Patriarhul României a sfințit Biserica „Sfântul Spiridon” Nou
Preafericitul Părinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, a târnosit luni, 17 iunie, în ziua sărbătorii Sfintei Treimi, Biserica „Sfântul Spiridon”-Nou, Catedrală Mitropolitană și Paraclis Patriarhal. La finalul slujbei, Patriarhul României a acordat distincții persoanelor care au sprijinit lucrările de consolidare și restaurare a bisericii cu hramurile „Sfântul Ierarh Spiridon, Episcopul Trimitundei, făcătorul de minuni” și „Sfântul Ierarh Visarion, Arhiepiscopul Larisei”.
Din soborul de slujitori care s-au rugat împreună cu Preafericirea Sa au făcut parte Preasfințitul Părinte Veniamin, Episcopul Basarabiei de Sud; Preasfințitul Părinte Varlaam Ploieșteanul, Episcop-vicar patriarhal; arhim. Paisie Teodorescu, vicar administrativ patriarhal; pr. Ionuț-Gabriel Corduneanu, vicar administrativ patriarhal; consilieri patriarhali și eparhiali, preoți și diaconi.
La finalul slujbei de sfințire, Preafericitul Părinte Patriarh Daniel a rostit un cuvânt de învățătură în care a prezentat momentele din istoria mântuirii când Sfânta Treime S-a revelat oamenilor, consemnate în Vechiul și Noul Testament. „Sfințirea acestei biserici în ziua praznicului Sfintei Treimi are o deosebită importanță. În această zi noi cinstim pe Preasfânta Treime, Care este Dumnezeul creștinilor, Dumnezeu Cel veșnic, Creatorul, Mântuitorul și Sfințitorul lumii. Sfânta Treime S-a descoperit treptat. Mai întâi S-a arătat poporului evreu că Dumnezeu este Unul. Într-o lume păgână plină de zei, numai poporul ales a fost mărturisitor al Unuia, singurul Dumnezeu, Făcătorul cerului și al pământului. Dumnezeu, în Vechiul Testament, era înțeles ca fiind Unul, pentru a se păstra această credință în fața popoarelor idolatre care se închinau la o mulțime de zei și de idoli în lumea greco-romană. Însă chiar în Vechiul Testament există tainic unele semne că Dumnezeu Cel veșnic, Făcătorul cerului și al pământului, este Unul, dar nu este o singurătate veșnică. Dacă El ar fi fost singurătate veșnică, nu putea fi iubire. Or, lumea a fost creată din iubire. Și Dumnezeu este iubire în Sine, ceea ce înseamnă că tainic Dumnezeu cel Unul are o comuniune de persoane distincte în El. Dar aceste persoane sunt nedespărțite. De aceea, Dumnezeu rămâne Unul, chiar dacă este comuniune de Persoane distincte”, a spus Preafericirea Sa.
În continuare, Patriarhul României a vorbit despre descoperirea mai accentuată și mai deplină a Sfintei Treimi prin întruparea Fiului veșnic al lui Dumnezeu, Iisus Hristos: „El ne descoperă faptul că Dumnezeu, Iahve sau Elohim din Vechiul Testament, este Tatăl Unui Fiu veșnic, nu doar Tatăl Creator al tuturor făpturilor. Între Tatăl și Fiul este o legătură nedespărțită, de aceea Iisus va spune: «Eu și Tatăl Meu una suntem» și «Cel ce M-a văzut pe Mine a văzut pe Tatăl, (...) că Eu sunt întru Tatăl și Tatăl întru Mine». Este vorba despre două Persoane distincte, dar nedespărțite. Taina Sfintei Treimi se arată în mod explicit atunci când se pregătește întruparea sau înomenirea Fiului lui Dumnezeu, când Arhanghelul Gavriil îi spune Fecioarei Maria cum se va realiza această naștere a unui Fiu fără ca ea să fi cunoscut bărbat: «Duhul Sfânt Se va pogorî peste tine și puterea