Ne îmbogăţim în Dumnezeu prin milostenie

Un articol de: Gheorghe Cristian Popa - 18 Noiembrie 2012

 

Preafericitul Părinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, a participat ieri, 18 noiembrie, la Sfânta Liturghie în Paraclisul „Sfântul Ierarh Grigorie Luminătorul“ din Reşedinţa patriarhală. În cuvântul de învăţătură, Preafericirea Sa a tâlcuit pilda bogatului căruia i-a rodit ţarina, care s-a citit la Sfânta Evanghelie.
 
 
Patriarhul României a explicat că Evanghelia care s-a citit ieri la Sfânta Liturghie ne ajută să înţelegem mai bine relaţia omului cu bunurile materiale, pe de o parte, iar pe de altă parte, ne arată care este adevărata bogăţie pe care trebuie să o căutăm în orice clipă şi în orice zi, şi anume bogăţia în Dumnezeu sau îmbogăţirea în cele duhovniceşti. 
Bogatul căruia i-a rodit ţarina este un om pe care Dumnezeu l-a pus în faţa unui fapt neaşteptat - o rodire nefirească a recoltei - pentru a verifica modul în care se comportă în această situaţie. Patriarhul Daniel a arătat că surplusul mare al recoltei nu era rezultatul muncii bogatului, ci era un dar neaşteptat de la Dumnezeu, şi tocmai în faţa acestui mare dar al lui Dumnezeu Dăruitorul, bogatul nu priveşte cu recunoştinţă şi cu mulţumire, ci lăcomia lui creşte şi mai mult. „Darul îi alimentează lăcomia şi nu îl determină să fie şi el darnic la rândul lui, după cum Dumnezeu este darnic. Bogăţia recoltei neaşteptate nu îl face milostiv pe bogat, ci îl face mai lacom. El nu se gândeşte la Dumnezeu Cel milostiv Care i-a dăruit această bogăţie a recoltei şi nu se gândeşte nici la cei săraci cărora le lipseşte hrana. Bogatul devine orbit de lăcomia după averi trecătoare în aşa fel încât nici nu mulţumeşte lui Dumnezeu, nici nu miluieşte pe cei săraci. Lacom, nemulţumitor şi nemilostiv, el se gândeşte doar la sine“. 
 

„Criza economică şi financiară arată limitele acestei patimi a lăcomiei de cele materiale“

 
Patriarhul nostru a mai explicat că bogatul din Evanghelia care s-a citit ieri nu este un om din vremea aceea. „El nu este un bogat anume, o anumită persoană, ci el reprezintă patima lăcomiei care pune stăpânire pe multe persoane din toate timpurile şi din toate locurile. El este personificarea patimii lăcomiei de cele materiale, a lipsei de grijă pentru cele duhovniceşti. Pilda bogatului căruia i-a rodit ţarina este o pildă care se potriveşte şi multor oameni din zilele noastre. Omul secularizat, care îşi construieşte viaţa fără să se mai gândească la Dumnezeu Dăruitorul, Făcătorul cerului şi al pământului, fără să mai înţeleagă existenţa, viaţa şi bunurile materiale ca daruri de la Dumnezeu, se aseamănă cu bogatul din Evanghelie care zideşte hambare noi, care adună bunuri materiale, care nu vede ca progres decât progresul material, fie al bunurilor de consum, fie al banilor. Criza economică şi financiară arată limitele acestei patimi a lăcomiei de cele materiale, iar această situaţie pe care nu o poate prevedea omul lacom este redată prin cuvintele: «Nebune, la noapte vor cere de la tine sufletul tău».“
Preafericitul Părinte Patriarh Daniel a evidenţiat faptul că îmbogăţirea în Dumnezeu este chemarea pe care Evanghelia ne-o adresează mai ales în această perioadă a postului. „Ne îmbogăţim în Dumnezeu şi adunăm comori netrecătoare cereşti în sufletul nostru, în primul rând, prin rugăciune. Când ne rugăm, invocăm iubirea milostivă a lui Dumnezeu, ne deschidem spre ea şi o primim. Cea dintâi îmbogăţire este harul sau iubirea milostivă a lui Dumnezeu care se sălăşluieşte în sufletul omului care se roagă lui Dumnezeu, Îi mulţumeşte cu recunoştinţă pentru darul vieţii şi Îi cere ajutorul în toată lucrarea cea bună. În al doilea rând, ne îmbogăţim în Dumnezeu prin pocăinţă sau prin schimbarea vieţii, curăţindu-ne de păcate şi umplându-ne de virtuţi, de bunătate, de cuvinte şi gânduri bune, de fapte de milostenie. Cu fiecare cuvânt bun pe care îl adresăm cuiva, cu fiecare faptă bună prin care ajutăm pe cineva, se îmbogăţeşte sufletul nostru de bunătate din bunătatea lui Dumnezeu.“ 
După slujbă, la fel ca în toate bisericile din Patriarhia Română, şi la paraclisul Reşedinţei patriarhale a fost organizată o colectă pentru ajutorarea celor aflaţi în suferinţă şi a bătrânilor bolnavi.