Materii noi la liceu
Ministerul Educaţiei Naţionale şi Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei propun trei variante pentru planurile‑cadru din învăţământul liceal teoretic care au drept principiu comun asigurarea unui trunchi comun de discipline până în clasa a X‑a, după care curriculumul va fi diferenţiat, oferind posibilităţi de extindere a domeniilor de specializare. Liceenii ar putea studia, astfel, opţional, Teoria cunoaşterii, Inteligenţă ecologică, Finanţe personale, Fotografie digitală sau Public speaking.
Ministerul Educaţiei Naţionale (MEN) şi Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei (ISE) au lansat o primă etapă a procesului de consultare publică privind planurile‑cadru pentru învăţământul liceal, filiera teoretică, prin prezentarea a trei variante.
„Toate cele trei variante au urmărit eliminarea unor incoerenţe/dezechilibre existente în planurile actuale. Principiul urmărit a fost acela de a asigura un trunchi comun (TC) până la clasa a X‑a, care să permită tuturor elevilor care vor finaliza învăţământul obligatoriu deţinerea la nivel funcţional a celor opt competenţe‑cheie”, conform argumentelor pentru planurile‑cadru.
Prima variantă propusă este cea mai apropiată de actualele planuri‑cadru de învăţământ aflate în vigoare, dar echilibrează alocările la nivel de arii/discipline.
„Deşi nu sunt incluse discipline noi, care să promoveze abordări integrate, de tipul opţionalului integrat la nivelul mai multor arii curriculare, asemenea abordări se vor putea regăsi la nivelul programelor şcolare pentru disciplinele obligatorii şi al programelor şcolare pentru CDS (Curriculum la decizia şcolii - n.red.)”, motivează iniţiatorii propunerii, potrivit Mediafax.
Cea de‑a doua variantă propune modificări mai ample faţă de actualele planuri‑cadru de învăţământ aflate în vigoare, prin alocarea unui număr de ore diferit pe arii/discipline.
„Prin CD (Curriculum diferenţiat - n.red.) se asigură o specializare accentuată, alocându‑se un număr suplimentar de ore pentru disciplinele din aria curriculară care definesc specializarea respectivă”, potrivit argumentaţiei.
Ultima variantă reprezintă varianta care acordă o mai mare putere de decizie şcolilor în definirea parcursului educaţional al elevilor, fiind indicat un număr minim‑maxim de ore în cazul disciplinelor din CD/CDS.
„Introduce elemente de inovaţie mai profundă în planul de învăţământ, oferind posibilităţi de extindere a domeniilor de specializare. Întăreşte rolul disciplinelor opţionale în conturarea profilului/specializării. Asigură un TC relevant la nivel de profil de formare, filieră, profil şi specializare şi o flexibilitate crescută la nivelul CD+CDS, garantând un total fix de ore pentru curriculumul stabilit la nivelul şcolii”, se arată în propunerile existente în cazul acestei variante.
În acest context, opţionalele care ar putea fi studiate pentru specializarea Matematică‑informatică şi Ştiinţele naturii sunt: Astronomie, Inteligenţă ecologică, Istoria ideilor şi descoperirilor, Repararea calculatoarelor, Producţie audio, Chimie şi alimentaţie, Inventică, Artă şi tehnologie, Design şi tehnologie, Fotografie digitală.
În cazul disciplinelor opţionale pentru specializarea Filologie şi Ştiinţe sociale se propun: Educaţie media, Teoria cunoaşterii, Design interior, Scriere ficţională/creativă, Dramă/teatru /teatru educaţional, Discurs public/Public speaking, Jurnalism, Elemente de etnografie şi folclor, Artă şi comunicare, Instituţii europene, Istoria ideilor religioase, Finanţe personale, Etică aplicată, Istoria filosofiei, Tehnici de învăţare, Societate şi cultură, Corpul uman în artă şi cultură, Arheologie.
Consultarea publică va include şi întâlniri cu elevi, părinţi, cadre didactice, reprezentanţi ai societăţii civile, organizate la nivel regional/judeţean.