Milostenia şterge oceane de păcate
Predică la Duminica Înfricoşătoarei Judecăţi (a Lăsatului sec de carne) Matei 25, 31-46
Zis-a Domnul: Când va veni Fiul Omului întru slava Sa şi toţi sfinţii îngeri cu El, atunci va şedea pe tronul slavei Sale. Şi se vor aduna înaintea Lui toate neamurile şi-i va despărţi pe unii de alţii precum desparte păstorul oile de capre. Şi va pune oile de-a dreapta Sa, iar caprele de-a stânga. Atunci va zice Împăratul celor de-a dreapta Lui: Veniţi, binecuvântaţii Tatălui Meu, moşteniţi Împărăţia cea pregătită vouă de la întemeierea lumii. Căci flămând am fost şi Mi-aţi dat să mănânc; însetat am fost şi Mi-aţi dat să beau; străin am fost şi M-aţi primit; gol am fost şi M-aţi îmbrăcat; bolnav am fost şi M-aţi cercetat; în temniţă am fost şi aţi venit la Mine. Atunci, drepţii Îi vor răspunde, zicând: Doamne, când Te-am văzut flămând şi Te-am hrănit? Sau însetat şi Ţi-am dat să bei? Sau când Te-am văzut străin şi Te-am primit, sau gol şi Te-am îmbrăcat? Şi când Te-am văzut bolnav sau în temniţă şi am venit la Tine? Iar Împăratul, răspunzând, va zice către ei: Adevărat zic vouă: Întrucât aţi făcut unuia dintr-aceşti fraţi ai Mei prea mici, Mie Mi-aţi făcut. Atunci va zice şi celor de-a stânga: Duceţi-vă de la Mine, blestemaţilor, în focul cel veşnic, care este pregătit diavolului şi îngerilor lui. Căci flămând am fost şi nu Mi-aţi dat să mănânc; însetat am fost şi nu Mi-aţi dat să beau; străin am fost şi nu M-aţi primit; gol, şi nu M-aţi îmbrăcat; bolnav şi în temniţă, şi nu M-aţi cercetat. Atunci vor răspunde şi ei, zicând: Doamne, când Te-am văzut flămând, sau însetat, sau străin, sau gol, sau bolnav, sau în temniţă şi nu Ţi-am slujit? El însă le va răspunde, zicând: Adevărat zic vouă: Întrucât nu aţi făcut unuia dintre aceşti prea mici, nici Mie nu Mi-aţi făcut. Şi vor merge aceştia la osândă veşnică, iar drepţii la viaţa veşnică.
Cea de-a treia duminică din perioada Triodului, perioadă de pregătire pentru slăvitul praznic al Învierii Domnului, ne propune spre adâncă meditaţie şi spre schimbare lăuntrică una dintre cele mai zguduitoare Evanghelii care se citesc şi se tâlcuiesc în cursul anului bisericesc, numită a „Înfricoşătoarei Judecăţi”.
După ce în prima duminică din această perioadă binecuvântată am fost conştientizaţi, prin pilda vameşului şi a fariseului, pe de o parte asupra importanţei rugăciunii în viaţa noastră duhovnicească, iar pe de altă parte, despre valoarea smereniei creştine, iar în cea de a doua duminică - a Fiului risipitor - am înţeles că pocăinţa sinceră şi curată este capabilă să deschidă uşile milostivirii cereşti şi ale Împărăţiei lui Dumnezeu, Duminica Înfricoşătoarei Judecăţi continuă această introducere în atmosfera duhovnicească a celui mai important post creştin - Postul Patruzecimii -, chemându-ne şi îndemnându-ne la o adâncă meditaţie, mai întâi asupra realităţilor celor de pe urmă ale vieţii personale şi ale lumii, iar apoi, aşa cum o face totdeauna credinţa creştină, susţinându-ne în efortul de îndreptare şi de îmbunătăţire morală, prin prezentarea şi îndemnul către faptele bineplăcute lui Dumnezeu şi folositoare sufletelor noastre - în mod deosebit al milosteniei creştine.
Iar când va veni Fiul Omului...
Lectura acestei pericope evanghelice ne descoperă un text profetic fundamental, ce descrie unele din evenimentele ce se vor petrece la sfârşitul veacurilor, la prefacerea lumii, la învierea morţilor şi Judecata de Apoi.
