Măsuri pentru incluziunea elevilor cu nevoi speciale
Educaţia şi sistemul de protecţie socială trebuie să asigure condiţiile necesare incluziunii elevilor cu nevoi speciale, afirmă reprezentanţii Ministerului Muncii, în contextul incidentului de la o şcoală din Piteşti, unde elevii şi părinţii au cerut excluderea din şcoală a unui copil diagnosticat cu ADHD. Ministrul educaţiei a susţinut că integrarea şi educarea acestor copii revine şcolii şi a făcut o serie de recomandări.
O echipă mixtă, formată din reprezentanţi ai Ministerului Educaţiei (ME) şi ai Ministerului Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice (MMFPSPV), a evaluat situaţia de la şcoala din Piteşti, unde, recent, părinţii au cerut excluderea unui copil diagnosticat cu ADHD - tulburare hiperkinetică cu deficit de atenție. Elevii respectivei clase au refuzat, timp de trei zile, să intre la cursuri pe motiv că nu se simt în siguranţă, din cauza colegului lor. În urma evaluării realizate, reprezentanții celor două ministere au formulat mai multe recomandări, printre care o adaptare reală a programei școlare la nevoile elevului, implicarea Centrului Judeţean de Resurse şi Asistenţă Educaţională (CJRAE) în monitorizarea situației și consilierea profesorilor de la clasă, accentuarea dialogului cu familia, în sensul implicării acesteia și al asigurării unui ambient favorabil integrării și dezvoltării elevului. Aceștia au insistat, totodată, şi asupra eforturilor din partea școlii pentru integrarea acestui copil, profesorii fiind încurajați să ceară sprijinul specialiștilor pentru gestionarea situației.
Plecând de la acest incident, ME anunță că va solicita tuturor Caselor Corpului Didactic ca, în anul școlar 2016‑ 2017, să pună accentul pe formarea cadrelor didactice pentru educație incluzivă. „Consider inacceptabilă orice atitudine de respingere sau discriminare a acestor copii, iar școala este responsabilă de integrarea și educarea lor. Ce am constatat, și nu doar din această situație nefericită: profesorii nu știu să gestioneze astfel de cazuri, unde sunt evident necesare înțelegerea față de nevoile elevului, o implicare mai puternică a profesorului și a psihologului, dar și comunicarea cu familia”, a precizat ministrul educaţiei, Mircea Dumitru.
ME și MMFPSPV, cu sprijinul Autorității Naționale pentru Protecția Drepturilor Copilului și Adopție și al Autorității Naționale pentru Persoanele cu Dizabilități, au inițiat, în cursul lunii septembrie, un proiect de ordin care cuprinde mai multe măsuri menite să îmbunătățească procesul de incluziune a copiilor cu cerinţe educaţionale speciale (CES).
Documentul își propune asigurarea unui cadru unitar pentru evaluarea acestor copii, precum și intervenţia integrată, în vederea asigurării dreptului la educație și a egalizării șanselor. Măsurile propuse urmăresc abilitarea și reabilitarea acestora, prin asigurarea managementului de caz, respectiv intervenții interinstituționale coerente. Acestea vor fi centrate pe trei paliere principale: acomodarea rezonabilă a mediului educațional, planurile individualizate de sprijin educațional, social și medical și sprijin general pentru o școală incluzivă.
De asemenea, în ordinul ministerial comun se mai precizează că, la inițiativa Ministerului Muncii, din comisia CES vor face parte și reprezentanți ai organizațiilor nonguvernamentale de profil. În acelaşi timp, la nivelul ME se va înființa, prin ordin de ministru, punctul de contact pentru implementarea Convenției privind drepturile persoanelor cu dizabilități.
„Am spus de mai multe ori că trebuie să avem curajul să ne uităm în oglindă, să ne recunoaştem defectele şi vulnerabilităţile şi să ne asumăm faptul că schimbarea depinde de noi toţi, autorităţi centrale şi locale, dar şi de fiecare individ în parte. Cu toţii trebuie să respingem orice atitudine de marginalizare şi de izolare a oricărei persoane aflată într‑o situaţie vulnerabilă şi, în acelaşi timp, trebuie să fim cu adevărat responsabili, cu fapte concrete, pentru sprijinirea incluziunii”, a susţinut şi ministrul MMFPSPV, Dragoş Pîslaru.