Orchestre din topul mondial la Bucureşti
Festivalul „George Enescu” este la fel de important ca orice festival de gen din lume. În acest sfârşit de vară şi început de toamnă, între 30 august şi 20 septembrie, se va desfăşura o ediţie care, fără îndoială, va fi pe gustul publicului şi, deopotrivă, al specialiştilor.
Revista britanică „Gramophone”, fondată în 1923 de omul de cultură scoţian Compton Mackenzie (1882 1972), care este una de referinţă în lumea muzicii clasice, a realizat topul orchestrelor mondiale, iar cele aflate pe primele patru locuri vor veni în acest an la Festivalul `George Enescu~. Este vorba despre Royal Concertgebouw Amsterdam, Filarmonica din Berlin, Orchestra Filarmonicii din Viena și London Symphony Orchestra.
Orchestra cu cel mai catifelat sunet din lume, după cum este considerată de specialişti, Royal Concertgebouw Amsterdam, a mai fost la trei ediţii ale Festivalului `Enescu~, iar acum va fi prezentă la final, în ultimele două zile, pe 19 şi 20 septembrie. Va fi condusă de un dirijor de origine letonă, Andris Nelsons, apreciat la ora actuală, revista britanică „BBC Music” dedicându-i în numărul din luna iulie un articol-portret.
După mulţi ani de negocieri, în sfârşit, pe 3 septembrie vor putea fi ascultaţi la Sala Palatului nemţii de la Filarmonica din Berlin (foto), într-un extraordinar concert avându-l la conducere pe dirijorul Sir Simon Rattle.
Britanicii de la London Symphony Orchestra vor oferi un regal specific lor tot la Sala Palatului, pe 8 şi 9 septembrie, iar dirijor va fi un român: maestrul Ion Marin.
O altă participare românească notabilă este cea a sopranei Valentina Naforniţa, membră a Ansamblului Operei de Stat din Viena, absolventă a Universităţii Naţionale de Muzică din Bucureşti. Orchestra Filarmonicii din Viena şi solista noastră vor concerta pe 16 septembrie la Sala Palatului.
O altă orchestră de top pe plan internaţional vine cu o surpriză deosebită pentru melomani: San Francisco Symphony Orchestra (care a primit şi un premiu Pulitzer pentru muzică) va cânta în premieră lucrarea lui George Enescu „Voix de la Nature”, dirijorul orchestrei fiind Michael Thilson Thomas.
Acest eveniment muzical de anvergură internaţională, al cărui director artistic este Ioan Holender, nu este doar unul cu miză culturală, ci şi turistică şi de imagine bună pentru ţara noastră. Anual, datorită Festivalului Internaţional „George Enescu”, vin în România circa 20.000 de turişti, iar acoperirea mediatică a evenimentului face cunoscut în întreaga lume faptul că noi nu însemnăm doar sursă de probleme de imigraţie pentru vestul Europei, ci şi cultură, talent, muncă. Ediția 2015 a Festivalului `Enescu~ aduce la București și în alte orașe din țară peste 2.500 de artiști străini și români de top.
Televiziuni importante ale lumii vor transmite evenimentul, printre ele numărându-se televiziunile CNN, Euronews, BBC şi publicaţiile de specialitate „The Guardian” şi `Gramophone”. Compozitorul român George Enescu are o medie de 20 de lucrări interpretate în cadrul festivalului, lucrările lui fiind cântate în maniere şi tuşe proprii de mari orchestre ale lumii. Este parte din identitatea festivalului să promoveze și să valorizeze creațiile enesciene, atât în țară, cât și în plan internațional - să le readucă în repertoriul internațional, potrivit site-ului festivalului, www.festivalenescu.ro. Tot aici puteți găsi programul festivalului detaliat.
Festivalul `George Enescu~ este conectat la noile tehnologii – transmisii live internaționale, site modern și interactiv – și are acoperire social media. Jurnaliștii au la dispoziție o galerie media cu fotografii la calitate foarte bună ale artiștilor și orchestrelor din festival, disponibile în timp real.
Odată cu ediția 2013, Festivalul `George Enescu~ s-a extins și în sfera spațiului public, printr-un concept unic care presupune expunerea de lucrări de artă outdoor inspirate de valorile lui George Enescu în paralel cu festivalul și asumă responsabilitatea generării unei schimbări în societate prin actul de creație: Bucureștiul creativ. Ediția din acest an a Bucureștiului creativ are ca punct de pornire compoziția „Impresii din copilărie” de George Enescu, încurajând abordările interactive în care publicul este implicat activ în procesul de descoperire a lui George Enescu și a muzicii sale prin orice mijloace creative, fiind în același timp binevenite și acele proiecte în care publicul este spectator la această descoperire. (Dan Cârlea)