Nevoia de forţă de muncă dărâmă restricţiile britanice pentru români şi bulgari
▲ Guvernul Marii Britanii şi-a dat seama că a greşit când a limitat accesul românilor şi al bulgarilor pe piaţa forţei de muncă, deoarece acum riscă să piardă recoltele şi să intre în faliment ▲ Anul viitor, britanicii ar putea folosi exclusiv forţă de muncă în domeniul agriculturii doar din România şi Bulgaria ▲ La rândul lor, şi spaniolii au anunţat că vor să recruteze forţă de muncă din România, deoarece ţările estice, în general, au specialişti buni în numeroase domenii de activitate ▲
Dacă înainte de ianuarie 2007, moment în care România a devenit membră a Uniunii Europene, mai toate ţările se temeau de o invazie a muncitorilor români, acum, după mai bine de jumătate de an, autorităţile din numeroase ţări şi-au dat seama că nu au suficientă forţă de muncă. Ba mai mult, au început chiar să facă eforturi pentru a aduce forţă de muncă din România şi Bulgaria pentru a suplini deficitul din ţările lor. Nu mai aleargă românii după locuri de muncă, ci angajatorii după români. Ba chiar românii au început să fie pretenţioşi atunci când vine vorba să se angajeze undeva şi reuşesc să îşi impună măcar o parte din propriile condiţii. Una dintre ţările cele mai reticente în ceea ce priveşte accesul românilor pe piaţa muncii a fost Marea Britanie, care se aştepta la o adevărată invazie de români, unele televiziuni montându-şi camere de filmat în aeroporturi, să vadă câţi români vin începând cu ianuarie 2007. Surpriza le-a fost mare, însă, când au văzut că doar câţiva români au venit în ţara lor, şi aceia cu afaceri, nu în căutarea unui loc de muncă. În prezent, şi-au dat seama că au mare nevoie de ajutor, în special în domeniul agricol, unde este cel mai mare deficit de forţă de muncă. Doar români şi bulgari în agricultură Guvernul Marii Britanii a complicat situaţia forţei de muncă din sectorul agricol al acestei ţări prin reducerea cu 40% în acest an, a numărului de români şi bulgari recrutaţi în Marea Britanie, susţine agenţia britanică de plasare a forţei de muncă Concordia. Reprezentanţii aceleiaşi agenţii susţin că, potrivit planurilor actuale, în 2008, lucrătorii recrutaţi în baza schemei guvernamentale privind forţa de muncă sezonieră în agricultură (SAWS) vor fi exclusiv români şi bulgari, scrie cotidianul „Financial Times“ în ediţia de ieri. „Depunem eforturi importante pentru a aduce lucrători din România şi Bulgaria iar la târgul de joburi organizat în Bulgaria am constatat o calitate a forţei de muncă situată mult sub standarde“, afirmă unul dintre operatorii SAWS. Înăsprirea politicilor Marii Britanii în domeniul imigraţiei pune în pericol recolta agricolă din această toamnă în condiţiile în care fermierii britanici întâmpină dificultăţi în a găsi muncitori, scrie publicaţia citată. Agenţiile de plasare a forţei de muncă în acest domeniu afirmă că agricultura britanică ar putea avea un deficit de câteva mii de muncitori necesari pentru recoltarea şi procesarea de produse precum merele, prunele şi cartofii. Imigranţii au devenit mai pretenţioşi Concordia susţine că imigranţii din Europa Centrală şi de Est, care, după aderarea ţărilor lor la Uniunea Europeană beneficiază de acces liber pe piaţa forţei de muncă din această ţară, au început să fie mai pretenţioşi atunci când îşi caută un loc de muncă şi doresc salarii mai bune şi activităţi mai puţin solicitante. Pe de altă parte, guvernul de la Londra a redus cu 35% numărul muncitorilor din afara UE, care pot lucra în Marea Britanie în baza SAWS. Conform unui studiu al Sindicatului Naţional al Fermierilor, situaţia ar putea fi şi mai gravă în 2008, când este de aşteptat un deficit de 5.000 de muncitori din totalul de 30.000 care ar urma să fie plasaţi pe piaţa muncii din Marea Britanie în baza acestei scheme, susţine consilierul juridic al organizaţiei, James Potter. Deşi SAWS asigură numai16% din totalul muncitorilor sezonieri - faţă de 25% în urmă cu trei ani - este considerată una dintre cele mai importante surse de mână de lucru pentru agricultură. „SAWS furnizează forţă de muncă în condiţii de siguranţă, atât în ceea ce priveşte numărul, cât