Celui Preaînalt te va umbri; pentru aceea și Sfântul care Se va naște din tine, Fiul lui Dumnezeu Se va chema». Această taină, pe care a știut-o doar Sfânta Fecioară Maria, s-a făcut apoi cunoscută și publicului, mulțimilor, la Botezul Domnului în Iordan. Când Mântuitorul S-a botezat cu botezul lui Ioan, pe când ieșea din apele Iordanului, cerurile s-au deschis și Duhul Sfânt, în forma unui porumbel, a venit și a stat deasupra capului lui Iisus ca și când L-ar arăta, și un glas din cer a zis tare, ca un tunet: «Acesta este Fiul Meu cel iubit întru Care am binevoit». De aceea, în troparul sărbătorii Botezului Domnului, Teofaniei sau Epifaniei, spunem: «În Iordan botezându-Te Tu, Doamne, închinarea Treimii s-a arătat». Adorarea Sfintei Treimi s-a arătat, căci glasul Părintelui L-a mărturisit, Fiu iubit numindu-L, iar Duhul Sfânt, în chip de porumbel, a adeverit acest cuvânt de neclintit al Tatălui că Iisus din Nazaret nu este simplul fiu al unui dulgher, ci Fiul lui Dumnezeu Cel veșnic viu, Care S-a făcut Om din iubire pentru oameni. Către sfârșitul activității Sale pe pământ, înainte de Înălțarea Sa la cer, Mântuitorul poruncește ucenicilor Săi: «Mergând, învățați toate neamurile, botezându-le în numele Tatălui și al Fiului și al Sfântului Duh». Sfânta Treime S-a arătat la Botezul Domnului și în numele Treimii sunt botezați toți cei care cred în Hristos, Îl iubesc pe El și împlinesc în viața lor voia Lui”, a arătat Preafericitul Părinte Patriarh Daniel.
Recunoștință pentru sprijinirea lucrărilor de restaurare
După slujbă, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române a acordat mai multe distincții persoanelor care au contribuit la săvârșirea lucrărilor de consolidare și restaurare a Bisericii „Sfântul Spiridon”-Nou. Preasfințitul Părinte Veniamin, Episcopul Basarabiei de Sud, a primit Ordinul „Sfântul Ioan Gură de Aur” pentru ierarhi. Părintele Ionuț-Gabriel Corduneanu, vicar administrativ patriarhal, a primit Crucea Patriarhală pentru clerici. Au mai fost acordate Ordinul „Sfântul Ierarh Antim Ivireanul” pentru mireni (Marian Lazăr Neacșu și Adriean Videanu); Ordinul „Sanctus Stephanus Magnus” pentru mireni (Laurențiu Nicolae); Diploma Anului comemorativ 2019 cu medalie (Oana Valeria Zaharia; Cornelia Apostol; ing. Viorica Ciugudean; arh. Cătălina Preda; Nicolae Crăciun; arh. Gheorghe Goiciu); Distincția de vrednicie cu chipul Maicii Domnului (Ioana Ciungradi; Nicoleta Panfil; Sânzeana Mihaela Zainea; Ilinca Țoța; Adrian și Natalia Maxim); Distincția de vrednicie cu chipul Sfântului Cuvios Dimitrie cel Nou, Ocrotitorul Bucureștilor (Daniel Morăraș; ing. Vasile Avram; Mihai Hrant; Costică Moroiu; Dorin Alexandru Pop; Costin Țoța; ec. Miron Moldovan; Severius și Maria Moldoveanu; ing. Adrian și Dănuța Dumitrașcu; ing. Bogdan și Narcisa Valter; ing. Adrian și Natalia Stătulescu; ing. Dan și Livia Nicolau; ing. Cristian și dr. Angelica Vișan; Constantin și Dana Mandiuc; George și Maria Ceauși).
Răspunsurile liturgice au fost oferite de Corala „Gloria Crucis” a Catedralei Mitropolitane „Sfântul Spiridon”-Nou, Paraclis Patriarhal. După Sfânta Liturghie, toți credincioșii prezenți, bărbați și femei, au fost invitați să treacă prin Sfântul Altar, sărutând Sfânta Evanghelie, Sfânta Cruce și Sfânta Masă.