Prăznuirea instituirii Euharistiei la Cina cea de Taină
În Sfânta și Marea Joi, credincioșii au retrăit duhovnicește bucuria și folosul spiritual al instituirii Sfintei Euharistii la Cina cea de Taină de către Mântuitorul Iisus Hristos. La Catedrala Patriarhală, Sfânta Liturghie a fost săvârșită, ieri, de Preafericitul Părinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, împreună cu Preasfințiții Părinți Episcopi-vicari patriarhali Varlaam Ploieșteanul și Ieronim Sinaitul.
Potrivit Tipicului ortodox, în biserici s-a săvârșit, ieri, rânduiala Sfintei Liturghii a Sfântului Vasile cel Mare unită cu Vecernia Vinerii Mari. În cuvântul de învățătură rostit la finalul Sfintei Liturghii de la Catedrala Patriarhală, Preafericitul Părinte Patriarh Daniel a spus că potrivit Sinaxarului Joii Mari, ieri s-a făcut pomenirea a patru mari evenimente din viața Mântuitorului Iisus Hristos, și anume: Spălarea picioarelor Ucenicilor, Cina cea de Taină, Rugăciunea cea mai presus de fire din Ghetsimani și Vinderea sau trădarea lui Hristos de către Iuda Iscarioteanul, unul dintre Ucenicii Săi. Dintre acestea, cea mai mare însemnătate pentru noi o are Cina cea de Taină, adică momentul instituirii Sfintei Euharistii.
Preafericirea Sa a spus că Cina cea de Taină a fost precedată de spălarea picioarelor Ucenicilor de către Domnul, care este în esență o învățătură de smerenie pusă în practică. „Învățătura Mântuitorului Iisus Hristos era o lecție dată Ucenicilor Săi, și anume să nu mai caute mărimuri deșarte lumești și întâietăți. Acest adevăr se leagă de o logică nouă, că cine este mai mare să fie slujitorul tuturor. Cina cea de Taină cere o pregătire de smerenie, de aceea noi înainte de a ne împărtăși cu Sfânta Euharistie, cu Cina cea de Taină instituită de Mântuitorul Iisus Hristos, trebuie să fim în stare de smerenie, de curăție sufletească prin spovedanie, prin mărturisirea păcatelor și primirea iertării păcatelor, și prin curăție trupească și haine curate. Așa ne apropiem de Cina cea de Taină, pentru că ea este Prânzul Împărăției cerurilor dăruit nouă în anticipație, ca arvună”, a spus Patriarhul României.
Cina cea de Taină este deosebit de importantă, pentru că Sfânta Euharistie este însăși viața Bisericii. Toate activitățile din Biserică se concentrează în mulțumirea, adică Euharistia adusă lui Dumnezeu pentru binefacerile primite de la El și din acest izvor, izvorul cel fără de moarte, noi ne întărim duhovnicește și ne pregătim pentru Împărăția cerurilor, a mai explicat Preafericirea Sa. Cina cea de Taină are loc după ce Hristos sărbătorește Paștele Evreiesc, care însă trimitea la Paștile cele Noi, adică la Însuși Mântuitorul Iisus Hristos. Acest lucru ne arată că Cina cea de Taină, unde a fost instituită Sfânta Euharistie, este o sărbătorire prin anticipație a Jertfei lui Hristos și a Învierii Sale, iar noi comemorăm și retrăim aceste acte ori de câte ori se săvârșește Sfânta Liturghie în Biserică.
„La sfârșitul Cinei, Mântuitorul aduce ceva nemaiîntâlnit, nou, nemaiauzit: Paștile cele Noi. Și anume, Iisus a luat pâinea, a mulțumit lui Dumnezeu Tatăl, a binecuvântat-o și a dat-o Sfinților Apostoli și a zis: Luați, mâncați, acesta este Trupul meu care se frânge pentru voi; și asemenea a luat și paharul, l-a binecuvântat, l-a dat și le-a zis: Beți dintru acesta toți, acesta este Sângele meu al legii celei noi, care pentru mulți se varsă spre iertarea păcatelor”, a spus PF Părinte Patriarh Daniel. Sfânta Euharistie mai este numită, plecând de la acest moment al instituirii, și Cină Mistică sau Tainică. „Taina aceasta mare de tot, când Ucenicii primesc pâinea, care a devenit Trupul Domnului, și vinul, care a devenit Sângele Domnului, face ca Cina respectivă să se numească nu ultima cină, ci Cina cea de Taină, sau Cina Mistică. De ce e Tainică? Pentru că vezi pâine și te împărtășești cu Trupul lui Hristos, ai văzut vin și te împărtășești cu Sângele lui Hristos. Mântuitorul spune și scopul acestei instituiri: pentru iertarea păcatelor. Trupul și Sângele Lui se dăruiesc spre iertarea păcatelor. Sfinții Evangheliști Matei, Marcu și Luca ne spun acest lucru, dar Sfântul Evanghelist Ioan, care a cunoscut textele celorlalte Evanghelii, precizează ceva în plus, că Sfânta Euharistie sau Trupul și Sângele Domnului nu ne sunt dăruite doar pentru iertarea păcatelor, ci și spre viața veșnică, de aceea, în Evanghelia după Ioan, Mântuitorul spune că «cine mănâncă Trupul meu și bea Sângele meu are viață veșnică și eu îl voi învia pe el în ziua cea de apoi»”, a explicat Patriarhul României.
La finalul slujbei, în semn de binecuvântare, Preafericitul Părinte Patriarh Daniel a dăruit credincioșilor prezenți iconițe care înfățișează Cina cea de Taină.