„Maica Domnului este rugătoare prin excelență”
Biserica noastră a celebrat vineri, 8 septembrie, prima mare sărbătoare a noului an bisericesc, Nașterea Maicii Domnului. În cuvântul de învățătură rostit cu acest prilej în Paraclisul istoric „Sfântul Mare Mucenic Gheorghe” al Reședinței Patriarhale, Preafericitul Părinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, a vorbit de istoria prăznuirii acestei sărbători, subliniind faptul că Maica Domnului este rugătoare fierbinte pentru întregul neam omenesc, nașterea ei fiind profețită direct și indirect în Vechiul Testament.
Preafericitul Părinte Patriarh Daniel a vorbit la începutul cuvântului de învățătură despre istoria celebrării acestei sărbători închinate Maicii Domnului, precum și a motivului stabilirii datei de prăznuire la începutul anului bisericesc.
„Sărbătoarea Nașterii Preasfintei Stăpânei noastre, de Dumnezeu Născătoarea și pururea Fecioara Maria ne arată că prin Maica Domnului S-a născut Hristos, Mântuitorul lumii, Soarele dreptății, care a schimbat blestemul în binecuvântare și, stricând moartea prin Învierea Sa, ne-a dăruit nouă viață veșnică. Sărbătoarea aceasta a fost pentru prima dată prăznuită în secolul al 6-lea într-o biserică zidită pe locul Scăldătorii oilor sau Vitezda, la Ierusalim. În secolul al 7-lea, ea a fost prăznuită și la Constantinopol, fiind dusă de la Ierusalim de către Sfântul Andrei Criteanul, care era de origine ierusalimitean. Această sărbătoare s-a extins apoi, în secolele următoare, în toată Biserica. Ea este așezată în ziua a opta de la începutul anului bisericesc deoarece cifra 8 simbolizează viața veșnică sau veșnicia. Așadar, prin Maica Domnului, Fiul Cel veșnic al lui Dumnezeu devine Om. Se zămislește prin lucrarea Duhului Sfânt în pântecele ei și Se naște din pântecele ei. De aceea se spune că «astăzi este începutul mântuirii», prin Maica Domnului, Fiul lui Dumnezeu născându-Se ca Om în lume. Maica Domnului este, așadar, mama Pruncului Iisus Care devine apoi Mântuitorul întregii lumi”, a spus Preafericirea Sa.
De asemenea, Întâistătătorul Bisericii noastre a arătat faptul că nașterea Maicii Domnului a fost prevestită de proroci în Vechiul Testament direct sau indirect, prin diferite formulări.
„Nașterea Maicii Domnului nu a fost una obișnuită. Ea a fost situată în planul de mântuire a lui Dumnezeu, de aceea ea a fost prevestită de prorocii Vechiului Testament. Cu aproape 800 de ani înainte, Prorocul Isaia a zis «Fecioara va avea în pântece și va naște Fiu și vor chema numele Lui Emanuel, care înseamnă Cu noi este Dumnezeu» (Isaia 7, 14). Această profeție arată că Mântuitorul lumii Se va naște dintr-o fecioară. Din aceasta vedem că Maica Domnului este aleasă de Dumnezeu spre a fi persoana umană din care Se va zămisli și Se va naște ca Om Fiul lui Dumnezeu. Vechiul Testament mai are și unele profeții indirecte, prin simboluri și expresii metaforice privitoare la Fecioara Maria, anume porumbița care a fost scoasă din corabie pe vremea lui Noe și trimisă în văzduh ca să vadă dacă găsește ceva pe pământ. Ramura de măslin cu care s-a întors aceasta este simbolul harului adus de Mântuitorul Hristos. A fost prefigurată apoi ca fiind scara lui Iacov, cea prin care Fiul lui Dumnezeu coboară în lume ca să-i mântuiască pe toți pământenii. De asemenea, Chivotul Legii din templu prefigura pe Maica Domnului. Dar în Vechiul Testament există și expresii profetice, precum cea din Psalmul 44, 11: «Stătut-a Împărăteasa de-a dreapta Ta, în haină aurită îmbrăcată și preaînfrumusețată». De aceea, la Proscomidie se citează acest psalm atunci când se scoate părticica dedicată Maicii Domnului”, a explicat Patriarhul României.
În a doua parte a cuvântului său, Preafericitul Părinte Patriarh Daniel a subliniat faptul că Fecioara Maria a fost rod al rugăciunii Părinților Ioachim şi Ana, ea fiind, la rândul său, fierbinte rugătoare pentru toți oamenii și, în special, pentru cei care au copii mulți sau doresc să aibă copii.
„Maica Domnului se naște din părinți înaintați în vârstă, care erau sterpi sau sterili, Ioachim și Ana. Ei doreau foarte mult să aibă copii, motiv pentru care sufereau foarte mult. Sterilitatea era considerată blestem în mentalitatea poporului evreu. De aceea s-au rugat și mai mult și au plâns mult. (…) În evlavia Bisericii noastre, Maica Domnului este considerată rugătoarea prin excelență, mai ales în icoana «Oranta», când are mâinile ridicate spre cer, iar chipul lui Hristos este pe pieptul ei sub formă de bărbat matur. Maica Domnului este reprezentată ca icoană vie a Bisericii, cea care a purtat pe Hristos în pântece, apoi pe brațele ei și L-a arătat lumii. De aceea, cei care sunt botezați în numele Sfintei Treimi și se împărtășesc cu Sfintele Taine devin umanitate hristoforă, după modelul Maicii Domnului. Maica Domnului este rugătoare nebiruită sau nerefuzată. Este important să reținem că la această sărbătoare a Nașterii Maicii Domnului avem o atenție deosebită față de rugăciunile Maicii Domnului pentru familie, pentru părinți și copii, mai ales pentru părinții care au copii mulți sau care doresc să aibă copii, dar nu au și pot înfia copii pentru a arăta dragoste părintească. În această zi ne rugăm Maicii Domnului să-i ocrotească pe toți părinții, pe copii, toate familiile. De asemenea, la începutul anului școlar ne rugăm Maicii Domnului ca prin mijlocirea ei să ajute pe toți părinții, copiii, pe educatori, profesori să formeze duhovnicește și intelectual pe cei încredințați lor spre a fi educați”, a spus Preafericirea Sa.
La final, Preafericitul Părinte Patriarh Daniel a transmis un mesaj de felicitare tuturor celor care poartă numele Maicii Domnului, în România peste două milioane de persoane purtând numele de Maria sau derivate ale lui.