Teologia ortodoxă distinge sfârşitul fiecărui om de sfârşitul lumii, precum şi judecata particulară a fiecăruia de judecata obştească sau universală. Sfânta Evanghelie analizată se referă la realităţile generale „de pe urmă”, în mod deosebit la venirea întru slavă a Domnului şi la judecata universală, în urma căreia vor fi despărţiţi cei răi de cei buni - oile de capre - şi fiecare îşi va lua răsplata veşnică, pentru faptele bune şi ostenelile sale, sau dimpotrivă, osânda pentru fărădelegile săvârşite în viaţa sa vremelnică, în lumea aceasta trecătoare.
Credinţa ortodoxă, cu discernământul ei caracteristic, nu a căutat niciodată să sădească panica şi spaima, teama şi angoasa în sufletul credincioşilor ei, atunci când a vorbit despre realităţile de pe urmă, ci a îndemnat totdeauna la conştientizare şi responsabilitate, învăţându-ne să ne trăim viaţa ca întreg, şi fiecare clipă a ei ca un timp al ridicării din păcat şi al luptei împotriva acestuia, al pocăinţei şi al îndreptării, spre răsplata fericită a aşezării celor de-a dreapta lui Dumnezeu, în Împărăţia şi viaţa cea veşnică.
Sfârşitul lumii şi venirea Mântuitorului vor fi anticipate, potrivit cuvintelor Sfintei Scripturi, de următoarele semne: predicarea Evangheliei la toate popoarele (Matei 24, 14); convertirea poporului iudeu la creştinism (Matei 24, 10 şi 12); căderea multora de la credinţă, amăgiţi de proroci mincinoşi (Matei 24, 4); înmulţirea războaielor şi a veştilor despre războaie (Matei 24, 67); mari catastrofe naturale (Matei 24, 7 şi 29); venirea lui Enoh şi Ilie (Apocalipsa 19, 1); apariţia lui Antihrist (II Tesaloniceni 2, 3-11; I Ioan 2, 18), care va săvârşi împreună cu slujitorii săi mincinoşi tot felul de semne ca să amăgească pe oameni (Matei 24, 5 şi 11); arătarea pe cer a „semnului Fiului Omului” (Matei 24, 30), adică a crucii.
Împlinirea lor nu presupune derularea şi încheierea unuia şi urmarea altuia, ci mai degrabă cumularea acestora astfel, încât în acele vremuri apocaliptice răul se va înmulţi, rătăcirea va ajunge la apogeu, iar fărădelegea la paroxism. Cu toate acestea, chiar dacă vor fi tot mai puţini, marginalizaţi şi mai prigoniţi, chiar şi în astfel de vremuri şi tocmai pentru a fi tuturor pildă de rezistenţă în credinţă, vor mai exista creştini adevăraţi care, profetic, vor avertiza asupra gravităţii căderii cvasigenerale şi vor întări în credinţă şi nevoinţă pe cei care vor urma mai departe cuvântul nepieritor al Evangheliei.
Viaţa trebuie trăită responsabil
Clipa celei de-a Doua Veniri a Mântuitorului rămâne o taină, încât orice încercare raţională de calculare şi aflare a timpului sau a unei date precise la care se vor petrece toate aceste lucruri este pură speculaţie, pentru că momentul sfârşitului lumii este doar de Dumnezeu cunoscut.
Cu toate acestea şi păstrând caracterul lor tainic, teologia creştină, pe baza cuvintelor scriitorilor biblici şi a Sfinţilor Părinţi, a enumerat anumite cauze ale acestui sfârşit. Părintele profesor Stăniloae, într-o lucrare de referinţă a teologiei româneşti din secolul trecut: „Iisus Hristos sau restaurarea omului”, considera că acesta poate avea drept cauze fie regresul moral al omenirii, care va conduce spre distrugerea ei de către ea însăşi, fie faptul că, mergând spre bine permanent, nu va mai putea fi nici măcar cugetat, cu atât mai puţin împlinit un grad sau o treaptă nouă de progres spiritual. Observarea „mersului” lumii de astăzi însă nu favorizează împlinirea unei astfel de cauze. Pe undeva, considera teologul român, cele două cauze se vor împleti, în sensul că pe fondul unui regres moral şi spiritual vor exista „oameni ai lui Dumnezeu”, persoane cu viaţă aleasă şi sfântă, care vor fi adevărate modele privind adevărul credinţei şi posibilitatea practicării ei.
