Micul catehism: Creştinii se roagă pentru autoritatea bisericească şi cea civilă

Un articol de: Pr. Gheorghe Mihăilă - 11 August 2009

Utrenia, din pespectiva momentului din zi în care are loc, este slujba care ne aminteşte de Naşterea şi Învierea Domnului, precum şi de patimirile îndurate. Ca slujbă a dimineţii, această rânduială de rugăciune închipuie începutul creştinismului, apariţia luminii şi risipirea întunericului necunoştinţei de Dumnezeu.

Slujba începe cu binecuvântarea mică, pe care preotul o rosteşte din sfântul altar: „Binecuvântat este Dumnezeul nostru...“. Verbul „a binecuvânta“, întrebuinţat în cadrul cultului ortodox, are înţelesul de a lăuda, a mări pe Dumnezeu. Serviciul divin începe cu binecuvântare, adică cu laudă adresată lui Dumnezeu, Cel în Treime mărit. Rânduiala Utreniei este o împletire între elemente ale Vechiului şi Noului Testament, reprezentând perioada de tranziţie de la Legea Veche la cea Nouă. Psalmii profetici care prevestesc venirea Domnului alternează cu imne cântate, precum: „Dumnezeu este Domnul şi S-a arătat nouă...“ şi sedelne, tropare, antifoane, Laude, care vestesc, slăvesc lucrarea de răscumpărare a Mântuitorului, cât şi viaţa, faptele şi virtuţile sfinţilor care au avut un rol important în propovăduirea Evangheliei în lume. Prima parte a Utreniei are o valoare introductivă şi cuprinde rugăciuni referitoare la autoritatea bisericească şi cea civilă. În Biserica Ortodoxă, primele rugăciuni de dimineaţă respectă recomandarea Sf. Ap. Pavel, din Epistola către Timotei: „...Mai întâi de toate să faceţi rugăciuni, cereri, mijlociri şi mulţumiri pentru toţi oamenii: pentru conducători şi pentru toţi cei ce sunt în dregătorii, ca să ducem viaţă liniştită şi netulburată, în toată cuvioşia şi curăţia“.