Măsuri europene de prevenire a abandonului şcolar
Rata abandonului şcolar este îngrijorătoare la nivelul UE, media actuală fiind de 14,4%. Comisia subliniază că unele ţări, precum România, au făcut progrese în privinţa reducerii abandonului şcolar, însă a anunţat că pregăteşte o nouă strategie, ce va fi parafată în luna mai a acestui an de către miniştrii Educaţiei din statele membre.
Statisticile arată că şase milioane de tineri europeni renunţă, anual, la studii, procentual asta însemnând aproximativ 14% din numărul total de elevi. "Tinerii care renunţă prematur la studii sunt consideraţi a fi cei care, deşi au vârstele cuprinse între 18 şi 24 de ani, au terminat cel mult învăţământul gimnazial la data la care abandonează şcoala", se arată în prezentarea Executivului european. Întrucât părăsirea timpurie a şcolii aduce cu sine numeroase dezavantaje atât la nivelul individului, cât şi la nivelul economiilor statelor (tinerii în cauză nu doar că sunt necalificaţi, dar vor ajunge să fie şi asistaţi social), Comisia a aprobat un nou plan de reducere a abandonului şcolar. Astfel, până în 2020, se doreşte să se ajungă la o rată medie de sub 10 procente. Astfel, planul Comisiei are în vedere trei direcţii, de prevenire, intervenţie şi compensare. În primul rând "trebuie îmbunătăţit accesul egal la educaţie de înaltă calitate de la vârste fragede", introducându-se măsuri menite să garanteze participarea tuturor copiilor la orele de curs, cum ar fi suportul lingvistic pentru copiii de imigranţi. Totuşi, la apariţia semnelor prevestitoare, cum ar fi absenţele nemotivate sau performanţele slabe, autorităţile trebuie să fie gata să intervină astfel încât elevii să primească îndrumări şi meditaţii, "fiind necesară şi o intensificare a colaborării cu părinţii". În cele din urmă, dacă măsurile de prevenţie nu dau rezultate, elevilor care renunţă totuşi la şcoală trebuie să li se ofere ulterior şansa de a obţine calificările pe care nu le-au obţinut prima dată. Astfel, şcolile de tip "A doua şansă" trebuie să ofere cursuri pentru grupuri restrânse de elevi, precum şi metode de predare mai personalizate şi mai flexibile comparativ cu şcolile obişnuite. Comisia a creat un grup la nivel înalt privind alfabetizarea, o echipă formată din 11 specialişti urmând să analizeze cauzele performanţelor scăzute în materie de citire şi scriere şi va prezenta, în 2012, propuneri de politică destinate combaterii fenomenului. Propunerile Comisiei vor fi discutate de miniştrii Educaţiei în cadrul întâlnirii lor de Consiliu, ce va avea loc la Bruxelles în perioada 2-4 mai.