Totodată, Părinţii duhovniceşti ai credinţei noastre ne recomandă nu atât să ne preocupăm de calcularea momentului sfârşitului lumii, cât mai ales de pregătirea, printr-o viaţă de virtute, a propriului sfârşit, astfel încât să fim chemaţi şi aşezaţi de-a dreapta Tatălui Ceresc şi a celor bineplăcuţi lui. Sau, cum ar spune aceiaşi Părinţi cu viaţă sfântă ai Ortodoxiei, să ne purtăm faţă de trup şi faţă de lume ca şi cum am avea de trăit 1.000 de ani cu ajutorul lor, iar faţă de propria viaţă şi faţă de timpul acesteia, să trăim ca şi cum am muri mâine. Faţă de trup, se cuvine să nu trăim în excese, ci în cumpătare şi cu discernământ, iar viaţa aceasta să o trăim responsabil, ca pe o pregătire pentru adevărata viaţă, cea veşnică, capabili să dăm, în orice clipă, răspuns bun pentru darul primit.
Chiar dacă Sfânta Scriptură menţionează aceste semne ale apropierii sfârşitului lumii, clipa precisă a petrecerii acestui fapt rămâne o taină, precum ne mărturiseşte Sfântul Apostol Pavel: „Iar ziua Domnului va veni ca un fur, când cerurile vor pieri cu vuiet mare, stihiile, arzând, se vor desface, şi pământul şi lucrurile de pe el vor arde cu totul” (II Petru 3, 3-4, 10).
Duminica a treia a Triodului, datorită Sfintei Evangheliei ce se citeşte, precum şi temei sale centrale, este numită a Înfricoşătoarei Judecăţi, dar, tot atât de potrivit, poate fi numită Duminica şi Evanghelia milei sau a milosteniei creştine, pentru că, după prezentarea câtorva din tainele „zilelor de apoi”, premergătoare sfârşitului lumii, ne sunt descrise şi căile prin care putem îndrepta viaţa noastră, dacă până acum am trăit-o într-un mod greşit, în înstrăinare şi izolare de Dumnezeu şi de aproapele, iar dacă am cunoscut şi gustat deja din frumuseţile vieţii duhovniceşti creştine, o cale prin excelenţă de sporire în acestea - milostenia.
Dacă prima parte a Evangheliei ne arată ce ne aşteaptă pe fiecare dintre noi, la sfârşitul vieţii şi al lumii, partea centrală a ei ne învaţă cum să ne trăim viaţa prezentă, pentru a o câştiga pe cea viitoare. Solidaritatea cu semenii, aici, în această viaţă devine astfel garanţia comuniunii cu Dumnezeu dincolo, în viaţa veşnică.
Pentru credinţa creştină, nu există o virtute care să fi fost mai mult elogiată şi recomandată decât milostenia. Expresie a iubirii de Dumnezeu, Cel Care este prin Însăşi Fiinţa Sa Izvorul iubirii şi al milostivirii, dragostea de aproapele, concretizată în fapte de bunătate sau milă trupească şi sufletească, constituie virtutea culminantă creştină, cale de împăcare a omului cu Dumnezeu, de unire a cerului cu pământul şi de dobândire a vieţii veşnice celei fericite. Prin nici o altă virtute nu se aseamănă omul atât de mult Părintelui său Ceresc precum o face prin milostenie şi nici o altă faptă bună nu îşi dobândeşte o aşa de înaltă răsplată din partea Lui precum iubirea semenilor, în mod deosebit a celor aflaţi în necaz şi suferinţă, în lipsuri materiale şi dureri tainice lăuntrice, uitaţi şi neajutoraţi, umiliţi şi prigoniţi, marginalizaţi şi ignoraţi.
