Micul catehism: Ce conţine rânduiala Proscomidiei
Din prima prescură folosită la Proscomidie, preotul scoate partea pătrată sau pecetea şi o aşează pe sfântul disc. Această parte se numeşte Agneţ, de la cuvântul grecesc Agnet, adică Miel, pentru că ea închipuie pe Mântuitorul Care, prin asemănarea cu Mielul înjunghiat de evrei la Paştele lor, a fost numit de către Sfântul Ioan Botezatorul: „Mielul lui Dumnezeu, Care ridică păcatele lumii“. Sf. Agneţ este pâinea care, prin sfinţire, se va preface în Sfântul Trup al Domnului, cel jertfit pe Cruce. De aceea, preotul întipăreşte într-însul cu copia Patima Domnului, străpungându-l în chip cruciş şi pronunţând cuvintele din Sfânta Scriptură, unde ni se istoriseşte cum sutaşul a împuns cu suliţa, coasta Mântuitorului: „unul din ostaşi cu suliţa a împuns coasta Lui şi îndată a ieşit sânge şi apă“.
„Miridele“ (de la cuvântul grecesc meris-meridosâparte, părticică) sunt părticele mărunte de pâine, scoase de către preot din celelalte prescuri folosite la Proscomidie şi aşezate pe disc, alături de Sfântul Agneţ, în cinstea Sfinţilor şi pentru pomenirea arhiereului locului, a cârmuirii ţării, a ctitorilor şi a credincioşilor vii şi morţi ale căror nume sunt scrise pe pomelnicele aduse de creştini. Miridele - atât cele pentru sfinţi cât şi cele pentru credincioşi - nu se prefac în Trupul Domnului, asemenea Sf. Agneţ, ci numai se împărtăşesc de sfinţenia pe care o primesc de la Sf. Agneţ, lângă care sunt aşezate. Sf. Agneţ se aşează în mijlocul Sf. Disc, în dreapta lui se aşeaza prima miridă (mai mare) scoasă în cinstea Sfintei Fecioare, în stânga, nouă miride pentru ceilalţi Sfinţi (împărţiţi în cele nouă cete sau grupe), în partea de jos, mirida pentru arhiereul locului, pentru patriarhi, pentru conducerea ţării şi pentru ctitori, iar mai jos, miridele pentru credincioşii vii şi morţi, despărţite în două grămăjoare.