Pe scurt

Data: 06 Iunie 2007

Criza locuinţelor continuă încă 10 ani

Veste proastă pentru cei care au de gând să-şi cumpere o locuinţă nouă - preţul acestora va creşte, în următorii doi ani, cu aproape 20%. Asta nu înseamnă însă că un apartament vechi se va ieftini. Informaţiile apar în cel mai recent studiu al companiei Colliers Internaţional. Analiştii previzionează că, în următorii trei ani, se va face simţită o creştere continuă a cererii de locuinţe, care poate ajunge şi la 10.000 de unităţi pe an. Preţul locuinţelor construite în ansamblurile rezidenţiale noi din Bucureşti vor continua să crească, din acest motiv, cu 15-20% anual în următorii doi-trei ani. În timp ce apartamentele noi vor fi din ce în ce mai scumpe, fiind şi cele mai căutate, cele vechi îşi vor menţine preţurile, se arată în raportul companiei Colliers Internaţional. O altă tendinţă a pieţei imobiliare este legată de creşterea cererii pentru apartamentele de lux, a caselor de vacanţă şi a complexurilor din zona litoralului sau cea montană. Dezvoltarea acestui segment se explică prin consolidarea clasei cu venituri ridicate din România, spun analiştii. În ceea ce priveşte vânzările din 2006, cele mai căutate au fost garsonierele, datorită preţului de achiziţie mai scăzut şi graţie faptului că sunt mai uşor de revândut. Pe locurile următoare la vânzări s-au aflat apartamentele de două şi trei camere, în proiectele pentru clasa medie. Autostrada Transilvania, pusă în stand-by Inspecţia de Stat în Construcţii a oprit lucrările la autostrada Transilvania în mai multe zone. Potrivit specialiştilor, planul făcut de proiectanţii angajaţi de Bechtel are mai multe lipsuri, astfel încât un tronson de 2 kilometri din autostradă va fi refăcut. Lucrările au fost oprite în trei puncte din tronsonul Suplacu de Barcău - Borş, în judeţul Bihor, din cauza unor deficienţe de proiectare. Inspectorii bihoreni reclamă proiectarea proastă care, spun ei, ar fi adus economii firmei Bechtel, dar ulterior ar fi cauzat distrugerea în scurt timp a unor porţuni de autostradă. Mai precis, susţin inspectorii, planul făcut de proiectanţii angajaţi de Bechtel nu permite scurgerea apelor pluviale. Porţiunea pe care Inspecţia de Stat în Construcţii reclamă neregulile are o lungime de 2 km, dintre care 200 de metri reprezintă porţiunea la care s-a lucrat deja şi care va trebui remediată de Bechtel. Potrivit unor fotografii aflate în posesia consultantului francez care supraveghează lucrările, susţin jurnaliştii, deficienţele calitative la execuţia autostrăzii se referă la fisurarea unor grinzi de beton, structuri de armare din oţel-beton, care stau în apă, sau alunecările de teren pe aliniamentul viitoarei autostrăzi. În replică, reprezentanţii Bechtel susţin că deficienţele se întâlnesc într-un singur punct şi subliniază faptul că proiectul a fost aprobat de Consiliul Tehnic şi Economic al Companiei de Autostrăzi. Eventuala recuperare a valorii lucrărilor prost efectuate de Bechtel după predarea autostrăzii, din garanţia de bună execuţie depusă de constructorul american, va fi posibilă doar parţial.