Pentru ce meserii trebuie să ne pregătim copiii
Meseriile tradiţionale vor fi de domeniul trecutului peste câţiva ani, elevii de astăzi urmând să aibă joburi care nici nu s-au inventat. Majoritatea meseriilor viitorului vor fi în domeniul roboticii sau al informaticii. Școala trebuie să anticipeze cerințele pieței și să pregătească tinerii pentru ceea ce societatea va cere pe viitor.
Roboţii şi utilajele automate ne „fură” tot mai multe locuri de muncă, iar pe viitor se vor ocupa doar mașinăriile de cele mai multe dintre meseriile tradiţionale. În momentul de faţă, aproape 30% din joburi sunt deja realizate de diferite maşinării, iar peste 3-4 ani vor fi disponibilizaţi peste 75 de milioane de lucrători. Un studiu Dell Tehnologies arată că 85% din meseriile care vor exista în 2030 nici nu au fost inventate încă.
Un sondaj realizat de INACO - Iniţiativa pentru Competitivitate - arată că doi din trei elevi consideră că noile meserii ale viitorului vin din domeniile roboticii, inteligenţei artificiale, calculatoarelor şi imprimării 3D.
Potrivit „Ghidului meseriilor viitorului”, realizat de INACO, în cea mai mare fabrică de aer condiţionat din China, de exemplu, 24.000 de angajaţi au fost înlocuiţi cu 800 de roboţi. În agricultură, la fel, au fost introduse tractoare şi alte utilaje agricole autonome, fără şofer, care sunt comandate din faţa unui calculator de către un singur operator. Iar asemenea utilaje există şi la noi în ţară. De asemenea, există utilaje care culeg fructe sau legume fără probleme. Același studiu INACO arată că vor exista drone care vor supraveghea, dar şi ierbicida, stropi cu îngrăşăminte chimice culturile şi chiar se vor autoalimenta.
Nici domeniul juridic nu scapă de „ameninţarea” roboţilor. Acelaşi studiu arată că avocaţii vor putea fi înlocuiţi de roboţi, şi deja există softuri care reduc timpul de documentare cu 60%.
În medicină există deja numeroşi roboţi care analizează sau operează cu o deosebită precizie, iar în unele restaurante există chelneri sau bucătari care se ocupă de prepararea şi servitul mâncării. În domeniul transporturilor, la fel, există autoturisme, mijloace de transport în comun sau autotrenuri pentru marfă care circulă fără șofer. De asemenea, tehnologia printării 3D permite crearea diferitelor obiecte de uz cotidian, dar şi organe vitale funcţionării unui organism.
Pentru a face față schimbărilor și pentru a fi pregătiți pentru noile cerințe de pe piața muncii, specialiştii chestionaţi de INACO recomandă să luăm măsuri cât mai rapid pentru a „prinde trenul” schimbărilor.
„Indiferent de vârstă sau gen, capacitatea de adaptare la schimbare trebuie să fie maximă și permanentă. Problema actuală nu este dispariția locurilor de muncă, ci apariția de locuri de muncă necompletate din cauza lipsei de abilități necesare. Tinerii, la început de drum, trebuie să fie ajutați să pornească spre o direcție care să aibă ea însăși viitor”, se arată în studiu.
Care vor fi joburile viitorului
Specialiștii au întocmit o listă de posibile meserii ale viitorului pentru următorii 10 ani și acestea se referă la asistarea persoanelor în vârstă; asistarea roboţilor din domeniul medical; analiza datelor primite prin Internet; gestionarea datelor complexe din oraşele inteligente; detectivul de date; brokerul de date personale.
În domeniul sănătății va fi nevoie mereu de medici, asistente medicale, terapeuți, farmaciști. Calculatoarele și smartphone-urile au schimbat felul în care comunicăm. Pe măsură ce tehnologia se dezvoltă, profesioniștii în IT precum programatorii, specialiștii în securitate cibernetică, administratorii de infrastructură IT vor fi din ce în ce mai solicitați.
Petrolul și gazul nu vor dispărea prea curând, dar afacerile dezvoltate în jurul energiilor alternative deja creează mii de locuri de muncă precum mecanici, specialiști în știință, ingineri, specialiști în vânzări și marketing.
Există, de asemenea, o mare cerere în piață pentru editori de conținut, care să scrie articole în online, pe bloguri sau publicații tipărite.
Competiția tot mai accentuată dintre jucătorii din piață și dorința lor de a dezvolta produse și servicii cât mai originale fac ca nevoia de specialiști în marketing să fie tot mai mare.
Pe măsură ce viitorul financiar va fi tot mai puțin predictibil, cererea în piață pentru analiști financiari va exista mereu.