Programa învăţământului preşcolar ar putea suferi modificări
Executivul european propune miniştrilor Educaţiei din statele membre un plan de acţiune care va oferi tuturor copiilor, indiferent de condiţia socială, acces la educaţia şi îngrijirea preşcolară. În planul de acţiune este inclusă şi propunerea de modificare a programei preşcolarilor, care ar trebui să reflecte "un echilibru adecvat între competenţele tehnico-economice şi cele socio-culturale".
Comisia Europeană a lansat la sfârşitul săptămânii trecute, pentru prima dată, un plan de acţiune destinat să ofere fiecărui copil "un început mai bun în viaţă, precum şi să pună bazele pentru un sistem de succes în domeniul educaţiei permanente, pentru integrarea socială, dezvoltarea personală şi capacitatea de inserţie profesională a acestora mai târziu în viaţă". Prin acest plan de acţiune, ce va fi propus tuturor miniştrilor Educaţiei din statele membre, Comisia urmăreşte, pentru anul 2020, reducerea procentului de părăsire timpurie a şcolii la mai puţin de 10% şi de reducere cu cel puţin 20 de milioane a numărului de persoane aflate în zona de risc în ce priveşte sărăcia şi excluziunea socială. Astfel, propunerile Executivului european încurajează accesul universal la educaţie preşcolară de calitate, pe baza stabilităţii finanţării şi a unei bune gestiuni, o abordare integrată a educaţiei şi îngrijirii, care să ţină cont de necesităţile copiilor într-o manieră holistică, o programă corespunzătoare vârstei, cu un echilibru adecvat între competenţele tehnico-economice şi cele socio-culturale. De asemenea, se doreşte o mai mare concentrare asupra profesionalizării personalului prin calificări, salarii şi condiţii de lucru adecvate şi promovarea unor sisteme de asigurare a calităţii şi standarde pentru monitorizarea progresului. "Investiţia în educaţia preşcolară de calitate este mult mai eficientă decât intervenţia ulterioară. Ea oferă tinerilor noştri o şansă mai bună în viaţă şi, de fapt, reprezintă o economie de bani pe termen lung. Întreruperea ciclului sărăciei şi dezavantajării înseamnă şi costuri mai mici din partea contribuabilului pentru serviciile de sănătate şi spitaliceşti, şcolarizarea complementară, ajutorul social şi serviciile de menţinere a ordinii", a explicat comisarul european pentru educaţie, cultură, multilingvism şi tineret, Androulla Vassiliou. În majoritatea statelor membre, educaţia obligatorie începe la vârsta de 5 sau 6 ani, iar în ţări precum Cipru, Luxemburg sau Irlanda de Nord, aceasta debutează chiar mai devreme. De asemenea, nivelul de servicii asigurat pentru copiii mici până la începerea învăţământului obligatoriu variază considerabil pe teritoriul Europei în ceea ce priveşte finanţarea, gestiunea şi politicile de personal. Drept urmare, pentru înlăturarea acestor decalaje şi pentru asigurarea unui nivel de îngrijire ridicat din punct de vedere calitativ, Comisia va stabili priorităţi de investiţii în domeniul educaţiei şi îngrijirii preşcolare prin intermediul Fondului Social European şi al Fondului European de Dezvoltare Regională, precum şi prin intermediul sprijinului oferit de Programul de Educaţie Permanentă şi de cel de-al 7-lea Program-cadru pentru Cercetare şi Dezvoltare.