O nouă teză de doctorat susţinută la Craiova
Şcoala doctorală a Facultăţii de Teologie din Craiova are de săptămâna aceasta un nou absolvent în persoana tânărului Daniel Apostol, consilier patrimoniu în cadrul Arhiepiscopiei Râmnicului. Teza cu titlul „Învăţături dogmatice în opera Sfântului Simeon Noul Teolog“, coordonată de Înaltpreasfinţitul Părinte Irineu, Arhiepiscopul Craiovei şi Mitropolitul Olteniei, a fost susţinută joi, 17 iulie, la Centrul de restaurare şi vizualizare al Facultăţii de Teologie din Craiova.
Într-un cadru festiv, la Centrul de restaurare şi vizualizare al Facultăţii de Teologie din Craiova, tânărul teolog Daniel Apostol şi-a susţinut teza de doctorat închinată „Învăţăturilor dogmatice în opera Sfântului Simeon Noul Teolog“. Lucrarea, însumând 293 de pagini, a fost prezentată public în cadrul unei comisii de evaluare formată din IPS Părinte Mitropolit Irineu, în calitate de profesor coordonator, pr. prof. univ. dr. Ştefan Buchiu, decanul Facultăţii de Teologie „Justinian Patriarhul“ din Bucureşti, pr. conf. univ. dr. Nicolae Moşoiu, de la Facultatea de Teologie „Lucian Blaga“ din Sibiu, şi pr. conf. univ. dr. Ioan Picu Ocoleanu, cadru didactic la Facultatea de Teologie din Craiova. Preşedintele comisiei profesorale a fost prof. univ. dr. Gheorghe Matei, directorul Şcolii Doctorale de Ştiinţe Socio-Umane a Universităţii din Craiova. La eveniment a fost prezent şi Înaltpreasfinţitul Părinte Varsanufie, Arhiepiscopul Râmnicului.
„O reînnoire a vieţii monahale bizantine“
În referatul de evaluare a tezei cu titlul „Învăţături dogmatice în opera Sfântului Simeon Noul Teolog“, IPS Părinte Irineu a subliniat acurateţea stilului de lucru şi claritatea prezentării şi a evaluarii dogmatice pe care autorul a reuşit să o imprime pe parcursul analizei sale. În acelaşi context, Mitropolitul Olteniei a evidenţiat şi caracterul de originalitate al tezei, constând în prezentarea elementelor inedite şi mai puţin cunoscute teologiei actuale din opera dogmatică a Sfântului Simeon. „Cercetarea este bine documentată şi profundă, atât din punct de vedere dogmatic, cât şi din perspectivă biblică şi filosofică. De asemenea, autorul a adus în prim plan stadiul cercetării temei respective pentru a stabili foarte clar unde se află acum cercetarea în legătură cu subiectul propus. Totodată, autorul a dezvoltat subiectul, bazându-se pe cercetarea surselor şi a lucrărilor de bază ale Sfântului Simeon Noul Teolog. Astfel, o mulţime de documente şi izvoare au fost cercetate fie în limba română, fie în alte limbi de circulaţie internaţională şi bineînţeles în limba greacă. Deci munca de cercetare a autorului se îndreaptă spre secolele X-XI, perioadă ce reprezintă prima ciocnire a spiritualităţii practice, deplin maturizată în această perioadă, cu gândirea tradiţională patristică a Răsăritului Ortodox. Confruntarea reprezintă episodul cel mai important al spiritualităţii ortodoxe după epoca patristică. La început, scrierile Sfântului Simeon Noul Teolog nu au fost acceptate cu entuziasm de toată lumea. Epoca sa a însemnat o reînnoire a vieţii monahale bizantine, care a atras după sine şi parţiala dezaprobare din partea unor mireni sau monahi, care fie nu înţelegeau pe deplin învăţăturile lui, fie erau suspicioşi la felul cum sfântul îşi impunea şi expunea ideile, cel mai adesea prin invocarea exemplului personal. Toate aceste aspecte sunt tratate şi analizate cu grijă pe parcursul lucrării de faţă“, a pus IPS Părinte.
„O lucrare foarte valoroasă ce umple un gol în literatura de specialitate“
La rândul său, pr. prof. univ. dr. Ştefan Buchiu a apreciat corecta interpretare a învăţăturilor Sfântului Simeon Noul Teolog în lucrarea candidatului. „Raportul dintre dogmă şi experienţa duhovnicească sau cel dintre ascetică şi mistică este corect formulat şi apreciat din perspectiva Sfântului Simeon, textele identificare ar fi cele mai concludente în acest sens. Constatăm că aprecierile şi concluziile din această lucrare pot fi preluate şi reformulate de cercetătorii interesaţi de domeniul teologiei Sfântului Simeon Noul Teolog, de spiritualitatea isihastă sau de teologia luminii dumnezeieşti necreate. Concluzia asupra admisibilităţii proiectului de susţinere a acestei teze ar fi aceea că autorul a reuşit să întocmească o lucrare foarte valoroasă ce umple un gol în literatura de specialitate. În mod sigur, pe viitor, cele însemnate aici vor fi exploatate de cercetătorii în domeniu“, a conchis pr. prof. Buchiu. Cuvinte de laudă au avut şi ceilalţi doi membri ai comisiei de evaluare, pr. conf. univ. dr. Nicolae Moşoiu şi pr. conf. univ. dr. Ioan Picu Ocoleanu, care au apreciat de asemenea contribuţia originală a autorului la dezvoltarea temei de studiu.
Lucrarea cu titlul „Învăţături dogmatice în opera Sfântului Simeon Noul Teolog“ însumează 293 de pagini, cu un aparat critic format din 965 de note de subsol şi o bibliografie de peste 151 de lucrări. Structurarea cuprinsului s-a făcut în şase capitole, cu introducere şi concluzii.