Pe scurt
Românii nu îşi mai permit decât apartamente mici
Românii se orientează în ultima perioadă spre locuinţe cu suprafeţe mai mici, amplasate la marginea oraşului. La târgul imobiliar deschis în Bucureşti, vânzătorii au recurs la fel de fel de promoţii ca să reuşească să-şi vândă casele. Chiar şi aşa, însă, puţine case au fost vândute din cauza înăspririi normelor de creditare. Brokerii de credite spun că cine lua în vară un credit de 100.000 de euro, acum nu se mai încadrează decât pentru 60.000. „Pentru un credit de 100.000 de euro, e nevoie de un venit net de 6.500 de lei“, explică Valentin Ştefan, broker de credite. Asta, în condiţiile în care, în Giuleşti Sârbi, de exemplu, o garsonieră costă 60.000 de euro, iar un apartament cu două camere, peste 80.000 de euro. Ca să vândă totuşi ceva, imobiliarii fac promoţii, reduceri între 10 şi 20%. „La un avans foarte mare, de 90%, oferim o reducere de 14%“, susţine Florin Voicu, director de vânzări. Biletele de avion se ieftinesc Preţuri mai mici şi destinaţii tot mai tentante pentru cei care călătoresc cu avionul. Companiile aeriene încearcă să umple avioanele cu călătorii cam speriaţi de criză. Şi pe piaţa românească se simte, iar operatorii au luat aceleaşi decizii: discounturi şi alianţe. Câştigă pasagerii, care plătesc acum, pentru acelaşi bilet de avion, chiar cu 30% mai puţin decât în urmă cu câteva luni. Potrivit Asociaţiei Internaţionale de Transport Aerian, în septembrie s-a înregistrat prima scădere a traficului aerian de pasageri din ultimii cinci ani. A fost nevoie de măsuri urgente. S-au anulat zborurile neprofitabile şi s-au mai ieftinit biletele, la nivel mondial. De exemplu, un bilet de avion spre New York costă acum cu 200 de euro mai puţin, iar spre Singapore, cu 100 mai puţin. „Beneficiarii pot merge acum cu maximum 250 de euro pe zborurile europene şi cu 350 de euro pentru zborurile extraeuropene. Aceste preţuri au fost adoptate pentru a face faţă celor practicate de concurenţa noastră, celelalte companii de linie“, a declarat Mădălin Tudor, directorul unei companii de linie. Asigurătorii sunt blocaţi financiar şi vor să scumpească RCA-ul În disperare de cauză, Autorităţile au decis să modifice de urgenţă legislaţia, pentru a limita scumpirea şi pentru a-i ajuta pe asigurători. Aceştia spun că de vină pentru scumpirea RCA-ului sunt service-urile, care şi-ar fi majorat tarifele. Service-urile spun că nu, iar dealerii vorbesc chiar de piese de schimb mai ieftine. Motivele invocate pentru scumpire sunt variate. Cel mai mult se dă vina pe dealeri care ori vând maşini puţine ori au scumpit service-ul. Statistica oficială nu consemnează în acest an decât fluctuaţii minore, de 1-2 procente, ale tarifelor de service. Unii dealerii auto spun că, din contra, cele mai frecvent schimbate piese s-au ieftinit. Iar service-urile care au crescut totuşi tarifele au făcut-o pentru că asigurătorii întârzie plăţile cu lunile. De partea cealaltă a baricadei, asigurătorii spun că RCA-ul trebuie să se scumpească cu cel puţin 10%. Asta, ca şi cum tarifele n-ar fi crescut deja semnificativ în ultimele luni. Intervenţia autorităţilor este mai degrabă tehnică.