Predarea religiei în contextul actual - întărirea speranței prin continuarea învățării

Un articol de: Prof. Mirela Șova - 13 Aprilie 2020

„Prin educaţia creştină, copiii devin făclii luminoase ale vieții duhovnicești”, ne spune Părintele Patriarh Daniel. Acum este vremea ca învățăturile însușite de elevi, fie din familie, din Biserică, fie în cadrul instituționalizat al orei de religie, să-și arate o parte din rod, adică să se vadă lumina harului din sufletele copiilor și tinerilor.

Dincolo de activitățile propuse de profesori pentru disciplina religie, distribuite prin mediul virtual, acum este vremea rugăciunii. Ce poate fi mai pur decât rugăciunea copiilor? „Lăsați copiii să vină la Mine”, a zis Mântuitorul. Cum? Prin ruga curată, prin gândul direct conectat la divinitate, fără neîncrederi și ezitări, ceea ce este specific lor. Iar, la ora de religie, ei au învățat în mod consecvent despre cât de importantă este rugăciunea către Tatăl ceresc, precum și modele de rugăciune. Au învățat să o experimenteze și să-i simtă efectul. Mai exact, au putut simți gustul harului divin, al iubirii nesfârșite a Domnului. Așadar, nu este cazul să le spunem acum pentru cine și cum să se roage: ei știu singuri. Și am încredere că și-au intensificat rugăciunea!

Încă dinainte de a intra în „vacanța forțată”, mulți elevi au mărturisit că în această perioadă se tem cel mai mult pentru bunicii lor, de care se vor îngriji în mod deosebit, acordând un loc deosebit rugăciunii pentru ei. Au înțeles foarte repede despre ce este vorba în societate și că nu este de glumă. Toate celelalte se vor relua, relațiile de prietenie se pot păstra chiar și de la distanță, dar sănătatea are acum prioritate.

Desigur, în sprijinul elevilor și al continuării educației lor, s-au mobilizat forurile conducătoare, echipe întregi de specialiști în științele educației, ca și fiecare profesor în parte, între care și cei care predau disciplina religie. Materialele oferite, explicațiile, lecțiile online/înregistrate/difuzate, toate au rolul și rostul lor, de a le da puterea de a merge mai departe cu speranță, de a-și valorifica timpul, de a descoperi noi metode și tehnici de lucru. Atât cât este posibil, fără prezența concretă, fizică, a dascălilor. Au ieșit la iveală carențe din sistem, parțial nepregătit pentru confruntarea cu pandemia, dar și oportunități pentru prezent și viitor.

În privința religiei, continuarea învățării de la distanță (cât va fi nevoie, cu îngăduința lui Dumnezeu) este o provocare, în sensul descoperirii și experimentării unor noi modalități de lucru, în nici un caz al suprasolicitării elevilor cu exerciții redundante. O ieșire din tipare, cu posibilitatea unirii energiilor creatoare spre produse didactice noi, de calitate, care să poată continua și după învingerea bolii COVID-19.

Inițiativele individuale, ca și cele de grup, sunt bine-venite, fiind realizate din dorința de a pune la dispoziția elevilor materiale utile, care să le stârnească interesul; și pentru a avea de unde să aleagă. Între ele enumerăm: întocmirea unor prezentări Power-Point/documente Word cu imagini/texte sugestive, conforme programei în vigoare și planificărilor calendaristice; încărcarea unor materiale auxiliare pe bloguri, site-uri de specialitate, platforme de socializare, platforme educative, disponibile elevilor; susținerea lecțiilor online pentru anumite clase de elevi; realizarea unor filmări referitoare la tematica religioasă adecvată vârstei și punerea lor la dispoziție, în mediul virtual; selectarea unor materiale de studiu și sugerarea unor linkuri spre filme religioase și cărți.

Printre alte inițiative care sprijină continuarea învățării la disciplina religie în această perioadă se numără și cea a Patriarhiei Române, referitoare la apariția emisiunii săptămânale „Ora de religie”, dedicată ciclului primar, gimnazial și liceal. În cadrul acesteia, sunt propuse activități complementare orei de religie, ceea ce reflectă încă o dată preocuparea Bisericii noastre pentru tânăra generație și modelarea acesteia în spiritul tradiției ortodoxe stră­mo­șești, racordată contextului actual. Emisiunea dovedește, de asemenea, deschiderea spre prezentarea unor secvențe didactice, la dispoziția întregii familii (nu doar a elevilor și profesorilor), care poate observa în ce constau acestea, în sprijinul transparenței, dar poate face și sugestii /comentarii la adresa de email oradereligie@trinitastv.ro.

Nu în ultimul rând, poate că acum este un moment prielnic apariției unei platforme complexe, dedicată predării religiei, sub îndrumarea factorilor responsabili atât la nivel de ­inspectorate școlare, cât și al Patriarhiei Române, și de coagulare a unor echipe de lucru care să poată pune la dispoziția profesorilor de religie și a elevilor din învățământul preuniversitar o varietate de materiale didactice de calitate, utilizând mijloacele tehnicii moderne.

Este vorba, astfel, de lucrări misionare care să poată continua și după depășirea circum­stanțelor actuale, venind mai aproape de nevoile elevilor și ale cadrelor didactice care-i coordonează și transformând o situație dificilă în deschidere spre dezvoltare, în spiritul progresului spiritual la care suntem cu toții chemați.

Mesajul principal al tuturor acestor inițiative și activități propuse este unul plin de speranță, încât copiii și tinerii români să nu uite că Dumnezeu este alături de lume, de țară și de fiecare persoană în parte, indiferent de vremuri. Anticipăm deci bucuria pascală, pe care nimeni nu o va putea lua de la noi, îndemnându-i pe toți cei implicați în actul didactic să-și pregătească inimile spre întâmpinarea celei mai mari sărbători creștine, știind că după Cruce urmează Învierea!

Inițiative pentru ora de religie în timp de pandemie și după

- Descoperirea și experimentarea unor modalități de lucru, fără suprasolicitarea elevilor cu exerciții redundante. 
- O ieșire din tipare, cu posibilitatea unirii energiilor creatoare spre produse didactice noi, de calitate.
- Continuarea învățării la disciplina religie în această perioadă, prin inițiativa Patriarhiei Române privind apariția emisiunii săptămânale „Ora de religie”, dedicată ciclului primar, gimnazial și liceal.
- Apariția unei platforme complexe, dedicată predării religiei, sub îndrumarea factorilor responsabili atât la nivel de inspectorate școlare, cât și al Patriarhiei Române, și de coagulare a unor echipe de lucru care să poată pune la dispoziția profesorilor de religie și a elevilor din învăță­mântul preuniversitar o varietate de materiale didactice de calitate, utilizând mijloacele tehnicii moderne.

 

Mirela Șova este profesoară la Școala Gimnazială „Nicolae Titulescu” din București