Noile norme de comercializare a produselor electrice
Marcajul CE a devenit obligatoriu în cazul produselor electrice şi electronice comercializate pe piaţa românească. Totodată, produsele trebuie să conţină informaţii despre producător, importator şi comerciant.
Operatorii economici pot comercializa produse electrice sau electronice numai dacă acestea sunt marcate cu însemnul CE şi conţin informaţii despre producător, importator şi comerciant, în caz contrar fiind aplicate amenzi cuprinse între 500 de lei şi 50.000 de lei, după cum informează Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM). Noile reguli, care transpun în legislaţia românească prevederile europene în domeniu, sunt aplicabile din data de 22 noiembrie 2016. În categoria echipamentelor radio se încadrează, printre altele, staţiile de radiocomunicaţii de orice tip, module ori părţi dintr-un echipament ce emit într-o anumită bandă de frecvenţe radio, routere wireless, precum şi receptoare de radiodifuziune şi televiziune sau echipamente de localizare a poziţiei geografice (GPS).
„În contextul evoluţiei tehnologice rapide, a fost nevoie de o adaptare legislativă care să asigure utilizarea eficientă a frecvenţelor radio, interoperabilitatea cu alte echipamente radio, prin intermediul reţelelor, precum şi conectarea cu interfeţe radio standardizate la nivel european”, se arată într-un comunicat al ANCOM, preluat de Agerpres. Potrivit aceluiași document, prin această decizie, sunt stabilite cerinţele esenţiale ce trebuie respectate de orice echipament radio fabricat, introdus pe piaţă sau pus la dispoziţie pe piaţă, condiţiile ce trebuie respectate de către organismele care efectuează evaluări ale conformităţii produselor, precum şi măsuri privind cadrul de supraveghere şi control efectiv al pieţei echipamentelor radio. Suplimentar faţă de cerinţele esenţiale, noul cadru legislativ prevede norme cu privire la aplicarea marcajului CE, cerinţe cu privire la identificarea trasabilităţii echipamentelor radio (de către cine au fost produse, cine le comercializează etc.), se mai precizează în comunicatul ANCOM.
Documentul legislativ clarifică, astfel, obligaţiile operatorilor economici - producător, reprezentant autorizat al acestuia, importator şi distribuitor, dar şi ale utilizatorilor echipamentelor radio, precum şi ale operatorilor staţiilor de radiocomunicaţii, iar nerespectarea prevederilor acestui act normativ se sancţionează de către organismele abilitate, cu amenzi.
Simbolul CE informează consumatorul asupra faptului că produsul a fost evaluat înainte de a fi introdus pe piaţă, fabricantul verificând conformitatea acestuia cu toate cerinţele relevante în materie de sănătate, siguranţă sau protecţia mediului, prevăzute de directivele aplicabile pe piaţa comunitară. Totodată, acest marcaj mai arată că producătorul a cerut examinarea produsului de către un organism independent de evaluare a conformității, dacă această obligaţie este menţionată în directivele aplicabile. Prin urmare, marcajul CE nu indică faptul că un produs este fabricat în spaţiul economic european, ci confirmă faptul că produsul îndeplineşte cerinţele legale pentru a fi comercializat pe piaţa europeană.
Consumatorii trebuie să acorde o atenţie specială acestui simbol CE și pentru că are o grafică şi dimensiune foarte puțin diferite de marcajul ce poate apărea pe unele produse fabricate în China și care se traduce prin „China Export” sau „China Electronics”.
Diferenţa dintre cele două simboluri constă în spaţiul dintre cele două litere, spaţiu prezent la marcajul european, atrage atenția ANCOM.