Noile mass-media în slujba Cuvântului
Antene, cabluri, sateliţi, conexiuni, cu fire şi fără fire, arhive, posibilitatea de a asculta pe oricine şi de a vorbi cu oricine în orice moment, micşorând timpul şi spaţiul, motoare de căutare. Şi apoi informaţii, o avalanşă de informaţii care te poate mătura sau îneca. Un ziar care e prezent pe un site şi apoi ajunge într-o arhivă. Senzaţia că te afli în centrul lumii, în mijlocul evenimentelor şi al ideilor, chiar dacă fizic te afli într-un colţ de cameră, într-un aeroport sau într-un birou. În asemenea cuvinte, cotidianul italian "Avvenire" propune un editorial sugestiv pe tema lumii digitale.
Lumea digitală oferă de toate: imagini, discuţii pe marginea a tot felul de subiecte, schimburi de idei, jocuri, programe, muzică, emisiuni tv şi radio, publicitate, posibilitatea de a vinde şi a cumpăra etc. Dar şi posibilitatea de a socializa, de a-ţi găsi prieteni sau perechea. O lume a nimănui şi a tuturor. O lume care te poate tăvăli în cele mai mari noroaie sau te poate ridica spre cele mai frumoase înălţimi… Pentru a nu te rătăci, în afară de familiarizare cât de cât cu tehnica, ai nevoie să-ţi stabileşti reguli clare, să veghezi, să-ţi întăreşti voinţa ca să alegi bine, să iei decizii corecte. Formarea pentru responsabilitate revine familiei, şcolii, instituţiilor naţionale şi internaţionale. Bisericii, în această privinţă, îi revine să fie mai prezentă în acest nou spaţiu de viaţă pentru a păstra aprinsă şi aici lumina Evangheliei. Aceste lucruri doreşte să le amintească Ziua Mondială a Comunicaţiilor Sociale care se celebrează duminică, 16 mai. În fiecare an, în Biserică, această zi se celebrează în duminica de dinaintea solemnităţii Rusaliilor, cu scopul de a încuraja utilizarea mijloacelor de comunicare socială pentru o proclamare cât mai eficientă a mesajului Evangheliei. Mesajul Papei Benedict al XVI-lea pentru Cea de-a 44-a Zi Mondială a Comunicaţiilor Sociale din acest an, cu tema "Preotul şi pastoraţia în lumea digitală: noile mass-media în slujba Cuvântului" - reia ideea evanghelizării "continentului digital": "Lumea digitală, punând la dispoziţie mijloace care permit o capacitate de exprimare aproape nelimitată, deschide însemnate perspective şi actualizări la exortaţia paulină: "Vai mie dacă nu vestesc Evanghelia!"". Dacă luăm în calcul că noile generaţii folosesc din plin palmare, i-Pad şi noile reţele de socializare, strigătul apostolului: "Vai mie dacă nu vestesc Evanghelia" devine mai presant pentru orice creştin. Şi în această lume digitală e nevoie de martori ai Evangheliei, de oameni care să vorbească despre credinţa şi despre valorile care pot schimba cu adevărat viaţa. Potrivit unor studii, circa 65% dintre adolescenţii italieni posedă un profil pe Facebook, iar tinerii între 14 şi 29 de ani arată o distanţare tot mai mare faţă de lectură şi de mijloace tipărite ca instrument de informare, în avantajul televiziunii şi al internetului. Un studiu dat publicităţii pe 21 ianuarie a.c. de Fundaţia "Kaiser Family" arată că în SUA tineri şi copii cu vârste între 8 şi 18 ani acordă folosirii acestor mijloace în medie şapte ore şi 38 minute într-o zi obişnuită, însumând mai mult de 53 de ore pe săptămână. Dacă se ia în calcul faptul că mulţi dintre ei folosesc mai multe forme de comunicare în acelaşi timp, atunci se înregistrează un total de 10 ore şi 45 de minute zilnic. Aproape două treimi (70%) dintre tinerii participanţi la un studiu realizat de HP (tineri din 17 ţări din Europa şi Orientul Mijlociu) consideră că Facebook şi MySpace (reţele sociale) reprezintă cel mai bun mod de a comunica cu grupul lor de prieteni şi, de asemenea, de a se face auziţi în diferite probleme. Interesul pentru lumea digitală se confirmă şi pentru tinerii români. Un sondaj din mai 2007, făcut pe tineri între 16 şi 24 de ani din oraşele mari din România, arată că doar 18% dintre tinerii români spun că "nu se împacă deloc cu computerul sau cu tehnologia în general". Lumea digitală este ca o intersecţie de drumuri pe care circulă cultura, modelele de gândire şi stilurile de viaţă. Mai mult ca oricând este nevoie de oameni care să se orienteze la intersecţii, hotărând încotro s-o apuce fără a se lăsa duşi de traficul existent. Editorialul din cotidianul amintit afirmă că "nu este nevoie doar de o elită care să gândească în locul celorlalţi. Avem nevoie de un întreg popor care să descopere gustul, efortul şi pasiunea abilităţii critice, un popor capabil să aleagă şi nu doar să fie ales" ca ţintă a mesajelor. Şi dacă credincioşii "vor să mai aibă speranţa de a continua să gândească liber, pentru a spune cuvinte libere, gânduri, evaluări şi proiecte cu inspiraţie creştină, atunci trebuie să înfrunte deschis problema, folosindu-se de aceste mijloace de comunicare fără a se lăsa folosiţi".