„Oricine se botează devine un fiu iubit al lui Dumnezeu”
Biserica Ortodoxă Română a sărbătorit ieri, 3 ianuarie 2016, Duminica dinaintea Botezului Domnului. Cu această ocazie, Preafericitul Părinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, s-a aflat în mijlocul obștii monahale de la Mănăstirea Pasărea de lângă București, unde a participat la Sfânta Liturghie și a rostit un cuvânt de învățătură.
În cadrul Sfintei Liturghii a fost citită Evanghelia de la Marcu 1, 1-8, care îl aduce în atenție pe Sfântul Ioan Botezătorul, cunoscut și ca Înaintemergătorul Domnului pentru că prin activitatea sa a pregătit începutul activității publice a Mântuitorului Iisus Hristos. „Sfântul Ioan Botezătorul pregătește venirea Domnului Iisus Hristos, iar această pregătire a fost prevăzută de prorocii Vechiului Testament. Isaia îl numește «Glasul celui ce strigă în pustie: Pregătiţi calea Domnului, drepte faceţi cărările Lui». Dumnezeu a voit ca prin Sfântul Ioan să se săvârșească în poporul iudeu botezul pocăinței, ca pregătire pentru Botezul creștin. După cum Sfântul Ioan Botezătorul a fost înaintemergător al Mântuitorului Iisus Hristos, tot așa botezul lui este înaintemergător sau pregătitor al Botezului creștin. Botezul în apă practicat de Ioan ca semn de pocăință pregătitoare spre iertarea păcatelor trebuia completat cu Botezul din apă și din Duh Sfânt prin care omul primește nu numai iertarea păcatelor, ci înfierea sau calitatea de fiu după har al lui Dumnezeu și arvuna învierii din moartea cauzată de păcate”, a spus Preafericitul Părinte Patriarh Daniel.
Cu ocazia întâlnirii cu Mântuitorul Iisus Hristos, Botezătorul Ioan realizează una dintre cele mai frumoase și profunde imagini-simbol la adresa Fiului lui Dumnezeu, pe Care Îl numește „Mielul lui Dumnezeu”. „Sfântul Ioan Botezătorul practica un botez al pocăinței ca schimbare etică sau morală în societate, precizând că după el va veni Cel Ce va boteza pe oameni cu Duh Sfânt, adică Iisus Hristos, numit de Sfântul Ioan Botezătorul «Mielul lui Dumnezeu, Cel Ce ridică păcatul lumii» (Ioan 1, 29). Aici el se referă la păcatul neascultării, care este primul păcat. Din neascultarea pe care au arătat-o strămoșii noștri Adam și Eva față de Dumnezeu derivă toate celelalte păcate, pentru că, în esență, păcatul este neascultare și ruperea legăturii omului cu Dumnezeu. Deci, când se spune că Iisus ridică păcatul lumii, înțelegem în primul rând păcatul neascultării, de aceea El S-a smerit și S-a făcut ascultător până la moarte pe Cruce pentru ca să ne învețe pe noi ascultarea smerită și prin această ascultare să dobândim mântuirea”, a explicat Preafericirea Sa.
Indiferent dacă cel botezat este adult sau copil, el primește la Botez iertarea păcatelor și înfierea duhovnicească sau cerească, și apoi primește toate darurile și puterile spirituale ale Duhului Sfânt necesare creșterii lui sufletești. „Și copilul care se botează, deși el este mic, totuși este persoană, are un nume și are un chip, și este pus în legătură de iubire cu Preasfânta Treime, de aceea în Biserica Ortodoxă nu se mai amână Mirungerea și Împărtășania până crește copilul mai mare. Îndată după Botez se săvârșește și ungerea cu Sfântul și Marele Mir, și se spune: «Pecetea darului Duhului Sfânt». După cum se spune că, îndată ce Mântuitorul a ieșit din apele Iordanului, Duhul Sfânt în chip de porumbel a stat deasupra Lui, tot așa, îndată ce copilul este scos din apa Botezului, este uns cu Sfântul și Marele Mir, pentru ca el să crească nu numai trupește, ci și duhovnicește, iar cel mai mare dar care le cuprinde pe toate este darul înfierii, adică calitatea de fiu al lui Dumnezeu după har. Atunci când Hristos Domnul S-a botezat, glasul Tatălui din cer a zis: «Acesta este Fiul Meu cel iubit întru Care am binevoit». Cu alte cuvinte, oricine crede în Fiul Cel iubit al lui Dumnezeu, Îl mărturisește pe El și se botează în numele Sfintei Treimi devine un fiu iubit al lui Dumnezeu”, a spus Patriarhul României.
La sfârșitul Sfintei Liturghii, Preafericirea Sa a dăruit Mănăstirii Pasărea mai multe cărți de folos liturgic, teologic și cultural, iar credincioșilor prezenți, în semn de binecuvântare, iconițe cu chipul Maicii Domnului și al Pruncului Iisus Hristos.