Micul catehism: Fiul lui Dumnezeu ne îmbogăţeşte spiritual

Un articol de: Pr. Gheorghe Mihăilă - 16 Aprilie 2009

Întruparea Fiului lui Dumnezeu şi lucrarea de mântuire care a urmat ne îmbogăţeşte spiritual. Sf. Ap. Pavel spune direct că, prin faptul că Fiul lui Dumnezeu cel bogat S-a făcut sărac pentru noi, ne-am putut noi împărtăşi de bogăţia Lui, căci prin ea a ajuns bogăţia Lui la noi. Fără venirea lui Iisus Hristos, omul nu ar fi avut capacitatea de a primi din bogăţia darurilor lui Dumnezeu. Dacă nu S-ar fi coborât la posibilităţile noastre de primire a bogăţiei Lui, nu ne-ar fi îmbogăţit pe noi, ci am fi rămas sub robia apăsătoare a păcatelor. Coborârea Fiului lui Dumnezeu a făcut posibilă întâlnirea cu Dumnezeu la nivelul în care putem primi bogăţia Lui. „Cunoaşteţi harul Domnului nostru Iisus Hristos, că fiind El bogat, S-a făcut sărac, ca să vă îmbogăţiţi prin sărăcia Lui“, spunea Sf. Ap. Pavel în a doua Epistolă către Corinteni. Teologul Leonţiu de Bizanţ consideră coborârea Fiului lui Dumnezeu singurul „leac“ al bolii noastre: „Prin iconomie, singurul doctor înţelept al sufletelor noastre, primind în Sine pătimirile noastre, a vindecat boala tuturor“.

Fiul lui Dumnezeu S-a smerit prin venirea pe pământ şi a făcut posibilă îndumnezeirea noastră după har. Omul nu se îndumnezeieşte prin primirea fiinţei lui Dumnezeu, căci Dumnezeu Tatăl a împărtăşit din fiinţa divină doar Fiului, prin naştere, şi Duhului Sfânt, prin purcedere. Astfel, Fiul şi Duhul Sfânt sunt Dumnezei după fiinţă. Omul nu poate primi fiinţa divină. El se îndumnezeieşte prin primirea harului, care este o energie ce izvorăşte din fiinţa divină. Omul se poate îndumnezei doar prin primirea harului. Mântuirea are o dimensiune obiectivă care ţine de întreaga lucrare mântuitoare săvârşită de Fiul lui Dumnezeu, dar are şi o dimensiune subiectivă, care se referă la însuşirea acestei lucrări mântuitoare de către fiecare creştin.