„Maica Domnului este icoana vie a Bisericii”
Preafericitul Părinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, s-a aflat duminică, 8 septembrie, în mijlocul credincioșilor Bisericii „Nașterea Maicii Domnului”-Drumul Taberei din Protoieria Sector 6 Capitală. La finalul slujbei de hram, Preafericirea Sa a rostit un cuvânt de învățătură în care a subliniat importanța primei sărbători închinate Sfintei Fecioare Maria, dintre cele zece înscrise în calendarul ortodox de-a lungul anului bisericesc.
Pornind de la cuvintele troparului sărbătorii, Patriarhul României a amintit bucuria pe care a adus-o Nașterea Maicii Domnului pentru întreaga creștinătate. Prin cinstirea a două sărbători închinate Născătoarei de Dumnezeu în prima și ultima lună ale anului bisericesc, timpul liturgic este așezat sub ocrotirea ei. „Nașterea Maicii Domnului este fixată de Biserică în ziua a opta, fiindcă ziua a opta este simbolul veșniciei, al vieții veșnice. Maica Domnului este prăznuită la începutul anului bisericesc pentru că Fiul lui Dumnezeu Cel veșnic intră în timp prin Maica Domnului, căci din ea El Se înomenește, Se întrupează. Maica Domnului este serbată la începutul anului bisericesc în a opta zi prin sărbătoarea Nașterii sale, iar prin sărbătoarea Adormirii este prăznuită în ultima lună a anului bisericesc, la 15 august. Întreg anul bisericesc este pus sub ocrotirea Maicii Domnului pentru că Maica Domnului este icoana vie a Bisericii, care a purtat în ea pe Hristos și pe brațele ei L-a arătat lumii și a zis la nunta din Cana Galileei: «Faceți tot ceea ce vă spune El». Maica Domnului este, așa cum o numeau Părinții latini, «figura Ecclesiae», «icoana Bisericii». De aceea, începutul și sfârșitul anului bisericesc sunt marcate de sărbătorile închinate nașterii și trecerii ei la viața veșnică”, a spus Preafericirea Sa.
Datorită părinților ei, Maica Domnului are o genealogie deopotrivă împărătească și sacerdotală. „Sfântul și Dreptul Ioachim provenea din neam regesc, din seminția lui Iuda, a Regelui David, iar Sfânta Ana a fost din seminția lui Levi, neamul evreiesc care dădea preoți pentru templu. După tată, Maica Domnului este din neam împărătesc sau regesc, iar după mamă este din neam preoțesc. Tatăl Anei era preotul Matan, iar mama ei se numea Mariam. Fecioara Maria a primit la naștere numele Miriam, asemănător cu cel al bunicii ei. Miriam sau Maria înseamnă «doamnă», «cea distinsă», «cea aleasă», «cea nobilă». Unii mai spun că înseamnă și «steaua mării». Acest nume regesc și nobil arată că Maica Domnului avea vocația de a deveni împărăteasă, mama Împăratului Hristos ca Om Care S-a născut din ea”, a subliniat Patriarhul României.
Maica Domnului a fost prefigurată sau preînchipuită în Vechiul Testament prin profeții și unele simboluri, dintre care cel mai cunoscut este Chivotul Legii. „Biserica Ortodoxă are tot timpul în Sfântul Altar, în loc de tablele Legii, Evanghelia lui Hristos pe Sfânta Masă; în loc de toiagul lui Aaron, Crucea cea de viață făcătoare; în loc de mana din pustie, Sfânta Euharistie sfințită în Sfânta și Marea Joi și păstrată tot timpul anului. De aceea, Maica Domnului, simbol al chivotului purtător al acestor taine mari care s-au împlinit în Iisus Hristos, este numită în cântările noastre «Biserică sfințită și Rai cuvântător», «năstrapă în care s-a dres mântuirea» sau «potir al mântuirii și al vieții veșnice»”, a amintit Preafericirea Sa.
În continuare, Patriarhul României a subliniat responsabilitatea pe care o au părinții pentru buna creștere a copiilor născuți sau adoptați: „Sărbătoarea de astăzi ne învață că părinții Maicii Domnului, care au fost smeriți, rugători, milostivi și stăruitori în dorința de a fi binecuvântați de Dumnezeu, sunt o încurajare pentru toți cei care ar dori să aibă copii și nu au. Sunt o mulțime de oameni care suferă mult pentru că nu au copii. Dar adesea cei care s-au rugat și au cerut și Bisericii să se roage au primit ceea ce doreau, adică darul nașterii de prunci. Alții au fost îndemnați de Dumnezeu prin duhovnic sau prin prieteni credincioși să înfieze copii, să-i adopte și să-i crească întocmai ca și când ar fi părinții lor după trup. Sfântul Ioan Gură de Aur spune că nu cel care dă naștere trupește unui copil este părinte, ci acela care se ocupă de creșterea lui și de formarea lui duhovnicească. Dacă doar dai naștere unui copil, ești un genitor, dar nu ești părinte. Dacă însă ai grijă, cu multă iubire și responsabilitate, de copii, îi crești în credință, în virtute, în fapte bune, abia atunci devii cu adevărat părinte. Sunt părinți care nu au fost genitori, nu au născut, dar au ajutat o mulțime de copii și au devenit părinți cu adevărat prin creștere duhovnicească, prin purtare de grijă și prin educație”.
În încheiere, Patriarhul României a amintit faptul că aproape două milioane de români poartă numele Sfintei Fecioare Maria sau derivate ale acestuia și le-a transmis celor care își sărbătoresc onomastica urări de ani mulți cu sănătate și bucurie. De asemenea, Preafericirea Sa a subliniat faptul că sărbătoarea Nașterii Maicii Domnului a precedat începutul noului an școlar și i-a felicitat și binecuvântat pe toți părinții care își trimit copiii la școală, pe elevi, pe educatori, pe învățători și pe profesori.
Pentru Biserica „Nașterea Maicii Domnului” din Drumul Taberei, Preafericitul Părinte Patriarh Daniel a oferit o Sfântă Scriptură, noua ediție a Molitfelnicului, un pachet de tămâie naturală din Oman și mai multe volume apărute recent la editurile Patriarhiei Române. Părintele paroh Constantin Țincu a dăruit Preafericirii Sale un buchet de flori și o icoană pictată cu chipul Maicii Domnului. Pentru credincioșii prezenți la slujba de hram, parohia a pregătit o masă caldă în Centrul social și 500 de pachete cu alimente.