Programul Rabla este practic inaccesibil angajaților cu salariu minim

Data: 23 Decembrie 2022

O persoană care câştigă salariul minim pe economie și care ar economisi 10% din venit ar avea nevoie de 26 până la 51 de ani ca să-şi poată cumpăra o maşină nouă, cu programul Rabla, potrivit unui raport care analizează Rabla şi Rabla Plus din perspectiva impactului social. Din cauza puterii mici de cumpărare, românii preferă în continuare mașinile second hand, iar la tarifele actuale, pentru fiecare autovehicul nou, sunt înregistrate cinci vechi.

„Dacă mergem pe ideea că ne punem 10% deoparte, din salarii, pentru a ne cumpăra maşină, o persoană care câştigă salariul minim ar avea nevoie de la 26 până la 51 de ani de economie ca să acumuleze suma necesară să îşi cumpere o maşină, cu programul Rabla”, a menţionat cercetătoarea Natalia Ciobanu, realizatoare, împreună cu Adela Fofiu, a raportului despre programele Rabla şi Rabla Plus. Calculele au fost făcute pentru anul 2021, cu salariul minim şi preţul maşinilor din 2021.

Totodată, o persoană cu salariul mediu pe economie ar avea nevoie să economisească 10 până la 20 de ani ca să-şi cumpere o maşină cu programul Rabla, având în vedere și variaţiile la nivel de judeţe.

„Salariul mediu din Cluj-Napoca este diferit de salariul mediu din Teleorman. Mergând pe ideea unui salariu mediu naţional, eu, ca persoană cu salariu mediu, aş avea nevoie să economisesc 10% din salariu timp de 10 până la 20 de ani ca să-mi cumpăr cu programul Rabla o maşină nouă, mai ieftină. Când ne uităm la numărul acesta de ani pentru persoane cu salarii medii, ne dăm seama cât de greu i-ar fi cuiva să poată să-şi pună bani deoparte să-şi ia o maşină nouă, chiar cu programul Rabla. Asta dacă nu ţinem cont că salariul mediu pe economie în judeţe precum Teleorman, Iaşi, Vaslui, este mai puţin decât coşul minim de consum, ceea ce înseamnă că este puţin probabil să-şi permită cineva să pună deo­parte 10% din salariu fără a tăia din necesităţile de bază”, a precizat Natalia Ciobanu, potrivit Agerpres.

Conform analizei, care aparţine Asociaţiei 2Celsius şi a fost finanţată de European Climate Foundation, peste 1,5 milioane de români lucrează pe salariul minim.

Prezent la conferința online prilejuită de lansarea studiu­lui, Silviu Ionescu, reprezentant Ford, a fost de părere că această pers­pectivă „este greşită”, deoarece 80-90% din achiziţiile de maşini se bazează pe un credit sau pe alte soluții de finanțare.

În replică, Natalia Ciobanu a arătat că „discursul nu este foarte diferit”, având în vedere faptul că un salariat fie economisește 10% din salariu, fie plătește rată la bancă, care e mai mare de 10% din salariu. „În esenţă, ajungem tot acolo”, a punctat aceasta.

Analiza mai recomandă interzicerea înmatriculării vehiculelor cu norma de poluare între non- Euro şi Euro 4 cât mai curând posibil şi introducerea unui regim fiscal pentru cele mai poluante maşini. (C. Z.)