Program educaţional pentru copiii predispuşi riscurilor sociale
Aşezământul socio-educaţional al Parohiei "Sfânta Treime" din Ceptura, judeţul Prahova, coordonat de părintele paroh Ioan Şendroiu, desfăşoară multiple activităţi având ca scop prevenirea infracţionalităţii juvenile, reeducarea şi integrarea socială a copiilor care fac parte din categorii de risc. În fiecare zi a săptămânii, patru cadre didactice şi voluntari asigură supravegherea şi pregătirea celor 22 de copii integraţi în acest centru, urmărindu-se studiul şcolar, educaţia moral-religioasă şi recreerea.
Construirea aşezământului parohiei din Ceptura a început în anul 2003, şi până acum s-au ridicat o sală de studiu, un amfiteatru cu 30 de locuri, o bibliotecă şi o bucătărie funcţională. Complexul are capacitatea de a găzdui 12 persoane în şase camere amenajate corespunzător. Toate componentele aşezământului sunt dotate cu calculatoare şi sisteme audio-video care să contribuie la procesul educaţional susţinut de cadrele didactice. Un rol important îl are paraclisul centrului, unde se fac slujbe săptămânal. Aici mai funcţionează un birou de consultanţă juridică, precum şi cabinetul de psihopedagogie şcolară. De asemenea, s-a amenajat şi un loc de joacă pentru cei 22 de copii ai centrului. "Aşezământul din cadrul parohiei noastre este continuarea unei idei mai vechi care mi-a apărut când eram student al Facultăţii de Drept. De aceea am şi susţinut lucrarea de licenţă cu tema "Rolul Bisericii în prevenirea criminalităţii", arătând că educarea şi formarea copiilor predispuşi la delincvenţă pot avea rezultate foarte bune atunci când Biserica se implică activ, acţionând ca un factor preventiv şi de control social", ne-a declarat părintele paroh Ioan Şendroiu, coordonatorul aşezământului. La aşezământ îşi pregătesc zilnic lecţiile 22 de copii 22 de elevi de la Şcoala Generală "Nichita Stănescu" din localitatea Ceptura beneficiază de serviciile aşezământului şi se află sub atenta îndrumare, coordonare, evaluare psihopedagogică şi monitorizare a unei echipe bine închegate, cu specialişti din domeniul educativ. Din această echipă fac parte cadrele didactice ale şcolii, preoţii parohiei, specialişti din localităţile adiacente comunei Ceptura şi mulţi voluntari. În cadrul Parohiei Ceptura, cu sprijinul primăriei şi al Organizaţiei nonguvernamentale "Pro Nova Vita", se desfăşoară în paralel proiectul "Şcoală după şcoală", în care elevii sunt ajutaţi de cadre didactice să-şi pregătească lecţiile după terminarea orarului şcolar. Prin rotaţie, în fiecare zi a săptămânii, se asigură de către patru cadre didactice supravegherea şi îndrumarea copiilor. Astfel, pe baza unui orar prestabilit, copiii îşi fac temele pentru ziua următoare, fiind ajutaţi şi îndrumaţi de membrii echipei. Recreerea, un factor important în procesul educaţional Orele de lucru alternează cu momentele de recreere, elevii jucându-se în parcul de joacă amenajat în curtea centrului sau se odihnesc activ prin activităţi recreative. Li se pun la dispoziţie, din biblioteca centrului, jocuri logice, de construcţie sau tematice, răsfoiesc reviste sau cărţi cu poveşti, destinate lor; urmăresc filme de desene animate sau filme educative, cu tematică specifică vârstei acestora. Se urmăreşte descoperirea unor înclinaţii artistice ale acestor copii, prin desen şi pictură, realizarea şi confecţionarea unor obiecte pe care le pot folosi în activităţile lor şcolare sau la expoziţii. Locul de joacă reprezintă totodată şi locul de întâlnire a educatorilor cu părinţii şi bunicii acestor copii, prilej de consiliere a acestora, pe probleme de educaţie creştină, în care părinţii sunt atraşi şi îndrumaţi. Îmbunătăţirea rezultatelor şcolare Părintele Ioan Şendroiu ne-a spus că elevii integraţi în acest aşezământ demonstrează prin rezultatele obţinute la şcoală că au devenit mai responsabili faţă de studiu în general, mai atenţi, mai receptivi, sunt mai cuminţi şi sunt bucuroşi să împărtăşească colegilor de clasă din experienţa acumulată la centrul social. "Impactul preocupării de aceşti copii se resimte şi reiese din dispariţia multor absenţe, pe care aceştia le acumulau pe parcursul anului şcolar în cataloage şi totodată din progresul observat în testele de evaluare sumativă, semestriale şi finale, aplicate la disciplinele la care elevii aveau carenţe. Experienţa parteneriatului Şcoală-Biserică-Familie scoate în evidenţă necesitatea întăririi, menţinerii şi continuării colaborării dintre cei trei principali factori educaţionali, într-o societate secularizată, lipsită de valori şi modele creştine", ne-a declarat părintele Ioan Şendroiu.