Pe scurt

Data: 14 Martie 2008

40 de milioane de euro pentru adaptarea firmelor mici

BERD vrea să acorde băncilor din România un împrumut de cel mult 40 milioane de euro, pe care acestea să îl acorde la rândul lor firmelor mici din sectorul industrial, pentru a se adapta la condiţiile impuse de Uniunea Europeană (UE), a anunţat BERD. Întreprinderile mici şi mijlocii (IMM) din sectorul industrial ar urma să folosească aceste fonduri pentru a-şi îmbunătăţi condiţiile de funcţionare, astfel încât, să întrunească standardele impuse de Uniunea Europeană pe partea de mediu, sănătate, protecţia muncii şi calitatea produselor. La proiectul BERD se vor adăuga fonduri de 10,2 milioane de euro din partea Uniunii Europene şi a Guvernului României pentru cooperare tehnică şi pentru bonificarea intermediarilor, precum instituţiile de creditare. Proiectul BERD îşi propune să genereze efecte pozitive în ceea ce priveşte îmbunătăţirea standardelor de conducere şi restructurare a companiilor şi să sporească experienţa firmelor mici şi mijlocii şi băncilor participante în ceea ce priveşte respectarea noilor standarde de mediu. PE propune creşterea taxelor la motorină Taxele minime pentru motorină trebuie să fie aduse la nivelul celor pentru benzină fără plumb, susţin palamentarii europeni. Diferenţele mari între nivelurile de impozitare aplicate la motorină de statele membre afectează concurenţa în transportul rutier şi sunt nefaste pentru mediu. Euro-deputaţii au aprobat creşterea treptată a taxelor, de la nivelul actual de 302 de euro pe mia de litri, la 359 de euro pe mia de litri, până în 2015, în loc de 2012, cum propusese Comisia Europeană. Ei susţin că, pentru România, Letonia, Lituania, Polonia şi Bulgaria perioada ar trebui extinsă chiar până în 2016. Cât despre ţările al căror nivel actual de taxe depăşeşte 400 de euro pe mia de litri, pentru motorină, şi 500 de euro pe mia de litri, pentru benzina fără plumb, parlamentarii europeni spun că acestea nu ar trebui să crească taxele înainte de 2015. Un miliard de euro pentru infrastructura Capitalei Traficul în Bucureşti este pe zi ce trece tot mai sufocant, iar măsurile de îmbunătăţire rămân pe hârtie. Primăria Capitalei a investit sute de milioane de euro în modernizarea infrastructurii şi anunţă că o va face în continuare. Municipalitatea îşi propune să dezvolte reţeaua de străzi şi să lărgească arterele, lucrări ce ar putea dura şapte ani, spune conducerea Direcţiei Generale de Infrastructură şi Servicii Publice, Gheorghe Udrişte. „Anul trecut s-au investit, în medie, cam 500 de milioane de euro pentru dezvoltarea şi modernizarea infrastructurii, sumă pe care o avansăm şi în acest an. Sunt proiecte legate de modernizarea liniei de tramvai a sistemului de străzi. Din 300 de kilometri de cale dublă de tramvai, în ultimii ani s-au modernizat 200 de km“. Există cu toate acestea şi soluţii pentru decongestionarea traficului, crede Udrişte: „Este vorba de proiectul cu închiderea inelului principal de circulaţie în zona Basarab.