Produsele cumpărate pe internet pot fi returnate în zece zile
Oricine cumpără produse la distanţă are dreptul legal de a le trimite înapoi în 10 zile şi de a-şi recupera banii de la vânzator, fără explicaţii. Magazinele ce nu respectă aceste obligaţii riscă amenzi cuprinse între 1.000 şi 4.000 de lei.
Numărul magazinelor online din România este în jur de 1.400, estimându-se că piaţa comerţului electronic va depăşi anul acesta 20 de milioane de euro. Oricine cumpără produse de pe internet, prin tv sau prin poşta are dreptul legal de a le returna în 10 zile şi de a-şi primi banii înapoi în 30 de zile, fără să invoce nici un motiv. Singurele costuri care pot cădea în sarcina consumatorului sunt cheltuielile directe de returnare a produselor. Vânzătorul îşi poate informa clienţii fie în secţiunea „Termeni şi condiţii“ a site-ului, fie printr-un document care însoţeste marfa la destinaţie. În cazul în care nu o face, legea prelungeşte termenul de returnare al produsului de la 10 la 90 de zile. Majoritatea magazinelor lucrează cu produse cumpărate de la furnizori, pe care nu le au însă pe stoc, motiv pentru care se tem de această lege - la returnarea unui produs furnizorului, acesta poate să îl refuze pentru că este folosit şi atunci paguba este suportată doar de magazin. Frica de restituirea produselor în volum mare face însă ca unele magazine online să nu aducă la cunoştinţă cumpărătorului această lege. Comerciantul trebuie să returneze banii pe produsul trimis înapoi în termen de maximum 30 de zile. Nerespectarea acestor prevederi se sancţionează cu amendă de la 1.000 la 4.000 de lei. Există şi excepţii de la această lege. Printre acestea, sunt serviciile financiare de investiţii, operaţiunile de asigurare-reasigurare, serviciile bancare, contractele încheiate pentru construirea sau vânzarea de bunuri imobiliare sau vânzărilor la licitaţie. Procesatorul de plăţi online Gecad ePayment aproximează că piaţa comerţului electronic se va tripla pe parcursul acestui an, în anul 2006 situându-se la 9,5 milioane de euro.