Număr de WhatsApp pentru sesizări privind garanția ambalajelor

Data: 29 August 2024

Cetăţenii sau administratorii magazinelor pot transmite reclamaţii şi observaţii despre funcţionarea Sistemului Garanţie-Returnare (SGR) direct responsabililor de la Ministerul Mediului prin aplicaţia WhatsApp. La numărul 0726.715.142 se poate semnala, de exemplu, dacă un comerciant refuză să plătească garanţia sau dacă cei de la RetuRO întârzie să ridice ambalajele de la un magazin. Potrivit ministrului Mircea Fechet, una dintre probleme este refuzul comercianţilor din mediul rural de a prelua ambalajele de la client, deşi au perceput garanţia de 50 de bani.

Numărul de WhatsApp 0726.715.142 este funcțional de joi, 22 august, iar ministrul mediului, Mircea Fechet, a făcut apel la cetățeni să îl folosească pentru a semnala disfuncționalități ale sistemului de garanție-returnare a ambalajelor, precizând că va citi personal mesajele și va urmări în timp real modul în care se rezolvă problemele sesizate.

„Orice cetăţean şi chiar şi magazinele au dreptul şi au posibilitatea, prin intermediul aplicaţiei WhatsApp, să ne aducă la cunoştinţă nouă, celor de la Ministerul Mediului, disfuncţionalităţi ale sistemului: că un comerciant refuză să plătească garanţia, că alt comerciant are RVM-ul (automatul de colectare a ambalajelor, n.r.) blocat, că poate că cei de la RetuRO întârzie să debaraseze un magazin. Toate aceste lucruri vrem să le ştim pentru a le rezolva cât de repede. Un lucru în plus pe care vreau să-l precizez este acela că i-am rugat pe colegii mei de la ­minister să-mi pună la mine în birou unul dintre terminalele de ­WhatsApp, pentru a vedea şi eu în timp real cum se rezolvă toate aceste plângeri şi mai ales ce mai spun românii despre SGR”, a spus Fechet într-un mesaj video postat pe Facebook.

Conform datelor prezentate ­de ministru, săptămâna trecută, ­într-o conferinţă de presă, numărul ambalajelor colectate prin SGR a depăşit 1,3 miliarde. Dincolo de aceste cifre, oficialul a menționat și că sistemul are încă disfuncți­o­nalități care trebuie remediate.

„Principala disfuncţionalitate a sistemului este cea legată de preluarea ambalajelor în mediul rural, unde am constatat că, în multe situaţii, deşi acei comercianţi din comunele din România percep garanţia pentru că legea îi obligă să perceapă garanţia, atunci când clienţii mergeau înapoi la magazin să-şi recupereze garanţia respectivă, erau trataţi cu refuz, lucru care mie, personal, mi se pare foarte grav. De foarte multe ori discutăm despre oameni în vârstă şi mai ales persoane aflate în imposibilitatea de a parcurge distanţe semnificative până la primul punct de colectare automată”, a transmis ministrul de resort. 

Mircea Fechet a reamintit co­mercianților că sunt obligați să preia ambalajele şi că principiul accesibilității trebuie respectat. Astfel, distanța maximă pe care o persoană ar trebui să o parcurgă pentru a ajunge la un punct de colectare nu ar trebui să depășească 500 m în mediul rural și 200 m în mediul urban. (C. Z.)