Micul catehism: Darurile pe care le aduc credincioşii în timpul Jertfei euharistice

Un articol de: Pr. Ic. Stavr. Daniel Precob - 08 Octombrie 2008

La începutul momentului aducerii Jertfei euharistice, preotul îi atenţionează pe credincioşi prin cuvintele: „Să stăm bine, stăm cu frică, să luăm aminte, Sfânta Jertfă cu pace a o aduce“. Privitor la acest îndemn, Teodor de Andida comentează astfel: „Cutremuraţi şi vărsând lacrimi, ca şi cum am vedea pe Dumnezeu-Omul pătimind, aşa să stăm cu atenţie şi cu linişte desăvârşită, pentru ca în pace şi fără nici o tulburare cu gânduri pământeşti, aceste (stări sufleteşti) aducându-le sau înălţându-le ca jertfă, să ne învrednicim a vedea dumnezeiasca Lui Înviere şi printr-însa de bucurie să ne umplem; dar, mai vârtos, cei care, găsindu-se în stare de vrednicie în acest dumnezeiesc moment, se împărtăşesc cu Trupul (Domnului); căci aceştia şi pătimesc împreună cu El şi, împreună cu El fiind îngropaţi, înviază împreună cu El“.

La îndemnul preotului, creştinii din biserică răspund „Mila păcii, jertfa laudei“. Aceste cuvinte indică darurile spirituale pe care creştinii spun că le oferă din partea lor, o dată cu Jertfa pe care preotul o aduce tot în numele lor. Creştinii oferă cele trei virtuţi: mila, pacea şi jertfa de laudă (cântarea), pe care Sfânta Scriptură le recomandă în locul jertfelor materiale (sângeroase) din Legea Veche (jertfele din perioada Vechiului Testament). Credincioşii oferă milă, pentru că „milă voiesc, iar nu jertfă de animale“, a zis Domnul (Matei 9, 13); aduc pace, pentru că Domnul Hristos a spus: „Dacă aduci darul tău la altar şi-ţi aduci aminte că fratele tău are ceva împotriva ta, mergi mai întâi de te împacă cu fratele tău şi după aceea, venind, adu darul tău“ (Matei 5, 23-24). Credincioşii aduc şi jertfă de laudă, pentru că o asemenea jertfă cere Domnul: „Adu lui Dumnezeu jertfă de laudă; cel ce Îmi aduce jertfă de laudă, acela Mă cinsteşte (Psalmul 49, 14, 23).