O vacanţă neplătită de 10 zile ar rezolva problema bugetarilor

Data: 06 August 2009

O „vacanţă“ neplătită timp de zece zile pe an pentru angajaţii din sistemul public ar putea fi una dintre cele mai simple metode la care statul ar putea recurge pentru a reduce cheltuielile cu personalul bugetar fără a genera efecte negative profunde în plan economic sau social, scrie publicaţia „Business Standard“. În încercarea de a reduce cheltuielile, Guvernul a analizat până acum două variante: reducerea cu 20% a salariilor, ceea ce, potrivit unor calcule, echivalează cu economii de două miliarde de euro în 2009, sau concedierea a 20% dintre angajaţii sectorului bugetar, variantă având con-secinţe negative majore în plan economic.

Întrucât memorandumul România-Comisia Europeană spune că „măsurile de ajustare a cheltuielilor salariale trebuie să conducă la o reducere nominală de cel puţin 4% a cheltuielilor salariale, faţă de nivelul anului 2008“, fără a puncta un anume mecanism de reducere, cei de la „Business Standard“ au făcut următorul calcul: dintre cele 52 de săptămâni plătite ale anului, patru procente reprezintă două săptămâni. Altfel spus, pentru a atinge nivelul economiei cerute, angajaţii de la stat ar trebui să nu fie plătiţi zece zile în 2009. Mecanismul a fost practicat cu succes în perioade de criză în alte state, precum Portugalia sau Franţa, dar şi de companii private cu sute de mii de angajaţi, precum British Airways.