Parteneriat şcolar european la Liceul Ortodox din Oradea

Un articol de: Pr. Alin Florin Sonea - 31 Octombrie 2016

În perioada 26-31 octombrie, Liceul Ortodox „Episcop Roman Ciorogariu“ din Oradea, în parteneriat cu Grădiniţa cu Program Prelungit Nr. 52 este locație gazdă pentru implementarea Proiectului Erasmus+ KA2 „Genius And Mission in Education“ – GAME.

Extins pe o perioadă de doi ani, 2016-2018, proiectul promovează rolul educaţiei non-formale în completarea curriculumului preşcolar, influenţa ei ca învăţare plăcută şi motivantă în educarea şi dezvoltarea personalității copiilor, realizând o punte între cunoștințele predate şi punerea lor în practică, înlocuind stresul cu plăcerea de a cunoaşte şi de auto-dezvoltare.

Tipurile de educație non-formală desfăşurate în unitățile de învățământ sunt activități extradidactice: cursuri opţionale, ansambluri sportive și artistice, concursuri şi activități extra­școlare, precum proiecte de ecologie şi formare civică, excursii, acțiuni social-culturale (la muzeu, la teatru, în biblioteci).

Evenimentul de lansare a proiectului a avut loc joi, 27 octombrie, în sala festivă a Liceului Ortodox și s-a bucurat de participarea cadrelor didactice de la instituțiile de învățământ partenere din patru țări europene: I.C. Montemurro Gravina – Bari – Italia, IES de Infiesto - Asturias – Spania, Marupes Vidusskola – Letonia şi 2nd General Lyceum of Oreokastro – Thessaloniki – Grecia.
Episcopia Oradiei a fost reprezentată la acest eveniment de către părintele Nicolae Alexandru Pop, vicar eparhial, care a transmis cuvântul de binecuvântare din partea Preasfin­țitului Sofronie, Episcopul Oradiei. Din partea Inspectoratului Şcolar Judeţean Bihor au participat inspectorul școlar general Alin Florin Novac-Iuhas, pr. prof. Florin Negruțiu, inspector pentru disciplina religie, prof. dr. Elisaveta Roșu, inspector pentru disciplinele istorie, geografie, științe socio-umane și prof. Elena Moțoc-Chivari, inspector pentru proiecte educaționale.

După alocuțiunile rostite de oficialități, copiii de la Grădiniţa cu Program Prelungit Nr. 52 au prezentat câteva dansuri populare românești, precum și dansuri tradiționale din Italia, Letonia, Grecia și Spania, încântându-i pe cei prezenți la eveniment.

Elevii claselor de liceu de la profilul teologic, reprezentați de Corul „Diacon Nicolae Firu“, dirijat de arhid. prof. Ștefan Lakatos, au interpretat o suită de cântece religioase, populare și patriotice.
În prima parte a zilei, oaspeții din străinătate au avut ocazia să asiste la diferite activități non-formale, desfășurate la Grădiniţa cu Program Prelungit Nr. 52, iar în a doua parte a zilei, după lansarea proiectului, cadrele didactice de la instituțiile partenere din cele patru țări au asistat la activitățile non-formale desfășu­rate la Liceul Ortodox „Episcop Roman Ciorogariu“ de către cadrele didactice și elevii de la învățământul primar tradițional și „step by step“. Elevii clasei a I-a B au prezentat o piesă de teatru intitulată „Timpul“, în desfășurarea căreia au folosit păpuși confecționate de ei. De asemenea, cei prezenți la eveniment au putut admira în sala multimedia a Liceului Ortodox o expoziție cu produse ale activităților non-formale, des­fășu­rate pe parcursul anilor școlari.

Activitățile din cadrul proiectului vor continua zilele următoare prin participarea cadrelor didactice partenere la un workshop, desfășurat la Liceul Ortodox, apoi cu vizitarea insti­tuțiilor publice ale municipiului Oradea și a altor obiective culturale și turistice atât din Oradea, cât și din județul Bihor.

Prin toate aceste activități non-formale, se dorește înțe­legerea statutului de cetățean european prin respectarea dife­rențelor culturale și cunoaşterea identității etnice naționale; o mai bună înțelegere a Europei de azi; promovarea inovației didactice în educația preșco­larului; crearea de oportunități pentru îmbună­tățirea calității educației prin cooperare trans­națională între instituții pentru formare profesională; realizare de material didactic și infor­mație edu­cațională; inițierea copiilor și a cadrelor didactice cu tehnici de lucru pe calculator și, nu în ultimul rând, învățarea limbilor străine la stadiul de conversație.