Dincolo ne va însoţi ceea ce am oferit altora, nu ceea ce am strâns pentru noi
Înalta noastră spiritualitate creştină a dezvoltat o învăţătură fără de egal şi o lucrare în istoria lumii privind lucrarea minunată a milei creştine. Lumea şi tot ceea ce există bun în ea sunt opere ale iubirii infinite a lui Dumnezeu, care a culminat în crearea omului, fiinţa Sa cea mai dragă, căreia i-a dat, prin creaţie, vocaţia de a deveni, prin har şi lucrare, asemenea Sieşi, desăvârşit. Iar tot ceea ce a zidit Creatorul în lume constituie adevărate daruri oferite omului, pentru a-şi îndeplini vocaţia sa esenţială. Lucrurile şi bunurile pe care le dobândeşte omul nu trebuie să îl închidă în sine, în autosuficienţă şi egoism, ci să devină mijloace de dialog şi de înaltă vieţuire cu semenii săi, mulţi dintre ei mai lipsiţi şi neîncercaţi, nu din lipsa darurilor, pe care Dumnezeu ni le oferă tuturor desăvârşit, ci datorită nedepistării şi inactivării lor, lipsei de deschidere şi de conlucrare cu darurile Duhului Sfânt, pe care toţi le-am primit, în calitate de creştin, în mod potenţial, dar real prin Taina Mirungerii.
Mai mult chiar, Sfinţii Părinţi ne învaţă că milostenia este împrumut dat Cerului, bani sau bunuri plasate acolo unde hoţii, rugina sau moliile nu le pot fura sau distruge, şi că, în momentul în care vom părăsi lumea aceasta materială, mergând către Dreapta Judecată, nu ne vor însoţi cele pe care le-am adunat, ci acelea pe care le-am dat, nu ceea ce am strâns material, ci ceea ce am oferit.
Însă, mai presus de toate aceste înalte consideraţii duhovniceşti, teologia ortodoxă dezvoltă o sublimă, dar în acelaşi timp şi extrem de practică şi actuală „Liturghie a fratelui”, în prelungirea „Tainei aproapelui”. Astfel, în persoana fiecărui om aflat în lipsuri şi necazuri, în chipul celui sărac, flămând şi însetat, gol sau bolnav, uitat sau izolat, suntem chemaţi să Îl descoperim pe Însuşi Hristos, Care, sub chipul acestora, probează şi vrea să răsplătească dragostea şi credinţa, spre aşezarea noastră în partea celor de-a dreapta, din Împărăţia Iubirii Sale neapuse.
Mulţi dintre Părinţii Bisericii, consideraţi adevăraţi „ambasadori ai săracilor”, au dat expresie acestei înalte învăţături de credinţă, înfiinţând aşezăminte de asistenţă materială şi spirituală a semenilor aflaţi în suferinţă, aşa cum a fost celebra „Vasiliadă”, pe care Sfântul Vasile cel Mare a organizat-o în Cezareea Capadociei din veacul al IV-lea, spre alinarea semenilor, precum şi neîntrerupta lucrare filantropică a Bisericii creştine de-a lungul vremurilor.
Expresie a iubirii de Dumnezeu şi de semeni, milostenia creştină nu ne goleşte buzunarele, ci ne umple sufletele, căci faptele milei trupeşti şi sufleteşti, pe lângă aceea că oferă ajutor celor în nevoie, ne este nouă de folos, pentru că milostenia şterge oceane de păcate.
Mai mult decât oricând, într-o lume tot mai zbuciumată şi în vremuri tot mai frământate, în care fragila fiinţă umană îşi află tot mai greu liniştea şi pacea lăuntrică, în vremuri în care se răceşte tot mai mult dragostea dintre oameni şi comuniunea, în favoarea individualismului şi a egoismului, faptele milei trupeşti se cer prelungite în fapte de înaltă nobleţe şi generozitate sufletească la adresa semenilor noştri. Uneori, mai mult decât lipsa celor materiale este mai greu de suportat lipsa dragostei şi indiferenţa celor din jur, uneori chiar apropiaţi. În vremuri în care fiecare se retrage şi se izolează în singurătatea sa, mai mult decât un colţ de pâine este nevoie şi preţuieşte un cuvânt bun, un cuvânt de alinare şi de mângâiere. Rostit cu dragoste şi sensibilitate, într-un moment de lipsă materială şi spirituală din viaţa cuiva, el este capabil să învie sufleteşte şi să hrănească. Să dea celui aflat la un capăt de drum, un nou sens şi puterea de a o lua de la început, cu nădejde în ajutorul lui Dumnezeu şi cu sprijinul celorlalţi.
