„Ne bucurăm că am întâlnit oameni care au trecut, chiar din această viaţă, peste hotarele acestei lumi”
Mitropolia Moldovei şi Bucovinei şi Facultatea de Teologie Ortodoxă „Dumitru Stăniloae” din Iaşi organizează, în aceste zile, Colocviul internaţional „Întâlnirea cu duhovnicul”. Ediţia din acest an îi este dedicată „Duhovnicului Bucureştilor” - părintele Sofian Boghiu (1912-2002). Ieri, în prima parte a zilei, după Sfânta Liturghie săvârşită în vechea Catedrală Mitropolitană „Sfântul Gheorghe”, au urmat sesiunile de comunicări, susţinute atât la Iaşi, în Sala „Iustin Moisescu” a Ansamblului Mitropolitan, cât şi la seminarul Mănăstirii Neamţ.
Deschiderea colocviului a avut loc marţi după-amiază în Sala „Iustin Moisescu” a Ansamblului Mitropolitan Iaşi, în prezenţa Înaltpreasfinţitului Părinte Teofan, Mitropolitul Moldovei şi Bucovinei, a Preasfinţitului Părinte Qais Sadiq, Episcop de Erzurum, a pr. prof. univ. dr. Ion Vicovan, decanul Facultăţii de Teologie „Dumitru Stăniloae” din Iaşi, a numeroşi părinţi stareţi, maici stareţe, preoţi, profesori universitari, teologi, monahi şi credincioşi mireni ucenici ai părintelui Sofian Boghiu.
După un film de prezentare despre părintele Sofian Boghiu, cuvântul de deschidere i-a aparţinut părintelui prof. univ. dr. Ion Vicovan, decanul Facultăţii de Teologie „Dumitru Stăniloae” din Iaşi: „Titlul colocviului este unul mai mult decât sugestiv: «Întâlnirea cu duhovnicul». Nu «Despre duhovnic», ci «Întâlnirea cu duhovnicul», în sensul că cei care au cunoscut un anumit duhovnic sunt invitaţi pentru a da mărturie despre chipul lui lăuntric, şi astfel cei care audiază să se poată apropia mai mult de Dumnezeu. Acest simpozion izvorăşte din dorinţa Părintelui Mitropolit Teofan, care este preocupat, ca de altfel fiecare păstor de suflete, de apropierea noastră de Dumnezeu. Şi acest simpozion are loc mereu în această perioadă, pentru a ne pregăti pentru perioada de post închinată Naşterii Domnului, ca atunci când vom serba această mare sărbătoare, datorită chipului duhovnicului evocat, în acest caz al părintelui Sofian, şi noi, pe cât posibil, să renaştem duhovniceşte”.
În cuvântul de binecuvântare, Înaltpreasfinţitul Părinte Teofan, Mitropolitul Moldovei şi Bucovinei, a vorbit despre raţiunea duhovnicească a organizării unui asemenea eveniment: „Ştim că părinţi precum «Duhovnicul Bucureştilor» - părintele Sofian sau alţii, unii cunoscuţi, mulţi dintre ei necunoscuţi, au ajuns la starea bărbatului desăvârşit, la vârsta deplinătăţii în Hristos. Aceşti oameni au pătruns încă din timpul vieţii dincolo de «catapeteasmă» - spaţiu sacru, stare sfântă - care ne cheamă şi pe care o simţim foarte departe, dar ştim că acolo ar trebui să ne fie locul. Vedem că suntem departe, dar ne bucurăm pentru că am întâlnit sau ni s-a spus că sunt oameni care au trecut, chiar din această viaţă, peste hotarele acestei lumi. În om există acest dor, chiar dacă uneori fără să conştientizeze pe deplin: să cadă o fărămitură din această stare a desăvârşirii şi în inima lui. Şi ştiind că au fost oameni care au atins această stare, încearcă şi el să se înscrie, în ciuda căderilor, şi a neputinţelor, pe aceeaşi cale”.
