Producătorii români declară război supermarketurilor
Taxa de raft percepută de supermarketuri poate duce la creşterea cu cel puţin 30% a preţului final al produsului, susţin reprezentanţii patronatelor.
Astfel, în taxa de raft se pot regăsi taxa de listare, pentru a intra în magazin, taxa pentru deschiderea de magazin, pentru reţelele care se extind, taxa de poziţionare preferenţială, pentru o anumită poziţie pe raft sau taxa de poziţionare suplimentară, pentru o prezenţă mai mare pe raft decât ar justifica rulajul produsului respectiv. În taxa de raft pot intra şi taxa de poziţionare secundară, pentru plasarea unui produs care deja există la raft şi într-un alt loc, sau taxa de poziţionare exclusivă, care se plăteşte atunci când producătorul doreşte să fie singurul prezent la raft cu o anumită gamă de produse. Reprezentanţii patronatelor au solicitat reglementarea legislativă a practicilor comerciale ale supermarketurilor, pentru a opri abuzul de putere al retailerilor asupra micilor producători. „Din cauza acestor condiţii, producătorii din România ajung să lucreze exclusiv pentru aceste supermarketuri, rata de profit fiind una extrem de mică. Ne dorim ca în preţul produselor pentru consumatorii finali să fie mutate costurile supermarketurilor. De asemenea, dorim ca toate taxele percepute de magazine să se treacă pe factură“, potrivit unui comunicat al patronatelor din industria alimentară. Patronatele au cerut introducerea unui cod de bune practici comerciale pentru supermarketuri, avizat de Consiliul Concurenţei, Ministerul Agriculturii şi Ministerul Economiei şi Finanţelor. Patronatele susţin că taxele percepute de supermarketuri sunt de 2.500 - 5.000 de euro ca taxă de intrare, 100 de euro pe produs ca taxă de raft (de două ori pe an), 20.000 de euro - taxe pentru prezenţa într-un nou magazin şi 20% din cifra de afaceri pentru prezenţa continuă în cataloagele tipărite. Patronatele au prezentat şi o declaraţie scrisă a unor parlamentari europeni, care solicită Direcţiei Generale de Concurenţă să efectueze o anchetă privind efectele pe care concentrarea sectorului european de supermarketuri le are asupra micilor întreprinzători, furnizori, angajaţi şi consumatori şi au solicitat Comisiei să propună măsuri adecvate, inclusiv reglementări, pentru a proteja consumatorii, angajaţii şi producătorii de orice abuz de poziţie dominantă.