Proiect destinat învăţării mediate, pentru copii cu „nevoi educaţionale speciale”

Data: 30 Martie 2017

O delegaţie a Centrului Şcolar pentru Educaţie Incluzivă Cluj-Napoca, instituţie de învăţământ special aflată sub autoritatea Consiliului Judeţean Cluj, a participat săptămâna trecută la prima reuniune transnaţională în cadrul proiectului „Strengthening Thinking and Learning Skills/ Întărirea gândirii şi abilităţii de învăţare”, la Praga.

În cadrul acestei reuniuni de proiect au avut loc diverse workshop-uri referitoare la învăţarea mediată, au fost prezentate instrumente şi secvenţe de învăţare bazate pe teoria Reuven Feuerstein, s-au organizat vizite, au avut loc discuţii şi s-au împărţit responsabilităţile între partenerii din cadrul proiectului. O experienţă inedită pentru cei trei membri ai delegaţiei din cadrul Centrului Şcolar pentru Educaţie Incluzivă Cluj-Napoca a fost vizita la Zakladni skola din Svitavy, instituţie de învăţământ la nivelul căreia s-au integrat în curriculum-ul obligatoriu două ore de îmbogăţire instrumentală în cadrul cărora se utilizează instrumentele şi practicile de activare a potenţialului de învăţare.

Proiectul „Strengthening Thinking and Learning Skills/ Întărirea gândirii şi abilităţii de învăţare” a fost lansat la data de 1 octombrie 2016 şi se va derula până în 31 ianuarie 2019. Un prim scop al proiectului este acela de a oferi profesorilor şi educatorilor asistenţă metodologică de sprijin şi surse de inspiraţie pentru o mai bună înţelegere, utilizarea eficientă a învăţării mediate şi îmbogăţire instrumentală. Se urmăreşte transferul experienţei de învăţare mediată din cadrul programului Internet Explorer (IE) la diverse situaţii în clasă, explorarea posibilităţilor şi oportunităţilor de aplicare a principiilor evaluării dinamice în evaluarea şcolară curentă şi, de asemenea, colectarea şi schimbul de informaţii privitoare la cele mai bune practice ale aplicării învăţării mediate în diferite context.

Proiectul a pornit de la ideea că numărul copiilor etichetaţi ca având „nevoi educaţionale speciale” este unul în creştere şi că predarea principiilor fundamentale ale gândirii, percepţiei, învăţării şi rezolvării de probleme, poate îmbunătăţii actul de învăţare. Învăţarea mediată constituie un proces prin care un mediator organizează şi interpretează lumea unui copil, ajutându-l să adopte strategii de gândire mai bune şi îmbunătăţindu-i potenţialul de învăţare şi de funcţionare cognitivă, ajungând să contribuie, în final, la reducerea abandonului şcolar. Acest lucru poate fi realizat numai de către profesori şi educatori echipaţi cu cunoştinţe profunde, cu competenţe şi abilităţi necesare pentru a răspunde nevoilor specifice ale elevilor lor, pentru a-i ajuta să reducă disparităţile care apar în rezultatele învăţării prin intervenţia adresată achiziţiilor reduse în ceea ce priveşte abilităţile de bază, conform unui comunicat transmis de Consiliul Judeţean Cluj.