Programă pentru ora de religie la clasa pregătitoare
Programa şcolară pentru ora de religie la clasa pregătitoare a fost redactată de Comisia de lucru a Patriarhiei Române pentru elaborarea noilor programe la disciplina religie şi înaintată Sfântului Sinod pentru aprobare. În prezent, se lucrează şi la programele pentru clasele I-XII.
Potrivit Legii Educaţiei Naţionale nr. 1/2011, şi copiii din clasa pregătitoare vor avea oră de religie. Cum clasa respectivă va funcţiona începând cu anul şcolar 2012-2013, era nevoie de o programă special concepută. Aceasta a primit aprobarea Sfântului Sinod, întrunit recent, iar acum proiectul acestei programe a fost trimis la Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului, spre aprobare. Comisia Patriarhiei Române lucrează şi la programele pentru disciplina religie la clasele I-XII, în condiţiile în care, conform art. 16, alin. 1 din noua lege a Educaţiei, un elev poate încheia parcursul şcolar în clasa a IX-a ("învăţământul general obligatoriu este de 10 ani şi cuprinde învăţământul primar şi cel gimnazial"), ceea ce presupune o nouă viziune unitară asupra programelor la religie. Ce schimbări vor aduce noile programe la disciplina religie ne-a spus pr. prof. univ. dr. Constantin Pătuleanu, consilier patriarhal în cadrul Sectorului Teologic-educaţional: "Obiectivele-cadru ale programei de până acum erau axate în special pe cunoaştere, se uza mult de un model de învăţare scolastic, bazat în principal pe multe date şi informaţii, ceea ce obliga elevul să memoreze foarte mult. De data aceasta încercăm să punem accentul, în procesul de învăţare, nu atât pe caracterul informativ, cât pe cel educaţional-formativ. Dorim să dezvoltăm cu precădere latura moral-religioasă a copiilor şi tinerilor, bazată pe tradiţiile autentice ale Bisericii şi ale neamului. Cu noua programă, profesorii au o libertate mai mare în organizarea orei de religie, care ar trebui să se desfăşoare nu numai la clasă, ci şi în alte contexte educaţional-formative, precum: în biserici, în muzee, în mijlocul naturii etc.". Membrii Comisiei de elaborare a programei s-au folosit şi de experienţa altor sisteme şcolare din statele europene. "Am cercetat programele la disciplina religie atât din ţările ortodoxe, cât şi din ţările unde sunt majoritare alte culte - Franţa, Belgia, Germania. Cel mai mult ne-am inspirat din modelul grecesc. Am dorit ca noile programe să nu copieze cu precădere disciplinele teologice din seminariile şi liceele teologice, ci să se bazeze pe tradiţia vie şi autentică a Bisericii, de comuniune a omului cu Dumnezeu şi cu semenii, în iubirea Preasfintei Treimi. Asta nu înseamă că temele propuse şi aprobate de Sfântul Sinod vor fi eliberate de orice conţinut teologic. Acesta va fi accesibil deopotrivă minţii şi sufletului copilului şi va fi îmbrăcat într-o haină nouă, potrivită vârstei şi înţelegerii lor. Suntem conştienţi de posibile dificultăţi pe care le vor întâmpina profesorii de religie în implementarea noilor programe, însă ne propunem ca în viitorul apropiat să organizăm întâlniri de formare cu profesorii care predau religia în şcoli, pentru înţelegerea şi aplicarea noului model pe care îl propune noua programă şcolară elaborată", ne-a mai declarat părintele consilier Constantin Pătuleanu. Conţinuturi şi teme Potrivit informaţiilor puse la dispoziţie de diac. George Jambore, membru al comisiei amintite, conţinuturile învăţării la clasa pregătitoare sunt: 1. Dumnezeu ne-a creat din iubire, după chipul Său - "Omul, cea mai importantă fiinţă de pe pământ", "Sunt copilul lui Dumnezeu şi al părinţilor mei", "Ce înseamnă să fii creştin", "Cum vorbesc cu cei din jur", "Ce simt faţă de ceilalţi", "Cum mă comport ca un creştin", "O zi din viaţa mea de creştin"; 2. Dumnezeu ne-a creat pentru a ne ajuta unii pe alţii - "Familia mea", "Sunt creştin şi la şcoală", "Primii mei prieteni", "Preotul în viaţa mea", "Creştinii din biserica mea", "Oamenii din lumea întreagă"; 3. Dumnezeu este întotdeauna cu noi - "O lume frumoasă, dăruită de Dumnezeu omului", "Iisus Hristos şi copiii", "Maica Domnului, mama noastră din Cer", "Îngerii, ocrotitori ai oamenilor", "Sfinţii, prietenii lui Dumnezeu şi ai copiilor"; 4. Naşterea Domnului, darul lui Dumnezeu pentru oameni - "Naşterea Pruncului Iisus, bucuria copiilor", "Cum sărbătoresc Crăciunul"; 5. Învierea Domnului, împlinirea darului lui Dumnezeu - "Bucuria copiilor la Florii şi la Paşti", "Cum sărbătoresc Paştile". Temele majore propuse pentru clasele I-XII sunt următoarele: "Dumnezeu este cu noi prin descoperire şi iubire" (clasa pregătitoare); "Omul este cu Dumnezeu prin credinţă şi rugăciune" (clasa I); "Dumnezeu este iubire" (clasa a II-a), "Dumnezeu este Viaţa" (clasa a III-a), "Dumnezeu este Calea" (clasa a IV-a), "Dumnezeu este Adevărul" (clasa a V-a); "Dumnezeu este Lumina" (clasa a VI-a); "Dumnezeu Tatăl-Creatorul şi lumea în Vechiul Testament" (clasa a VII-a); "Iisus Hristos-Mântuitorul, Dumnezeu întrupat şi om desăvârşit" (clasa a VIII-a); "Duhul Sfânt, Sfinţitorul Lumii prin Biserică" (clasa a IX-a); "Creştinul - ucenic al lui Hristos şi fiu spiritual al Bisericii" (clasa a X-a); "Creştinul - prietenul lui Iisus Hristos şi al tuturor sfinţilor" (clasa a XI-a) şi "Creştinul - pelerin spre Împărăţia lui Dumnezeu" (clasa a XII-a). Membrii comisiei care elaborează programele şcolare la disciplina religie Din Comisia de lucru a Patriarhei Române pentru elaborarea noilor programe la disciplina religie fac parte: Preasfinţitul Părinte Varlaam Ploieşteanul, Episcop-vicar patriarhal; pr. prof. univ. dr. Constantin Pătuleanu, consilier patriarhal, Sectorul Teologic-educaţional; diac. George Jambore, inspector în cadrul Sectorulului Teologic-educaţional; Cătălin Pîslaru, Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului; pr. prof. univ. dr. Ştefan Buchiu, decanul Facultăţii de Teologie Ortodoxă "Justinian Patriarhul" din Bucureşti, Universitatea din Bucureşti; prof. univ. dr. Constantin Cucoş, Facultatea de Psihologie şi Ştiinţe ale Educaţiei, Universitatea "Al. I. Cuza", Iaşi; pr. lect. dr. Dorin Opriş, Facultatea de Drept şi Ştiinţe Sociale, Universitatea "1 Decembrie 1918" din Alba Iulia; prof. dr. Monica Opriş, Seminarul Teologic Liceal Ortodox "Sfântul Mitropolit Simion Ştefan" din Alba Iulia; cercetător ştiinţific dr. Irina Horga, Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei, Bucureşti; pr. dr. Gheorghe Dogaru, Inspectoratul Şcolar al Municipiului Bucureşti.