Pregătiri pentru sărbătoarea Botezului Domnului
Biserica Ortodoxă prăznuieşte în fiecare an, pe 6 ianuarie, Botezul Domnului nostru Iisus Hristos (Boboteaza sau Dumnezeiasca Arătare), zi specială în care firea apelor este sfinţită. Mâine, 5 ianuarie, este Ajunul Botezului Domnului, o zi de post cu ajunare, ca pregătire pentru „împărtăşirea din lumina şi sfinţenia Duhului Sfânt”, zi în care vor fi oficiate mai multe slujbe speciale.
La Catedrala Patriarhală, programul liturgic dedicat sărbătorii Botezului Domnului va debuta în ajunul sărbătorii, vineri, 5 ianuarie, cu slujba Ceasurilor Împărăteşti, urmată de slujba Sfintei Liturghii a Sfântului Vasile cel Mare unită cu Vecernia şi Sfinţirea cea mare a apei. În fața sfântului locaș vor fi așezate vase speciale cu apă curată pentru sfințire, va fi ridicată o cruce din cetină de brad și vor fi așezate icoane cu Botezul Domnului la Iordan. „Liturghia Sfântului Vasile cel Mare se face de 10 ori pe an, iar una din aceste zile este Ajunul Botezului Domnului, dacă ajunul nu este sâmbăta sau duminica. După slujba de Sfinţire a apei, părinţii slujitori de la Catedrala Patriarhală vor merge cu icoana praznicului Botezului Domnului şi cu Agheasmă Mare pentru a binecuvânta Reşedinţa Patriarhală. În ziua Botezului Domnului, sâmbătă, 6 ianuarie, va fi săvârşită Sfânta Liturghie a Sfântului Ioan Gură de Aur. Sfinţirea cea mare a apei va fi oficiată în curtea Catedralei Patriarhale, după Sfânta Liturghie. Apa pentru agheasmă este luată de la izvorul «Lacrimă de cristal», din Parcul «Grădina Maicii Domnului» al Reședinței Patriarhale. Agheasma Mare se consumă înainte de a lua anafura, deci pe nemâncate, de la Bobotează, timp de 9 zile, cât ţine praznicul Botezului Domnului”, ne-a declarat arhim. Clement Haralam, Mare Eclesiarh al Catedralei Patriarhale. Pentru Sfinţirea cea mare a apei din ziua Bobotezei, pe o masă specială vor fi așezate Sfânta Evanghelie, Sfânta Cruce, sfeştoacele de busuioc, icoana Botezului Domnului şi un vas cu apă curată.
Boboteaza, praznicul bunătăţilor cele veşnice
Boboteaza aduce credincioșilor binecuvântarea lui Dumnezeu prin Agheasma Mare, care în aceste zile este luată cu evlavie pentru gustare și binecuvântarea caselor, spre tămăduirea și sfințirea întregii făpturi. Despre raţiunile pentru care Hristos-Domnul S-a botezat în Iordan de către Ioan Botezătorul ne vorbeşte deosebit de sugestiv Sfântul Ioan Gură de Aur: „Pentru aceasta S-a botezat Hristos, ca să arate că împlineşte toată Legea. Acestea sunt pricinile Botezului Domnului. De aceea şi Duhul Sfânt S-a pogorât în chip de porumbel, căci acolo unde-i împăcarea cu Dumnezeu, acolo-i şi porumbelul. La corabia lui Noe a venit o porumbiţă cu o ramură de măslin, semn al iubirii de oameni a lui Dumnezeu şi al scăpării de potop; aici, la Botez, vine Duhul, în chip de porumbel, nu în trup de porumbel - trebuie ştiut bine lucrul acesta - ca să vestească lumii mila lui Dumnezeu, dar în acelaşi timp să arate că un om duhovnicesc trebuie să fie fără viclenie, fără răutate şi curat (...). Corabia aceea a lui Noe, după ce s-a terminat potopul, a rămas pe pământ; Corabia aceasta, după ce ne-a adus pacea cu Dumnezeu, a fost răpită în cer şi Trupul acela neîntinat şi neprihănit este acum la dreapta Tatălui. Toate acestea le-a lucrat Hristos-Domnul ca să avem parte de bunătăţile cele veşnice”1 (Cuvânt al Sfântului Ioan Gură de Aur la praznicul Botezului Domnului).
Notă:
1 ***, Proloagele, Vol. 1 (septembrie - februarie), Ed. Institutului Biblic şi de Misiune Ortodoxă, Bucureşti, 2011, p. 719.