Locuri speciale în universităţi
În premieră, în România, absolvenţii de liceu din mediul rural vor avea, începând cu anul universitar viitor, 2.000 de locuri speciale la admitere. Fiecare universitate va avea în acest scop un număr de locuri proporţional cu numărul de locuri istoric atribuit, fără a fi vorba despre o sesiune specială de admitere. Anul trecut au fost aproximativ 3.000 de absolvenţi de liceu din mediul rural, iar circa 85-90% din aceştia au ales să urmeze o facultate.
Ministrul educaţiei, Valentin Popa, care a participat la deschiderea oficială a celui de-al XIX-lea Congres al Asociaţiei Mondiale de Ştiinţe ale Educaţiei, a declarat că Guvernul a alocat, în premieră în acest an, 2.000 de locuri dedicate admiterii în învăţământul superior elevilor care sunt absolvenţi de liceu în mediul rural.
„Alocarea a 2.000 de locuri nu le garantează acestora finalizarea studiilor universitare, dar prin admiterea aceasta separată le asigură cel puţin accesul la programe de studiu la care poate nici nu visau, cum ar fi medicina sau programele din domeniul IT”, a spus ministrul educaţiei.
Popa a arătat că fiecare universitate va avea în acest scop un număr de locuri proporţional cu numărul de locuri istoric atribuit, fără a fi vorba despre o sesiune specială de admitere, precizând că anul trecut au fost aproximativ 3.000 de absolvenţi de liceu din mediul rural, iar circa 85-90% din aceştia au ales să urmeze o facultate.
„Comparativ cu elevii din mediul urban, cei din mediul rural înregistrează invariabil rate mai scăzute de participare la educaţia timpurie, se confruntă în proporţii semnificativ mai ridicate cu fenomenul de părăsire timpurie a şcolii, astfel elevii care părăsesc prematur sistemul de educaţie sunt de trei ori mai mulţi în mediul rural decât în mediul urban. (...) Performează constant mai slab la examenele naţionale şi la evaluările internaţionale şi participă într-un procent mult mai mic la niveluri superioare de educaţie, liceu şi facultate”, a arătat Popa.
Ministrul educaţiei a mai declarat că intenţionează să propună „un proiect de suflet” prin care să acopere normele vacante de la şcolile situate în zone defavorizate cu ajutorul profesorilor performanţi din mediul urban care vor fi plătiţi cu bani din fonduri europene, iar implementarea ar putea avea loc începând cu anul şcolar viitor.
„Ideea este că avem o serie întreagă de norme în mediul rural pentru care nu găsim întotdeauna cadre didactice bine pregătite. Ele sunt luate în regim de plată cu ora şi aş dori ca în acest regim, dar cu o subvenţie financiară semnificativă, să determinăm cât mai mulţi profesori ai noştri de excepţie să susţină, în afara normei de bază, şi câteva ore, poate o zi pe săptămână, şi în mediul rural. (...) Nu urmăresc să scot pe cineva din sistem. Urmăresc să ocup cât mai multe norme vacante cu personal de înaltă calificare”, a spus Popa, subliniind că ministerul nu a stabilit valoarea subvenţiei pentru dascălii care vor activa şi în mediul rural, dar a dat asigurări că există bani pentru proiect.
În opinia ministrului, profesorii ar putea fi motivaţi financiar, dar ar avea şi posibilitatea să dovedească faptul că şi elevii din medii defavorizate pot face performanţă dacă au îndrumarea corespunzătoare.
„Vom asigura subvenţii substanţiale pentru a încuraja profesorii să facă acest efort. Avem buget, avem fonduri europene, avem încă 300 de milioane pe care trebuie să le repartizăm pe proiecte. Trebuie să lucrăm de urgenţă şi să avem proiecte consistente pentru că fonduri avem. Aş dori ca acest proiect să înceapă din anul nou şcolar”, a mai spus ministrul Popa.
Peste 200 de specialişti din domeniul ştiinţelor educaţiei, din 21 de ţări de pe cinci continente, participă în perioada 4-7 iunie la Universitatea „Ştefan cel Mare” din Suceava la cel de-al XIX-lea Congres al Asociaţiei Mondiale de Ştiinţe ale Educaţiei.