În mod similar, fapta bună săvârşită pentru aproapele nostru se întoarce şi asupra celui care o săvârşeşte, umplându-i sufletul de bucurie şi aducându-i răsplată din partea Tatălui Ceresc, Izvorul de la care vine „toată darea cea bună şi tot darul desăvârşit”. Umple sufletul cu bucuria de a face bucurie, de a săvârşi tot mai multe şi tot mai înalte fapte de bunătate şi de mângâierea şi binecuvântarea pe care o revarsă în sufletul celui milostiv Dumnezeu.
Criteriile Judecăţii de Apoi - criterii de teologie socială?
Mai mult decât oricând, într-o lume a discrepanţelor între bogaţi şi săraci, dar şi între „bogaţii săraci” şi „săracii bogaţi”, Evanghelia Înfricoşătoarei Judecăţi ne cheamă să conştientizăm faptul că tot ceea ce am primit bun şi înalt în viaţa noastră nu este doar rodul ostenelilor personale, ci mai ales daruri ale milostivirii cereşti, şi precum Dumnezeu ne-a arătat atât de multă bunătate, şi noi suntem datori să prelungim actul iubirii sale, în fapte de bunătate şi generozitate faţă de semenii noştri, într-un real „circuit al darului”, fără a bloca sau opri pentru noi ceea ce Dumnezeu ne-a oferit, ci lărgind acest circuit la cât mai mulţi, pentru că fapta noastră bună faţă de aproapele este un gest de mulţumire faţă de Dumnezeu, care se întoarce în favoarea noastră atât aici, în această viaţă, cât mai ales „dincolo”, în viaţa viitoare.
Astfel, cele trei duminici ale Triodului ne pregătesc pentru parcurgerea postului prin rugăciune, pocăinţă şi milostenie. Un program de viaţă duhovnicească înaltă în perioada postului în care intrăm, prin care credinţa noastră ne arată că simpla înfrânare de la mâncare, băutură şi plăceri nu îşi dobândeşte valoare şi răsplată din partea lui Dumnezeu, inclusiv la Judecata de Apoi, decât dacă sunt însoţite şi dublate de rugăciune mai intensă şi curată, de pocăinţă sinceră şi dorinţa fermă de eliberare de păcate şi de îmbunătăţire morală, iar prin Sfânta Evanghelie de astăzi, de dragoste faţă de Dumnezeu şi de aproapele, concretizată în fapte de milă trupească şi sufletească.
Am putea spune că Evanghelia din Duminica Înfricoşătoarei Judecăţi adaugă Sfintelor Evanghelii citite în duminicile anterioare ale Triodului, în care am fost îndemnaţi la practicarea stăruitoare a rugăciunii, care dintr-o experienţă trebuie să devină o stare generală a sufletului şi a vieţii creştine, precum şi a pocăinţei, despre care Părinţii cu viaţă sfântă ne învaţă că trebuie să preceadă, să însoţească şi să urmeze fiecare gând, cuvânt şi faptă a noastră, chiar şi pe cele bune, iar pe acestea pentru că nu le-am făcut mai demult, iar chiar şi acum, când totuşi le-am săvârşit, nu am făcut-o deplin, adaugă aşadar, ca un criteriu răspunsului bun, pe care trebuie să ne ostenim a-l oferi la Judecata de Apoi, milostenia, ca şi criteriu fundamental al mântuirii. Mai mult chiar, am putea spune că la Înfricoşătoarea Judecată, criteriile după care va fi evaluată viaţa noastră vor fi unele de asistenţă socială, de milă trupească şi sufletească, de filantropie, incluzând bineînţeles şi celelalte fapte bune şi virtuţi creştine, precum sunt rugăciunea şi pocăinţa, cu care milostenia se află în strânsă legătură, pentru că numai dintr-un suflet cald rugător şi dintr-o inimă smerită şi umilă pot răsări şi izvorî fapte de dragoste faţă de aproapele nostru.
La Judecata de Apoi, cele care vor da mărturie despre modul vieţii noastre în trup, despre credinţa noastră şi respectarea adevărurilor ei nu vor fi cuvintele înalte şi alese, cunoştinţele bogate acumulate în timpul vieţii, nici titlurile sau demnităţile, bogăţiile sau averile, ci comorile de viaţă spirituală, bogăţiile duhovniceşti, iar toate acestea folosite nu doar spre binele material, spiritual şi chiar veşnic personal, ci spre slujirea semenilor, descoperind „Taina fratelui” şi săvârşind o adevărată „Liturghie a aproapelui”.