Măsuri de atragere a românilor acasă
Românii din diasporă nu sunt interesaţi doar de câştigul material, ci şi ca România să le ofere servicii de calitate pentru a se întoarce acasă, a afirmat Natalia Intotero, ministrul pentru românii de pretutindeni. Ministrul a spus că la nivelul Guvernului se lucrează la identificarea politicilor menite să-i încurajeze pe românii plecaţi peste hotare să se repatrieze.
„Noi încercăm să identificăm măsuri ca să-i atragem pe români acasă, dar dacă respectivii copii ai românilor din comunităţile de pretutindeni nu reuşesc să se integreze în sistemul de învăţământ românesc, avem o mare problemă. Prioritatea noastră ca minister este educaţia. Cred că o mai bună informare şi comunicare cu românii din diasporă poate constitui un factor de determinare. Pe românii noştri de pretutindeni nu îi interesează doar câştigul material, ci în general serviciile şi ca România să ofere servicii de calitate. În ultimii ani, datorită eforturilor tuturor administraţiilor locale, coroborate cu ale Guvernului, foarte multe localităţi au beneficiat prin intermediul fondurilor europene şi al fondurilor guvernamentale de reabilitări ale infrastructurii, şi mă refer aici la drumuri, apă, canalizare, şcoli, spitale. Este foarte important ca românii noştri plecaţi peste hotare să fie informaţi cu privire la progresele din fiecare localitate. Astfel, ne-am propus prin noul Cod administrativ ca fiecare localitate din România să poată crea o relaţie directă prin intermediul propriilor site-uri”, a declarat ieri Natalia Intotero, ministrul pentru românii de pretutindeni, la un forum de specialitate.
Repatrierea românilor este cu atât mai importantă cu cât, potrivit ministrului de resort, România se confruntă cu o criză a forţei de muncă.
„Astăzi, într-adevăr, ne confruntăm cu lipsa forţei de muncă în România. (...) În momentul de faţă, se lucrează la nivelul Guvernului României pentru a identifica acele politici pentru încurajarea românilor de a se întoarce acasă”, a susţinut Intotero, potrivit Agerpres.
Referitor la migraţie, reprezentanţii mediului de afaceri, direct afectaţi, sunt de părere că aceasta nu este tratată cu suficientă atenţie de guvernanţi şi de politicieni şi că ritmul plecărilor nu scade, ci creşte, iar ritmul revenirii este redus.
„Noi considerăm că aceasta este una dintre cele mai mari probleme ale României - acest exod. Problema e că pleacă tot timpul oameni, nu scade ritmul plecărilor, ritmul revenirii este destul de redus şi statisticile şi prognozele arată destul de prost. Este ignorată cumva această problemă (...). Aceste milioane de români sunt o bogăţie. Dacă noi evaluăm cunoştinţele, expertiza lor câştigată în ţările de acolo, nu numai partea financiară, a banilor trimişi, vedem că sunt cea mai mare bogăţie a României”, a declarat marţi, într-o conferinţă de presă, iniţiatorul proiectului RePatriot, Marius Bostan.
Potrivit unui document al Romanian Business Leaders, asociaţie a oamenilor de afaceri care a iniţiat proiectul RePatriot adresat românilor din diasporă, în ultimii 10 ani, 3,4 milioane de români au plecat în străinătate, adică 17% din populaţie.
La rândul său, co-fondatorul Fan Courier, Felix Pătrăşcanu, a arătat cum plecările masive afectează direct mediul de afaceri.
„E o mare criză a forţei de muncă. E o criză sâcâitoare şi mult mai gravă decât cea economică. Dacă prin cea economică am trecut cu creşteri mai mici, dar au fost creşteri, în momentul de faţă avem o problemă gravă. În partea de vest a ţării, mai ales, românii pleacă masiv în străinatate. Am crezut că Brexitul va fi la un moment dat o barieră pentru ei. Nu, din contră, pleacă din ce în ce mai mulţi români şi am devenit a doua naţie din UK în momentul de faţă. Se merge foarte mult în Germania. Sunt şi multe întoarceri în ţară, dar plecatul şi venitul acestor oameni creează un mare disconfort pentru buna activitate a companiilor româneşti. Criza economică poate ţine un an, doi, trei, cinci, după care îţi revii, (...) dar depopularea României e foarte gravă”, a spus Felix Pătrăşcanu.