Pe scurt
Noi drepturi pentru persoanele care călătoresc cu autobuzul
Comisia Europeană (CE) a adoptat două propuneri legislative care stabilesc o serie de drepturi pentru pasagerii care utilizează serviciile de autobuz şi cele maritime atât pe rutele interne, cât şi internaţionale. Printre aceste drepturi figurează reguli minime de informare a tuturor pasagerilor înaintea şi în timpul călătoriei, asistenţă şi despăgubiri în cazul întreruperii călătoriilor, măsuri în cazul întârzierilor şi asistenţă specială pentru persoanele cu mobilitate redusă, informează un comunicat de presă al executivului comunitar. Pentru soluţionarea diferendelor, propunerile CE prevăd crearea unor organisme naţionale independente, ca şi în cazul sectoarelor transportului aerian şi feroviar. „UE nu poate permite ca drepturile pasagerilor să fie diferenţiate în funcţie de modul de transport utilizat de aceştia. Cu aceste două noi regulamente vom acoperi toate modurile de transport. Pasagerii pot alege modul de transport preferat, ştiind că drepturile lor le sunt respectate în mod egal, indiferent de mijlocul utilizat“, a declarat comisarul european pentru transporturi Antonio Tajani, vicepreşedinte al Comisiei Europene. Propunerea Comisiei interzice discriminarea pe baza dizabilităţilor sau a mobilităţii reduse la rezervarea unei călătorii sau îmbarcarea la bordul unei nave sau al unui vehicul şi prevede acordarea de asistenţă gratuită, cu condiţia ca pasagerul să anunţe în prealabil că are nevoie de asistenţă şi să ajungă la terminal sau în port, la o oră prestabilită, înainte de plecarea planificată. Personalul companiilor şi angajaţii de la terminalele pentru autobuze sau din porturi trebuie să posede cunoştinţe corespunzătoare pentru acordarea de asistenţă persoanelor cu dizabilităţi. Comisia Europeană a mai propus ca, în cazul întreruperii sau anulării călătoriei, companiile să fie obligate să furnizeze pasagerilor informaţii şi asistenţă corespunzătoare şi servicii alternative rezonabile. Companiile care nu îndeplinesc aceste cerinţe trebuie să plătească o despăgubire calculată în raport cu preţul biletului. În plus, vor fi stabilite norme privind responsabilitatea companiilor pentru pasageri şi bagajele lor. Pasagerii vor fi îndreptăţiţi la despăgubiri uniforme şi vor beneficia de norme armonizate privind responsabilitatea. În anumite condiţii, companiile nu pot contesta daunele până la o anumită valoare în cazul unui accident. Pasagerii care au suferit un accident au dreptul la plăţi în avans pentru a face faţă dificultăţilor economice pe care le pot întâmpina ei sau familiile lor, ca urmare a decesului sau vătămării - adaugă sursa citată.