri noi despre războaiele dacice, regii României, Marea Unire și despre Palatul Poș­telor”, a spus Alexandru.

Cea care îl însoțește pe micul istoric la tot pasul în pregătirea ate­lierului este muzeograful Cristina Barbu, care consideră că „e mult mai benefic pentru copiii care sunt dornici de cunoaștere să vadă pe cineva de seama lor care le vorbește despre obiecte de patrimoniu și istoria lor. Am realizat că ar fi foarte util să existe acea persoană care să facă legătura între specialistul din muzeu și public și, astfel, există atât perspectiva mea, cât și documentarea pe care o face singur Alexandru. Prezența în viața unui copil a ideii de patrimoniu este foarte importantă, pentru că poate să înțelea­gă mai bine lumea care îl înconjoară, cum au luat naștere locurile prin care trece sau obiectele pe care le poate vedea în viața de zi cu zi, care și ele au avut propria evoluție, și astfel poate valoriza altfel elementele pe care le descoperă în jurul său”.

„Atelierul Micilor Istorici” con­ține înregistrări video postate pe pagina de facebook a MNIR, iar următoarea temă este Palatul Poș­telor, actuala clădire a Muzeului de Istorie. (A. D.)