Moşii de iarnă, zi rânduită pentru cei adormiţi

Data: 09 Feb 2011

În Episcopia Sloboziei şi Călăraşilor se desfăşoară în această perioadă şedinţele lunare administrative. În cadrul întâlnirii de marţi, 8 februarie a.c., la Protopopiatul Urziceni, pe lângă problemele administrative curente prezentate, s-a discutat şi despre zilele care sunt rânduite celor adormiţi, tema fiind axată pe Sâmbăta morţilor sau Moşii de iarnă.

Apropierea Postului Mare a prilejuit preoţilor din Protopopiatul Urziceni, din Episcopia Sloboziei şi Călăraşilor, pregătiri şi discuţii referitoare la praznicele aşezate de Biserică în perioada imediat următoare şi, în mod special, la zilele rânduite celor adormiţi. Tema a adus lămuriri şi un mai temeinic suport pentru o mai bună pregătire a credincioşilor în vederea parcurgerii perioadei de post, a cinstirii în respect şi evlavie a celor adormiţi dintre noi, pentru a întâmpina în lumină şi bucurie marea sărbătoare a Învierii Mântuitorului nostru Iisus Hristos. Biserica lui Hristos, Biserica celor vii şi celor adormiţi Sfinţii Părinţi au rânduit ca sâmbăta să se facă pomenirea celor trecuţi la Domnul, pentru că această zi este cea în care Hristos a stat cu trupul în mormânt şi cu sufletul în iad, ca să-i elibereze pe cei drepţi adormiţi. Referitor la Moşii de iarnă, discuţiile au adâncit semnificaţia zilei, subliniindu-se faptul că Biserica Ortodoxă a rânduit să se facă mijlocire prin rugăciuni pentru toţi cei adormiţi, atât pentru drepţii din Vechiul Testament, care au plecat fără Să-L vadă pe Hristos, cât şi pentru cei ce au adormit pe neaşteptate şi fără pregătirea necesară. Prin aceste mijlociri, Biserica, prin preoţii săi, cere lui Dumnezeu să-i învrednicească pe cei adormiţi de milostivirea Sa, să-i judece cu blândeţe şi să-i aşeze în ceata drepţilor. Pomenirea morţilor în această perioadă, în fiecare sâmbătă, întăreşte un adevăr teologic important: Biserica lui Hristos este compusă din Biserica celor vii şi din Biserica celor adormiţi. Este aceeaşi Biserică al cărui Cap este Însuşi Hristos, şi membre suntem fiecare dintre noi în parte, cum zice Apostolul Pavel, atât cei vii, cât şi cei adormiţi. Necesitatea întăririi credincioşilor în credinţă În timpul dezbaterii acestei teme, colegul nostru Dumitru Manolache, invitat la întâlnire, a prezentat asistenţei câteva informaţii referitoare la cuvântul "moş", aşa cum a fost el perceput definit şi conservat de cultura populară românească de-a lungul existenţei ei milenare, cuvânt care îi cuprinde pe strămoşii şi moşii noştri, pomeniţi la fiecare slujbă în Biserica Ortodoxă Română, termen care, până la urmă, înglobează întreg neamul din care ne tragem. Discuţia pe această temă a fost viu dezbătută. Întâlnirea de la Protopopiatul Urziceni s-a încheiat cu concluzia că pregătirea şi discutarea unor asemenea subiecte aduc un plus de cunoştinţe şi un conţinut mai larg de idei, pe care preoţii le pot folosi în misiunea lor din parohii şi, de ce nu, chiar în lupta împotriva superstiţiilor care bântuie încă lumea satelor, în special. De asemenea, s-a subliniat că pregătirea mai temeinică a creştinilor şi întărirea lor în credinţa ortodoxă strămoşească sunt paveze importante în încercarea de a rezista asaltului sectelor şi al fenomenului secularizării, care s-au insinuat periculos în societate.