Marile companii din industria auto resimt efectele crizei preţului petrolului

Data: 03 August 2008

Condiţiile nefavorabile din industria auto globală au afectat încă doi producători, BMW, care a avertizat că nu îşi va îndeplini obiectivele pentru 2008, şi Nissan Motor, al cărui profit operaţional trimestrial a fost cu mult sub estimări. „Mediul de afaceri din industria auto s-a deteriorat brusc în trimestrul al doilea, din cauza continuării majorării preţurilor la petrol şi materii prime, dolarului american slab, impactului crizei financiare internaţionale şi încetinirii economiei americane“, a anunţat constructorul german BMW.

Cel mai mare producător de maşini de lux din lume nu îşi va îndeplini obiectivele din 2008, după ce profitul înainte de impozitare a scăzut, în trimestrul al doilea, cu 44%, la 602 milioane de euro. Rezultatele BMW s-au situat cu mult sub aşteptările medii ale analiştilor privind obţinerea unui profit înainte de impozitare de 1,04 miliarde de euro. BMW anticipează că profitul înainte de impozitare va reprezenta în acest an cel puţin 4% din vânzări, sub estimările anterioare privind majorarea ponderii de 6,9% raportată în 2007. „Presupunem că 2009 va fi un alt an dificil“, a declarat directorul general al BMW, Norbert Reithofer, care a redus astfel estimările privind o revenire rapidă a performanţelor constructorului. BMW a renunţat la planurile de construcţie a modelului X7, care ar fi fost cel mai mare SUV din producţia companiei, în contextul în care cererea pentru maşini cu consum mare de combustibil a scăzut semnificativ din cauza preţurilor la petrol. Nissan, al treilea mare constructor japonez, controlat de Renault, a raportat în primul trimestrul al anului fiscal un declin al profitului operaţional cu mult peste estimări, de 46%, din cauza scăderii semnificative a pieţei SUA, dar şi-a menţinut previziunile pentru acest an, bazându-se pe un yen slab. Nissan anticipează că va obţine, în anul fiscal care se va încheia în martie 2009, un profit operaţional de 550 de miliarde de yeni şi un câştig net de 349 de miliarde de yeni, ambele înregistrând astfel un declin de 30% faţă de exerciţiul financiar precedent. De asemenea, General Motors a raportat, vineri, o pierdere trimestrială de 15 miliarde de dolari, a treia ca mărime din istorie, după ce vânzările de pe piaţa din America de Nord au scăzut cu 20% în perioada aprilie-iunie. Criza de pe piaţa locuinţelor din SUA a condus la scăderea vânzărilor de automobile din SUA la minimul din ultimii 15 ani în luna iunie, iar efectele negative se extind şi pe alte pieţe. Vânzările de automobile din Europa au scăzut cu 8% în luna iunie. Ford a raportat o pierdere trimestrială record, Renault s-a îndepărtat treptat de ţinta de profit pentru 2009, Honda şi-a redus estimările, iar Daimler a renunţat în totalitate la prognoza iniţială.