Maşinile electrice ar putea reprezenta 10% din parcul auto european

Data: 10 Feb 2010

Maşinile electrice au devenit tot mai interesante pentru producătorii de autoturisme, în ultima perioadă foarte multe companii trecând la producţia de serie. Ceea ce părea odinioară doar un vis, costurile de producţie şi întreţinere fiind foarte mari, acum a devenit realitate, şi tot mai mulţi europeni îşi cumpără asemenea autoturisme.

Specialiştii în domeniu estimează că ponderea pe care aceste maşini o vor deţine pe piaţă va fi tot mai importantă. Maşinile electrice ar putea reprezenta zece la sută din parcul de maşini european în 2020, ţinând cont de intenţiile mai multor ţări europene, a declarat, marţi, ministrul francez al Industriei, Christian Estrosi, transmite AFP. „Ţinând cont de ambiţiile Franţei, Germaniei, Italiei, Spaniei, putem lua în calcul cifra de zece la sută din parcul european în 2020, în cazul în care Comisia Europeană ia o decizie cât mai curând posibil“, a declarat pentru AFP Christian Estrosi, la o reuniune informală a miniştrilor europeni ai Industriei, care a avut loc la Saint-Sébastien. Franţa doreşte să scoată pe piaţă două milioane de vehicule electrice în următorii zece ani, iar Germania - un milion. În cursul unei reuniuni organizate de Preşedinţia spaniolă a UE pentru a pune la punct o strategie europeană comună în ceea ce priveşte vehiculele electrice, Christian Estrosi a pledat pentru un acord rapid privind standardizarea acestor vehicule. „Este urgent ca producătorii auto să cunoască standardul asupra căruia se vor pune de acord cu privire la baterii, sisteme de reîncărcare şi securitate“, a afirmat el. Totodată, oficialul a subliniat că americanii şi chinezii au acţionat rapid în această privinţă. Franţa şi Spania speră că, la finalul lunii mai, Comisia va propune o strategie comună statelor membre în ceea ce priveşte vehiculele electrice. Ministrul francez şi omologul său german au creat în 2009 un grup de lucru comun pentru a avansa în problema standardizării. Pe baza propunerilor acestui grup, Comisia ar putea crea un model de standard, a apreciat Christian Estrosi, adăugând că Italia şi Olanda doresc să se alăture acestui grup. Salonul de la Frankfurt, cel mai bogat de până acum în modele electrice Ultimul Salon Auto de la Frankfurt a fost cel mai bogat în ceea ce priveşte modelele electrice sau hibride. Însă versiunile de serie ale acestora nu au fost multe. BMW a ales pentru început variantele hibride, dar a preferat să debuteze cu modele impunătoare. Pe lângă aspectul de marketing s-a pus problema şi de unul strict legat de costuri, o tehnologie nouă şi scumpă fiind greu de amortizat pe modelele mai ieftine. Astfel că BMW X6 Active Hybrid este un model foarte rapid, lucru datorat celor trei motoare disponibile pe maşină. Există unul termic, de 4,4 litri ce dezvoltă 480 CP plus două electrice, de 91 respectiv 86 CP. Accelerarea de la 0 la 100 de km/h se face în doar 5,4 secunde. În plus, maşina poate merge până la viteza de 60 km/h strict pe baterii, ceea ce e un mare avantaj în oraş. În 2009, Toyota a vândut doar 17 hibrizi, faţă de 68 acum doi ani. De la introducerea spre vânzare a primelor modele hibride în România, în 2006, numărul maşinilor de acest tip cumpărate în ţară a ajuns abia la 349. Toyota, de exemplu, cel mai mare constructor de maşini hibride, a vândut la nivel mondial, în 12 ani, peste două milioane de vehicule din gama Prius. În România însă au ajuns doar 134 de bucăţi. Celelalte două mărci din piaţă care vin şi în variante echipate cu motoare hibride sunt Lexus (marca de lux a firmei Toyota) şi Honda.