Noua formă a taxei auto intră în vigoare în 2013

Data: 22 Octombrie 2012

Potrivit ministrului mediului, noua taxă va trebui să ţină cont de normele de poluare, dar să fie compatibilă şi cu puterea de cumpărare a populaţiei. Forma nouă a taxei auto va intra în vigoare, în mod cert, din ianuarie anul viitor, iar banii colectaţi vor ajunge la Fondul de Mediu pentru a putea dezvolta în continuare programe investiţionale verzi, a declarat, ieri, ministrul mediului şi pădurilor Rovana Plumb. "În mod cert, forma nouă a taxei auto va fi introdusă din ianuarie, anul viitor. Până în momentul de faţă, propunerea noastră este ca taxa de mediu să fie plătită către Administraţia Fondului pentru Mediu, astfel încât să putem să dezvoltăm programe investiţionale verzi", a afirmat ministrul mediului. Rovana Plumb a menţionat, totodată, că noua formă a taxei auto va fi luată în calcul în bugetul pentru 2013 şi va fi funcţiona pe principiul "poluatorul plăteşte". "Taxa auto a nemulţumit pe toată lumea şi, în al doilea rând, a încălcat prevederile Tratatului Uniunii Europene, respectiv articolul 110 privind discriminarea. Se va lua în calcul această taxă, care va fi o taxă de mediu, desigur, pentru că ea va ţine cont de normele de poluare, şi se calculează în momentul de faţă şi impactul ei în bugetul pe 2013, având în vedere şi restituirile pe care ministerul trebuie să le facă pe vechea taxă, încasată ilegal. Discuţiile se află într-un stadiu destul de avansat, însă, până nu se finalizează studiul de impact economic, nu vrem să mai aruncăm pe piaţă tot felul de sisteme care să nu fie clare şi, în orice caz, modul în care această taxă de mediu va fi aplicată va face obiectul unei dezbateri publice. Cele 400 de milioane de euro, taxă încasată ilegal, vor fi restituite de la bugetul de stat către cei care au solicitat", a explicat Rovana Plumb. Importul de maşini la mâna a doua a crescut cu peste 80% Potrivit ministrului mediului, noua taxă va trebui să ţină cont atât de normele de poluare, dar să fie compatibilă şi cu puterea de cumpărare a populaţiei. "Este foarte clar că, din punctul de vedere al protecţiei mediului, mergem pe principiul "poluatorul plăteşte". Vrem să limităm o poluare mai mare în urma achiziţionării maşinilor care poluează, dar, în acelaşi timp, trebuie să ţinem cont şi de puterea de cumpărare, deşi ne dorim ca un număr cât mai mare de români să achiziţioneze maşini noi, cu o poluare redusă", a subliniat Rovana Plumb. Taxa auto intrată în vigoare în luna ianuarie 2012, redusă cu până la 25%, a fost mult mai atractivă românilor comparativ cu taxa auto din 2011, fapt reflectat în creşterea importurilor de maşini second-hand. Astfel, potrivit unei analize realizate de portalul auto.ro, în primele nouă luni ale anului au fost importate în România peste 120 de mii de autoturisme second-hand, cu 83% mai mult decât se consemnase în perioada similară din 2011. Pe piaţa importurilor auto second-hand conduce detaşat Volkswagen, cu peste 29 de mii de maşini înmatriculate în România în primele nouă luni, urmat de Opel - cu aproximativ 24.500 de unităţi, Ford - cu 15.500 de unităţi, Audi - cu aproximativ 7.500 de unităţi, şi BMW - cu 6.500 de unităţi. (Bogdan Cronţ)