În continuare, PS Părinte Qais Sadiq a susţinut prezentarea „Părintele Sofian Boghiu, omul îngeresc şi îngerul pământesc - o mărturie”, în care a relatat şi o întâmplare din anul 1977: „Într-o vizită, la chilia părintelui Sofian mi-a atras atenţia o icoană a Pantocratorului, pusă pe şevalet, o icoană străină de stilul iconografic al bătrânului. Pantocratorul era foarte supărat, cu o privire plină de întristare. Privind icoana cu atenţie şi mirare, nu l-am auzit pe bătrânul când m-a rugat, de două ori, să mă aşez pe canapea, uitându-se la mine cu un semn de întrebare şi aşteptând un cuvânt de la mine. «Cine a pictat-o?», l-am întrebat. Mi-a răspuns cu o întrebare: «Ce vezi?». «Cum să fie Pantocratorul pictat aşa de supărat, cu ochii în jos?», am zis. Bătrânul cu faţa strălucitoare a zis: «Cel care iubeşte, se şi supără». Eu i-am răspuns că nu am înţeles totuşi de ce Pantocratorul este pictat supărat, la care a explicat: «Bunul Dumnezeu ne iubeşte şi se bucură când Îl iubim şi când facem voia Lui, dar când Îl tratăm cu indiferenţă, se supără pe noi. Astăzi, noi suntem preocupaţi de cele lumeşti mai mult decât de cele cereşti». L-am întrebat iarăşi: «De ce nu aţi şters chipul, ca să-l refaceţi din nou?». Întrebarea mea parcă l-a tulburat, iar dinlăuntrul său mi-a zis: «Nuuu, dragul meu. Când îţi dăruieşte Dumnezeu un copil cu oarecare dizabilitate, ce faci? Oare îl ucizi? Nu, îl iubeşti mai mult şi îl îngrijeşti şi mai mult. Pictorul este un creator; nu este un om simplu. Dumnezeu ţine mâna lui când pictează şi din cauza aceasta nu am dat icoana, ci o ţin la mine, ca să nu mai pictez icoane cât timp nu am linişte». După două luni, a fost cutremurul din Bucureşti. Atunci mi-au venit în minte cuvântele bătrânului despre supărarea Pantocratorului”.
În cadrul deschiderii oficiale a avut loc şi o dublă lansare de carte - „Arhim. Sofian Boghiu, Smerenia şi dragostea - însuşirile trăirii ortodoxe” şi „Arhim. Sofian Boghiu, Caut faţa Domnului”; Prezentare cuvinte audio-video de arhim. Sofian Boghiu: DVD „Îndemn la rugăciune” şi CD „Cuvinte pentru viaţa cea veşnică” - prezentată de pr. prof. univ. dr. Constantin Coman şi protos. dr. Teofan Popescu.
Ziua s-a încheiat cu vernisajul expoziţiei de sculptură „Popas centenar în Grădina cu Îngeri” - autor Silvia Radu, în Sala Sinaxar a Muzeului Mitropolitan. Vernisajul a fost prezentat de Cătălin Jeckel, consilier al Sectorului cultural şi comunicaţii media al Arhiepiscopiei Iaşilor.
Ieri, în cea de-a doua zi a colocviului, au fost susţinute trei sesiuni de comunicări: două în în Sala „Iustin Moisescu” a Ansamblului Mitropolitan din Iaşi şi una la seminarul Mănăstirii Neamţ.
Trei sesiuni de comunicări, atât la Iaşi, cât şi la Neamţ
Prima sesiune a cuprins trei comunicări. Prima a fost cea a părintelui arhimandrit Melchisedec Velnic, stareţul Mănăstirii Putna şi exarh al Arhiepiscopiei Sucevei şi Rădăuţilor. Sfinţia sa a făcut referire la „Adâncul duhovnicesc - tainica preocupare la părintele Sofian Boghiu”. A urmat apoi prelegerea părintelui profesor Constantin Coman de la Facultatea de Teologie Ortodoxă din Bucureşti, intitulată „Părintele Sofian Boghiu - duhovnicul meu”. Un ultim referat a fost cel al lui Costion Nicolescu: „Două cuvinte tainice ale părintelui Sofian”.
În a doua sesiune, părintele Ioan Sauca, profesor şi director al Institutului Ecumenic din Bossey, a vorbit celor prezenţi despre „Harisma discernământului la părintele Sofian Boghiu - experienţă personală”. Părintele Antoine Costa de Beauregard a susţinut prelegerea „Rugăciunea minţii în lumea secularizată după învăţătura părintelui Sofian”, iar părintele Cristinel Teşu, profesor la Facultatea de Teologie Ortodoxă din Iaşi, le-a vorbit celor prezenţi pe tema „Duhovnicul - chip desăvârşit al iubirii şi al dăruirii. Învăţăturile şi modelul părintelui Sofian”. O ultimă comunicare susţinută în Sala „Iustin Moisescu” a fost cea a artistei Silvia Radu, intitulată „Părintele Sofian - har, lumină, smerenie”.
În după-amiaza zilei, cea de-a treia sesiune de comunicări s-a desfăşurat la Seminarul Teologic Ortodox de la Mănăstirea Neamţ. Programul a cuprins trei prezentări: cea a ieromonahului Ilarion Dan, intitulată „Părintele Sofian Boghiu - chip de lumină”, cea a scriitorului Marius Vasileanu, intitulată „Părintele Sofian Boghiu - un reprezentant emblematic al mişcării Rugului Aprins” şi cea a părintelui Gheorghe Holbea, profesor la Facultatea de Teologie Ortodoxă din Bucureşti, prelegere intitulată „Părintele Sofian şi mişcarea duhovnicească a Rugului Aprins”.
Tot ieri, participanţii la colocviu s-au închinat în cadrul slujbei Privegherii în cinstea Sfântului Paisie, oficiată în biserica Mănăstirii Neamţ. În această dimineaţă, în aceleaşi sfânt locaş va fi săvârşită Sfânta Liturghie arhierească, iar după-amiază vor fi ultimele comunicări în plen, după care vor fi prezentate concluziile colocviului.