şi calitatea lucrătorilor, iar aceştia nu vin şi pleacă atunci când îşi găsesc o slujbă mai bună în altă parte“, explică Potter, adăugând că muncitorii recrutaţi prin SAWS care doresc să renunţe nu au altă şansă decât să părăsească ţara. Salarii mai mari pentru a atrage lucrători „Fermierii care nu au suficientă forţă de muncă vor fi nevoiţi fie să plătească mai mult pentru a atrage lucrătorii, fie să găsească forţă de muncă britanică - ceea ce este aproape imposibil - fie să folosească imigranţi ilegali. Sau să rişte să-şi piardă recolta şi să dea faliment“, explică directorul executiv al agenţiei Concordia, Christine Lumb. Guvernul britanic susţine că imigranţii din Europa Centrală şi de Est ar trebui să contrabalanseze fără probleme reducerea numărului de muncitori furnizaţi prin schema SAWS. Un oficial din cadrul ministerului pentru afaceri sociale de la Londra a declarat că eliminarea treptată a migraţiei forţei de muncă slab calificate provenind din afara Uniunii Europene se face în virtutea principiului că sectorul agricol britanic trebuie să absoarbă mai întâi muncitori provenind din zone apropiate geografic de Marea Britanie. Subiecţii sondajului au avertizat că, dacă Marea Britanie va impune restricţii şi în cazul altor naţionalităţi, precum cea ucraineană şi cea rusă, acest lucru va însemna o reducere a calităţii muncii şi o suplimentare importantă a costurilor de recrutare. Şi spaniolii au nevoie de români Companiile de transport rutier de mărfuri din Asturias, Spania, caută şoferi în străinătate, acest sector fiind afectat de dificultăţile pe care le întâmpină pentru angajarea de oameni calificaţi şi companiile din industria hotelieră, a construcţiilor etc, singura soluţie fiind angajarea de personal calificat din străinătate, informează Lne.es. „În sector preferăm să angajăm personal local, dar acum trebuie să apelăm la profesionişti din afara ţării deoarece nu există altă soluţie“, a explicat preşedintele Patronatului regional din Transporturi (Asetra), Ovidio de la Roza. Companiile apelează, în general, la personal din ţări din Europa Centrală şi de Est, „datorită formării profesionale din aceste zone“. „Anul trecut, multe companii au fost să caute personal în România“, a precizat de la Roza. În afară de Europa, se recurge şi la angajarea de şoferi din America de Sud şi Magreb, dar în mai mică măsură. „Situaţia este de aşa natură, că firmele trebuie să angajeze orice şoferi, indiferent de ţara de provenienţă“, a afirmat de la Roza, care este şi preşedinte al Comitetului Naţional de Transport. Pentru de la Roza situaţia nu este nouă. „Este o problemă care şi-a făcut apariţia în urmă cu câţiva ani, dar acum s-a agravat“. Deficitul de profesionişti este în prezent mai evident ca oricând, conform catalogului de profesii greu de ocupat, realizat de Ministerul Muncii. Acest catalog prezintă ocupaţiile în cazul cărora Serviciile Publice de Muncă au identificat probleme în gestionarea ofertelor şi include posibilitatea ca angajatorul să acorde autorizaţie de rezidenţă şi muncă pentru străinii care au astfel de calificări. Oferte din belşug pentru şoferi de camion În trimestrul al treilea din 2007, în Asturias s-a remarcat o ofertă bogată de locuri de muncă în transporturi, pentru şoferi de camion, pentru transporturi internaţionale, sau şofer pentru transportul de produse periculoase. De la Roza a pus această problemă pe seama „lipsei de interes pentru aceste slujbe“, care se datorează, în opinia sa, imaginii distorsionate faţă de această profesie. „Camionagiul nu este perceput aşa cum trebuie, există o problemă de imagine greu de depăşit“, a spus preşedintele Patronatului din Transporturi. Patronatul a sprijinit organizarea de cursuri de calificare pentru tineri, cu oferirea unui contract de muncă la absolvire, dar răspunsul nu a fost cel sperat. „Elevii înscrişi erau insuficienţi pentru a acoperi toată lista. Este o problemă evidentă de declin“, a subliniat de la Roza. Viitorul este foarte nesigur, deoarece, începând din 2008, intrarea în vigoare a Directivei la 2003/59 a Uniunii Europene va impune ca şoferii să aibă certificate de aptitudini profesionale.